ایرادهای شایع شاهین

ایرادهای شاهین
ایرادهای شاهین

خودرو شاهین برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ توسط گروه خودروسازی سایپا معرفی شد. در ابتدا، نام این خودرو رُهام بود، اما به درخواست سازمان محیط زیست و شباهت این خودرو به پرنده ای با این نام، نام خودرو از رهام به شاهین تغییر پیدا کرد، که در زمان عرضه حواشی بسیاری با خود به همراه داشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خودرو شاهین در سال ۱۳۹۷ توسط گروه خودروسازی سایپا رونمایی شد، در ابتدا قرار بود پلتفرم اصلی این خودرو با پلتفرم تویوتا یاریس یکی باشد و سایپا قصد داشت خودرو مطمئن و ایمنی طراحی کند و در بخش پیشرانه قرار بود از پیشرانه H300 با گیربکس ۶ سرعته در این خودرو استفاده شود، اما پس از تحریم های حداکثری آمریکا و قطع همکاری خودروسازی های دنیا با صنعت خودروسازی ایران، سایپا همانند دیگر خودروسازان با مشکلات اساسی روبه‌رو شد.

اما سایپا برای حل این مشکل و عرضه شاهین در بازار ایران سعی کرد پلتفرم SP100 را به‌روزرسانی کند و با تقویت های لازم بر روی خودرو شاهین سوار کند، همچنین در بخش پیشرانه با استفاده از همان موتور تیبا، یعنی پیشرانه M15 از برند مگا موتور، با افزایش توان توسط یک توربوشارژر کوچک توانست ۱۰۸ اسب بخار و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور با گیربکس دستی ۵ سرعته بهره برداری کند، سایپا در سال ۱۴۰۱ نسخه فول آپشن اتومات شاهین را معرفی کرد.

مشکلات ظاهری و نواقص خودرو شاهین

ایرادهای شاهین
ایرادهای شاهین

در بخش ظاهری با توجه به این که شاهین نمونه جدیدی در گروه خودروسازی سایپاست و از نظر ظاهری و پلتفرم با دیگر محصولات سایپا تفاوت هایی دارد، در بخش های مختلف با مشکل و ایرادهای مونتاژی همراه است.

عدم هماهنگی کابین خودرو با سیستم تعلیق آن باعث ایجاد صدا در کابین خودرو شده است، به گونه ای که، اگر در مسیرهای هموار و صاف هم حرکت کنید، از بخش های مختلف کابین، درهای عقب، کنسول میانی و… صدای سایش قطعات به گوش می رسد.

کیفیت رنگ شاهین یکی از بخش های مورد بحث و حاشیه ساز این خودروست، به طور مثال، در برخی نمونه های صفر، پس از کارشناسی رنگ خودرو، ایرادهای رنگی یا اختلاف ضخامت رنگ در بخش های مختلف بدنه مشاهده شده است.

کیفیت مواد اولیه و پلاستیک خشک کابین شاهین به قدری پایین است که رنگ کروم روی درها یا شاسی های شیشه بالا و پایین‌بر در کارکردهای حدود ۱۰۰۰ هزار از بین رفته است. در برخی از نمونه ها ایرادهای مونتاژی فاحشی به چشم می خورد، یعنی رگلاژ درِ صندوق یا درِ کاپوت با سپر عقب و جلو به خوبی صورت نگرفته است.

ایرادهای فنی خودرو شاهین

ایرادهای شاهین

پیشرانه شاهین جنجالی ترین بخش این خودروست، موتور M15 همراه با توربو این خودرو از نظر فنی مشکل خاصی ندارد، اما توان پایین این پیشرانه برای شاهین باعث شتاب اولیه بسیار کم در این خودرو شده است، از طرفی، این پیشرانه به طور طبیعی از صدای زیادی برخودار است و عدم عایق بندی فضای موتور و جداسازی ناقص کابین از بخش موتور باعث شده است صدای موتور به شدت به داخل کابین خودرو انتقال پیدا کند و برای مشتریان بسیار آزاردهنده است.

شاهین مانند دیگر محصولات سایپا از مشکل برقی و ضعف باتری برخودار است، باتری این خودرو توانایی پاسخ‌گویی به نیاز موتور و سیستم برقی خودرو را ندارد و به سرعت دچار اشکال می شود.

عجیب ترین مورد در شیشه بالابرهای شاهین رخ داده است، طبق گزارش برخی از مشتریان، هنگامی که قصد دارید شیشه های خودرو را بالا ببرید، در آخرین نقطه که قطع کننده این موتورها باید فعال شود، عمل نمی کند و به صورت ممتد به شیشه ها نیرو وارد می شود و صدای ناهنجاری تولید می کند.

ایرادهای شاهین

سیستم کی‌لس استارت شاهین از مزیت های این خودروست، اما مشکل برقی در ریموت این خودرو باعث ایرادهای فنی در بخش استارت شاهین شده است، به نحوی که، مشتریان بیان کرده اند، برای روشن کردن خودرو باید چندین بار و به طور پیاپی استارت را تست کنند تا خودرو روشن شود.

سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب و مانتیور شاهین از آپشن های این مدل هستند، اما کندی مانتیور خودرو و نقص در دوربین دنده عقب در بیش تر نمونه های تولیدی این خودرو گزارش شده است. کولر شاهین بسیار عملکرد خوب و قابل قبولی دارد و به شدت فضای داخلی کابین را در فصل گرم سال خنک می کند، اما در معدود نمونه های تولیدی، کمپرسور شاهین با نقص مواجه شده است، که کاربران با مراجعه به نمایندگی های مجاز سایپا مشکل را رفع کرده اند.

۳ امتیاز از ۱۰۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.