دسته موتور و انواع آن

دسته موتور

برای مونتاژ و یا متصل کردن مجموعه موتور و گیربکس به شاسی (chassis) و بدنه به قطعه ای نیاز داریم تا میان مجموعه موتور و گیربکس و مجموعه بدنه و شاسی قرار گیرد ، این قطعه در زبان فارسی به دسته موتور (Engine Mount) معروف است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

وظیفه اصلی این قطعه متصل کردن مجموعه موتور به بدنه و شاسی است. این قطعه نوسانات موتور را جذب می کند و در شرایط بحرانی از نظر بار اعمال شده بر روی موتور ، موتور و اجزای متصل به آن را در جای خود تثبیت می کند.

اتصال مجموعه موتور و گیربکس در یک نقطه صورت نمی گیرد بلکه در نقاط مختلف (سه یا چهار اتصال) ، این مجموعه به بدنه و شاسی متصل می شود تا از لقی و جابجایی های نامطلوب آن بکاهد ، به همین دلیل انواع مختلفی از دسته موتور ها طراحی و تولید شده اند تا هر کدام در موقعیت های مختلف نصب شوند و عملکرد مناسبی داشته باشند.

دسته موتور

دسته موتور های صلب یا فلزی (Rigid or Metal Mounts):

این نوع دسته موتور ها برای موتور های سبک و کوچک طراحی شده اند. علت این که به این دسته موتور ها دسته موتور های صلب می گویند نحوه نصب موتور توسط آن ها به شاسی است. این نوع از دسته موتور ها موتور را توسط پیچ ، اتصالات صلب و حتی جوشکاری به شاسی وصل می کنند. این نوع اتصال هم محوری و انطباق بسیاری دقیقی را برای موتور و مجموعه آن فراهم می کند ، اما نکته منفی آن این است که نمی تواند ارتعاشات موتور را جذب کند و به همین دلیل ارتعاشات موتور در دور های بالا اثرات مخربی بر روی این دسته موتور ها بر جای می گذارد.

دسته موتور های فنری (Resilient Mounts):

دسته موتور

در این نوع از دسته موتور ها از یک لایه پلاستیک و یا پلیوراتان (Polyurethane) فشرده استفاده شده است که میان بخش فلزی دسته موتور و موتور قرار می گیرد و موجب می شود تا دسته موتور عملکرد فنری داشته باشد.

دسته موتور

تفاوت پلاستیک و پلیوراتان در میزان طول عمر و جذب ارتعاشات است. طول عمر پلاستیک کمتر از پلیوراتان است و در نهایت دچار پارگی می شود ، اما پلیوراتان عمر بیشتری نسبت به پلاستیک دارد و می تواند دما های بالا و ارتعاشات شدید را تحمل کند. در خودرو هایی که از دسته موتور هایی با پلیوراتان استفاده شده است ارتعاشات کمتری توسز موتور به کابین منتقل می شود و این امر موجب می شود تا سواری نرم تری را احساس کنیم.

 بکار گیری پلاستیک و یا پلیوراتان در این قطعه می تواند ضربات و ارتعاشات موجود را دفع کند و همین امر موجب می شود تا به عمر موتور و قطعات دیگر متصل به آن اضافه شود. یکی از نکات مثبت دیگر این نوع از دسته موتور ها این است که بکار گیری پلاستیک در آن ها انعطاف پذیری موتور را بیشتر می کند ، این انعطاف پذیری آزادی موتور را تا حدی که مخرب نباشد زیاد می کند که باعث می شود تا عملکرد آن در شرایط مختلف بهتر شود ، برای مثال هنگام روشن شدن موتور و یا هنگام ترمز گیری این انعطاف پذیری کم ، می تواند بسیاری از اثرات مخرب را از بین ببرد. از این نوع دسته موتور ها بیشتر برای موتور های بزرگ و یا در مجموعه هایی که ارتعاشات موجود مخرب اند استفاده می شود.

دسته موتور های هیدرولیکی (Hydraulic Mounts):

دسته موتور

در این نوع از دسته موتور ها از نوعی ژل و یا سیال استفاده می کنند که خاصیت جذب ارتعاشات بیشتری را نسبت به پلاستیک های فشده دارند. مواد بکار برده شده در این نوع از دسته موتور ها ممکن است گلیکول (Glycol) یا یک سیال هیدرولیکی باشد. نحوه کار آن ها نیز مانند دمپر هاست.

دسته موتور

از این نوع بیشتر در مجوعه هایی که ارتعاشات بالایی تولید می کند و یا در مجموعه هایی که می بایست ارتعاشت به حداقل خود برسند ، استفاده می شود.

دسته موتور های الکترونیکی (Electronic Mounts):

دسته موتور

 دسته موتور های الکترونیکی از جدید ترین دسته موتور های روز دنیا هستند که از یک کنترل کننده دستور می گیرند و متناسب با میزان ارتعاشات مجموعه موتور و گیربکس و با توجه به دور موتور ، نسبت به دفع این ارتعاشات اقدام می کنند.

دسته موتور

در این نوع از دسته موتور ها برای تغییر در میزان سفتی  از Vacuum Actuator استفاده می شود ، برخی Vacuum Actuator های پیشرفته نیز وجود دارند که متناسب با ارتعاشات وارده اما در جهت دفع آن ها ارتعاشاتی تولید می کنند تا از این طریق ارتعاشات موتور را دفع کنند.

محمد جبارزاده شیاده

۲ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.