گام چهاردهم خصوصی سازی در جاده مخصوص

گام چهاردهم خصوصی سازی
گام چهاردهم خصوصی سازی

جمعه پیش رو چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد؛ در این میان، پرسش بسیاری از مردم، فعالان صنعت خودروسازی و کارشناسان این است که گام چهاردهم خصوصی سازی در جاده مخصوص چگونه برداشته خواهد شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، چگونگی خروج دولت از صنعت خودروسازی، واگذاری سهام باقی مانده دولتی، رها کردن مالکیت و مدیریت غول های جاده مخصوص و فهم ناتوانی از این صنعت، یکی از آرزوهای دور و دراز و در عین حال یکی از کارهای بر زمین مانده از دولت های گذشته است. ضمن این که با گذشت بیش از دو سال از دستور و فرمان صریح رئیس جمهور پیشین، ابراهیم رئیسی، هنوز هم خصوصی سازی آن طور که باید و شاید در مسیر اصلی قرار نگرفته است. البته در دوره ای، مدیران وقت دو خودروساز بزرگ کشور از حضور حساب‌رسان برای آغاز کار خبر داده بودند؛ سازمان بورس هم اولتیماتوم واگذاری داده است. ضمن این که شرکت های تودلی هم حق رأی ندارند و در ظاهر دیگر تاثیرگذار نیستند.

اما در وهله اول باید دید که آیا واقعاً دولت و در اصل حکمرانی اقتصادی اراده ای بر واگذاری سهام این دو شرکت دارد؟ آیا شکم ها و حساب هایی که از رانت های پنهان فربه و پر و پیمان شده اند، سنگ اندازی نخواهند کرد؟ آیا با اشاره به سرنوشت خصوصی شدن شرکت هایی مانند هپکو و نیشکر هفت تپه، در دل مردم و مسئولان ترس نمی اندازند؟ آیا با دست گذاشتن روی اخراج نیروی کار مانع تراشی نخواهند کرد؟

این موضوعات یک بخش از داستان خصوصی سازی است، اما مسائل دیگری نیز در میان است که به نظر با توسل به آن ها نمی توان به آینده خصوصی سازی امیدوار بود. در واقع غیر از موضوعاتی مانند موارد یادشده و میزان بدهی، مطالبات و زیان انباشته از یک سو همچنان دیدگاه غالب به این صنعت اقتصادی نیست و از سوی دیگر همچنان بهانه و دستاویز اهلیت خریدار به قوت خود باقی است. بنابراین با توجه به افزایش وابستگی خودروسازان به چین، کمبود منابع ارزی و وابستگی بیش از ۶۰ صنعت به خودروسازی آیا واقعاً امکان خصوصی سازی این صنعت وجود دارد؟ آیا نامزدهایی که درباره خودرو صحبت می کنند می توانند توضیح بدهند که گام چهاردهم خصوصی سازی در جاده مخصوص چگونه برداشته خواهد شد؟ آیا توان عملی کردن وعده ها را دارند؟ آیا واقعاً خودرو دغدغه آینده دولت آن ها خواهد بود یا صرفاً با توجه به حساسیت ماجرا، روی آن دست گذاشته اند؟

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.