انتخاب بهترین روغن موتور مناسب و زمان تعویض آن

روغن موتور مناسب تعویض روغن
روغن موتور مناسب تعویض روغن

انتخاب بهترین و مناسب ترین روغن موتور و همچنین زمان تعویض آن یکی از مهم ترین سوالات هر راننده است که در ادامه به این دست سوالات پاسخ خواهیم داد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

بسیاری از صاحبان خودروها برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین روغن موتور و همچنین زمان تعویض آن دچار تردید هستند و نمی دانند که دقیقاً باید چه اقدامی را انجام دهند. به همین دلیل سعی کردیم تا در ادامه به برخی از مهم ترین سوالات خودرویی در مورد انتخاب و تعویض روغن موتور بپردازیم.

مدیران 777 مدیران 777

انتخاب مناسب ترین روغن موتور

برای انتخاب مناسب ترین روغن موتور در ابتدا باید به سراغ دفترچه راهنمای خودروی خود بروید زیرا در آن تمامی اطلاعات مربوط به روغن موتور مناسب در شرایط آب و هوایی مختلف درج شده است. به این ترتیب با توجه به بازه دمایی محل زندگی خود باید یکی از روغن های پیشنهادی توسط کارخانه را برای موتور خودروی خود انتخاب کنید.
در این مرحله باید میزان گرانروی توصیه شده و همچنین سطح کیفی روغن برحسب API را نیز مدنظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید :
بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو
سطح کیفی روغن موتور برحسب API چیست؟

رتبه بندی روغن موتور برحسب API چگونه است؟

سطح کیفی روغن موتور API
سطح کیفی روغن موتور API

استانداردهایی که API برای روغن موتورها در نظر می گیرد در هر دوره زمانی متفاوت بوده است، به این ترتیب، برای مثال روغن موتورهای دهه ۷۰ میلادی با روغن موتورهای دهه ۹۰ میلادی از نظر ساختار و کیفیت متفاوت اند و هر کدام از آن ها پسوندها مربوط به خود را دارند که شخص با دیدن آن ها می تواند متوجه شود که روغن مورد نظر با استاندارد قدیمی ساخته شده یا بروز است.

API روغن موتورهای بنزینی ایرانی در چه محدوده‌ای‌ست؟

از آن جایی که، طراحی موتور بیش تر خودروهای موجود در ایران به قبل از سال ۲۰۲۰ (سال معرفی استاندارد SP) برمی گردد، بنابراین شاهد روغن موتورهایی با API های SG تا SN هستیم که در میان آن ها SG قدیمی ترین تکنولوژی ساخت و SN به‌روزترین است. البته در این میان، روغن سوپر رانا با درجه SP هم موجود است که فقط مناسب موتورهای توربوست.

چه معیارهایی در مشخص کردن زمان تعویض روغن موتور مؤثرند؟

۱. کارکرد خودرو

بهترین زمان تعویض روغن موتور

یکی از مهم ترین نشانه هایی که به ما کمک می کند تا زمان تعویض روغن را متوجه شویم، میزان کارکرد خودروست. به این صورت که بر روی هر روغن موتور مقدار عمر مفیدش بر حسب واحد اندازه گیری مسافت (کیلومتر یا مایل) نوشته شده است و هنگامی که خودرو به همان میزان، پس از سرویس قبلی، مسافت طی کرد، روغن باید تعویض شود. برای مثال، اگر بر روی بسته بندی یک روغن عدد ۱۰ هزار کیلومتر نوشته شده بود، صاحب خودرو می تواند پس از استفاده از همان روغن حدود ۱۰ هزار کیلومتر مسافت طی کند و سپس آن را تعویض کند.

۲. تمام شدن تاریخ مصرف روغن

توجه داشته باشید که همیشه مقدار کارکرد خودرو ملاک تعویض روغن نیست و برخی اوقات هم پیش می آید که خودرو به اندازه تعیین شده کارکرد نداشته است، اما روغن باید تعویض شود. به این ترتیب، مواقعی که کم تر از حد نرمال با خودروی خود حرکت کردید و این پروسه بیش از ۶ ماه طول کشید، باید روغن موتور را تعویض کنید.
برای مثال، اگر در طول ۶ ماه فقط ۲ هزار کیلومتر با خودروی خود سفر کردید و روغن موتوری که استفاده شد هم ۱۰ هزار کیلومتری بود، بهتر است سرویس دوره ای را سریعاً انجام دهید، زیرا روغنی که درون موتور است تاریخ مصرفش تمام شده و خاصیت خود را از دست داده است.

به طور کلی این روزها با توجه به تنوع زیاد روغن موتورهای خارجی تقلبی در بازار، بهتر است روغن موتورهای تولید داخل نظیر کاسپین را نیز هنگام خرید مدنظر قرار دهید چرا که طبق استاندارد تولید شده اند و از طرفی احتمال تقلبی بودنشان نسبت به نمونه های خارجی بسیار کمتر است. در نتیجه با انتخاب نوع روغن موتور مناسب برای خودروی خود از برند کاسپین، می توانید از قیمت مناسب و کیفیت بالای آن بهره مند شوید.

۳.۱ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.