پیش از سفرهای نوروزی چگونه خودروی خود را چک کنیم؟

سفرهای جاده ای نوروزی بدون شک به یک خودروی سالم و بی عیب نیاز دارد. مسافران برای حضور در سفرهای جاده ای باید بخش هایی از خودروی خود را چک کنند تا از برخی مشکلات احتمالی پیشگیری کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هر شخصی که قصد سفر جاده ای داشته باشد باید چک لسیتی برای خودروی خود ایجاد کند تا از سلامت خودروی خود پیش از سفر مطلع شود که در ادامه به بخش های مختلف این چک لیست اشاره می شود.

لاستیک و تایرهای خودرو بررسی شود

یکی از مواردی که باید پیش از هر چیزی چک شود، میزان باد لاستیک هاست. کم باد و پرباد بودن لاستیک ها مشکلاتی مانند افزایش مصرف سوخت و کاهش فرمان پذیری و در برخی موارد تشدید احتمال پنچری می شود. این در حالی است که لاستیکی که میزان باد مناسبی داشته باشد، علاوه بر کنترل مصرف سوخت، فرمان پذیری مناسبی نیز برای خودرو به همراه می آورد. موضوع دیگر این است که باید لاستیک و ابزارهای زاپاس به صورت دقیق چک شود.

بررسی روغن های ماشین

روغن های خودرو که مهم ترین نقش را در سلامت موتور و گیربکس ایفا می کنند نیز باید پیش از سفرهای جاده ای بررسی شوند.

اول از همه باید روغن موتور را چک کنید، به اندازه بودن و سطح کیفیت روغن موتور توجه شود. بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین به طور متوسط هر ۵ هزار کیلومتر بسته به برند و کیفیت استفاده شده تعیین می شود. اگر مسافت سفری که در پیش دارید بیشتر از دوره ی تعویض روغن است حتما قبل از شروع مسافرت روغن موتور خودرو را تعویض کنید.

علاوه بر این روغن گیربکس را نیز مورد بررسی قرار دهید (بخصوص اگر خودروی اتوماتیک دارید) تا در صورت لزوم روغن گیربکس آن هم تعویض شود.

روغن ترمز از دیگر روغن هایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز پیش از سفر تعویض شود. روغن دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد، روغن هیدرولیک است که البته ممکن است برای بررسی برخی از این روغن ها نیاز باشد که به تعمیرگاه مراجعه کنید.

بررسی آب رادیاتور و خود رادیاتور

مایع خنک کننده رادیاتور در حین مسیر به خنک کردن اجزای موتور که مدت زمان زیادی در حال حرکت اند کمک می کند و تنظیم بودن میزان آن در مخزن رادیاتور ماشین بسیار مهم است؛ بنابراین حتما قبل از سفر میزان مایع خنک کننده و وجود ضد یخ کافی را چک و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

حتما ببینید: کولانت یا ضدیخ آماده به مصرف چیست؟ + ویدیو

همچنین توجه داشته باشید که اگر خودروی شما در مدت زمان کوتاهی دچار کاهش آب رادیاتور می شود، به دنبال رفع علت آن باشید؛ چرا که اگر آب رادیاتور در مسیر کم شود، ممکن است موتور خودرو بیش از حد داغ شده و دچار خرابی شود.

تسمه های خودرو را بررسی کنید

تسمه دینام
تسمه دینام

بررسی تسمه های خودرو را در هم موارد بعدی چکاپ خودرو قرار دهید و میزان سفتی و صاف بودن آن را بررسی کنید. اگر تسمه ها از قبل به صدا درآمدند ساده از کنار آن عبور نکنید و قبل از شروع مسافرت نسبت به تعویض به موقع آن اقدام کنید؛ همچنین به زمان تعویض تسمه تایم دقت دو چندان داشته باشید تا در طی مسیر و با توجه به فشاری که جاده به ماشین وارد می کند تسمه تایم خودرو پاره نشود.

