در فصل گرما مراقب واشر سر سیلندر خودرو باشید

واشر سر سیلندر خودرو

واشر سرسیلندر که بین سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد با ایجاد آب بندی کامل بین سیستم های مختلف روغن رسانی، آب، و احتراق موتور از اختلاط این مواد جلوگیری می کند، سوختن واشر سرسیلندر یکی از عیوب رایج در پیشرانه‌های احتراقی است که تعمیر آن معمولا هزینه و وقت نسبتا زیادی را طلب می‌کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از پرشین خودرو، واشر سر سیلندر بین سر سیلندر موتور و بدنه اصلی آن (بلوک موتور) قرار می‌گیرد و وظیفه آب بندی بین این دو قطعه را برعهده دارد و مانع از ترکیب آب رادیاتور و روغن موتور می‌شود.

واشر سرسیلندر که از جنس پنبه نسوز، فولاد و مس است مانع ورود هوای متراکم سر پیستون به داخل مایع خنک کننده (آب رادیاتور) و برعکس می‌شود.

این قطعه به ظاهر ساده نقش بسیار مهمی در موتور خودرو دارد. در اصطلاح به دفورمه شدن واشر، سوختن واشر سرسیلندر می گویند که این امر موجب از بین رفتن آب بندی بین سیستم های مختلف موتور خودرو می شود.

سوختن واشر سرسیلندر دلایل زیاد و متعددی دارد که از مهمترین این دلایل می توان به عملکرد نادرست ترموستات، ایجاد نشتی در سیستم آب و خالی شدن رادیاتور اتومبیل، فشار بیش از اندازه به موتور، عدم توجه به آمپر خودرو و مستهلک بودن این واشر اشاره کرد.

باید توجه داشت که سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی افتد، بلکه ابتدا آب رادیاتور داغ می شود و حرارت افزایش می یابد و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر آغاز می شود.

علائمی که نشان گر سوختن واشر سر سیلندر است

– وارد شدن آب به مخزن روغن موتور
– وارد شدن روغن موتور به منبع انبساط آب
– باد کردن یا ترکیدن مداوم لوله ها وشلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور
– نشتی یا ترکیدن رادیاتور خنک کننده

همچنین باید توجه داشت که فشار آوردن بیش از حد به پیشرانه و رانندگی طولانی مدت در دور های موتور بسیار بالا نیز باعث صدمه دیدن واشر سرسیلندر می شود.

در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق، در صورت امکان از ادامه مسیر خودداری کرده و خودرو را تا تعمیرگاه بکسل کنید. شاید قطعه واشر سرسیلندر قیمت بالایی نداشته باشد، اما تعویض آن هزینه‌بر است.

عدم توجه به خرابی واشر سرسیلندر، موجب خرابی سیلندر و یا خرابی کامل موتور و درنتیجه به‌وجود آمدن هزینه زیاد برای تعمیر خودرو خواهد شد.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.