بررسی سلامت باتری ماشین

قیمت باتری خودرو
قیمت باتری خودرو

معمولا روی باتری های اتمی نشانگر سالم بودن نصب شده و از روی رنگ (سبز: سالم، سیاه یا قرمز: نیاز به شارژ، سفید: خراب) نشانگر می توانید متوجه وضعیت باتری شوید. باتری خالی، خراب و دارای شارژ پایین تر از حد استاندارد، به احتمال زیاد در میانه راه مشکل ساز می شود.

برق مطلوب در زمان خاموشی ماشین برای باتری باید دارای ولتاژ ۱۲٫۶ یا بیشتر باشد و همین ولتاژ در زمان روشن بودن خودرو نیز باید بین ۱۳٫۷ و ۱۴٫۷ باشد (در خودروهای مختلف این ولتاژ متفاوت است)، برای چک کردن باتری، تمامی اتصالات و کابل های آن را چک کنید و باتری را محکم و ایمن در سر جای خود نگه دارید، اگر سر باتری سولفاته داشت، با استفاده از جوش شیرین آن را تمیز کنید و حتما از سلامت دینام ماشین مطمئن شوید.

چراغ های ماشین را بررسی کنید

کدری چراغ خودرو
کدری چراغ خودرو

چک کردن سلامت تمامی چراغ های خودرو، قبل از مسافرت بسیار مهم است. این چراغ ها شامل: چراغ های جلو و عقبی، راهنما و چراغ ترمز و مه شکن است. چراغ دچار ایراد یا سوختگی را حتما جایگزین کنید؛ چرا که چراغ در جاده از مهم ترین تجهیزات خودرو است که باید بدون هیچ نقصی کار کند وگرنه این بخش ساده می تواند مشکلات بزرگی را به بار بیاورد.

بررسی لنت ترمز

لنت ترمز
لنت ترمز

بی تردید حیاتی ترین بخش یک خودرو عملکرد صحیح سیستم ترمز است. هر سیستم در خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که سیستم ترمز نیز از این قاعده مستئنی نیست. شما باید پیش از سفر همه تجهیزات مرتبط با ترمز را چک کرده و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. سیستم ترمز سالم ضامن ایمنی شما در سفر می باشد.

حتما ببینید: آموزش تعویض لنت ترمز

از این رو باید لنت های ترمز و همچنین در برخی موارد بوستر آن را چک کنید تا مشکلاتی از قبیل کاهش توان ترمز گیری برای خودرو در بین راه ایجاد نشود.

بررسی فیلترهای ماشنین

فیلترهای خودرو
فیلترهای خودرو

ورود هوای تمیز و به دور از کثیفی کارایی موتور را بالا می برد و در طول سفر با سرعت و شتاب بیشتری شما را به مقصد می رساند، به همین دلیل باید چک فیلتر هوا را در لیست بررسی های خود قرار داده و در صورت کثیف بودن، آن را تمیز یا به کل تعویض کنید.

چک برف پاک کن و آب شیشه شور

برف پاکن
برف پاکن

حتما سلامت برف پاک کن خودرو را بررسی کنید و مطمئن شوید که به خوبی در بارندگی، شیشه خوردو را تمیز خواهند کرد (بخصوص تیغه و چشمی ها را حنما بررسی کنید) همین طور سلامت گرمکن شیشه عقب بسیار مهم است تا در صورت بخار کردن شیشه بتوان از آن استفاده کرد.

حتما ببینید: آموزش تعویض تیغه برف پاک کن

سلامت کولر و بخاری را بررسی کنید

سیستم تهویه اتوماتیک
سیستم تهویه اتوماتیک

قبل از شروع سفر حتما سلامت کامل سیستم گرمایش و سرمایش خودرو را بررسی کنید و همینطور که قبلا هم گفته شده حتما ترموسات و گاز کولر را بررسی کنید تا به درستی کار کند چرا که طی مسافرت معمولا در جاده با آب و هوا متفاوتی روبرو خواهید شد و باید آمادگی لازم برای مطبوع سازی هوای داخل خودرو را داشته باشید.
بررسی این موارد ممکن است جلوی بروز حوادث را نگیرد، اما منجر به آن خواهد شد که از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری شود و همین مساله می تواند سفری با اطمینان خاطر بیشتر را برای مسافرانی که به سفرهای جاده ای علاقه دارند فراهم کند.

۳.۷ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.