بازار خودرو در انتظار ریزش قیمت

ریزش قیمت بازار خودرو
ریزش قیمت بازار خودرو

روز گذشته (۲۱-خرداد ۱۴۰۲ ) با عقب نشینی دلار از کانال ۴۹ هزار تومان و رسیدن به ۴۶ هزار تومان در ساعات پایانی، حالا بازار خودرو در انتظار ریزش قیمت های بیش تر و شدیدتر نشسته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هنوز هیچ یک از مقامات ارشد کشور درباره مذاکرات و دستیابی به توافق با آمریکا، به طور مستقیم اظهار نظری نکرده است، اما گزارش ها و اظهار نظرها و همچنین برخی خبرها و تفسیر و تحلیل آن ها، به شدت باعث ایجاد دلهره و ترس در دل بازارهای مالی غیر رسمی نسبت به آینده شده است. ریزش بی سابقه قیمت دلار نیز مزید بر علت شده است.

بازارخودرو پا به رکاب دلار

بازار خودرو نیز طی سال های اخیر عملاً پا به رکاب دلار بود با شدت بیش تری شاهد ریزش و کاهش قیمت ها شد. این عقب نشینی در تمام سطوح یکسان نبود و  بازار خودرو افت ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون در محصولات مختلف به خصوص خودروهای شاخص و پر طرفدار را تجربه کرد.

با این حال، با توجه به قوی تر شدن پالس ها به نظر می رسد موج جدید کاهش قیمت در راه باشد. به خصوص این که، از یک سو، قرار است ۲۴ میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شود و از سوی دیگر، به احتمال بسیار زیاد لایحه واردات خودروهای کارکرده، امروز (۲۲-۳-۱۴۰۲ ) به تصویب مجلس خواهد رسید.

دو مؤلفه ترسناک

همین دو مؤلفه نه تنها می تواند شدت ترس فعالان بازار را بیش تر کند، بلکه به تعداد فروشندگان نیز اضافه خواهد کرد. به طور طبیعی، افزایش فروشندگان در بازار بی خریدار، قیمت ها را تا سطح مقاومتی بازار خواهد شکست. با این وجود، به نظر می رسد میزان ریزش قیمت در بازار خودرو بسیار بیش تر از بازار ارز باشد. از یک سو، قابلیت نقدشوندگی ارز به مراتب بیش تر از خودروست و از سوی دیگر، میزان کاهش قیمت خودرو نسبت به دلار بالاتر است. بنابراین فعالان بازار به منظور جلوگیری از زیان بیش تر سعی می کنند با قیمت هایی بسیار پایین تر، شرایطی برای فروش ایجاد کنند.

البته شاید در این میان داد وستدهایی صورت بگیرد،اما بازاری که به بهانه تعیین تکلیف قیمت ها،در رکود به سر می برد،چندان میل و رقبتی به خرید نشان نخواهد داد. این امر در صورت ادامه دار شدن به مرور ریزش ها را بیش تر خواهد کرد، اما همان طور که اشاره شد، بازار به طور قطع مقاومت خواهد کرد. هر چه قدرت پالس های دریافتی بیش تر شود، فشار بیش تری وارد می شود. در نتیجه، باز هم بر تعداد فروشندگان افزوده خواهد شد.

بازارخودرو در کما

در این میان اما با توجه به نرخ دلار در بازار دوم یا متشکل، این احتمال وجود دارد که قیمت ارز در بازار آزاد به زیر ۴۰ هزار تومان سقوط نکند. این سقوط، کاهش شدیدتر قیمت خودرو در بازار را به همراه دارد، اما در نهایت، خود را با نرخ ارز هماهنگ خواهد کرد.

یک احتمال دیگر نیز وجود دارد و آن به کما رفتن بازار تا تعیین تکلیف نهایی و رسمیت یافتن و علنی شدن نتیجه مذاکرات است. هر نتیجه ای که حاصل شود به مثابه یک شوک قوی عمل خواهد کرد. قدرت این شوک اگر مثبت باشد، از نظر روانی باعث تقب نشینی بیش تر خواهد شد و اگر برخلاف تصور و پیام هایی که از گوشه و کنار مخابره می شود منجر به ترسیم چشم انداز مثبتی نشود، قیمت ها با سرعت زیاد باز هم صعودی می شوند.

نیاز طرفین به توافق

البته با توجه به ضرورت های اقتصادی – سیاسی به نظر می رسد  طرفین قصد دارند با کم ترین هزینه و در عین حال، حفظ شأن و منزلت خود به بهترین نتیجه برسند. در شرایط فعلی، اقتصاد ایران نیاز مبرمی به بازگشایی مرزهای سیاسی و اقتصادی دارد و در مقابل، دولت بایدن نیز برای استفاده ابزاری و تبلیغاتی نیاز دارد مذاکراتش با ایران به سرانجامی خیر ختم شود.

سیگنال های مثبت و سازنده

در این میان، برخی تحلیگران با اشاره به سفر اردیبهشت ماه برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه، به عمان معتقد هستند که سفر سلطان عمان به ایران نیز در همین راستا بوده است. هر چند سفر وی با امضای چند تفاهم نامه به پایان رسید، اما از یک رابطه مثبت و دوستانه عمان با هر دو کشور و همچنین اظهار نظر اخیر رئیس کل آژانس بین امللی انرژی اتمی مبنی بر تعاملات سازنده با ایران را به عنوان سیگنال هایی تعبیر می کنند که می تواند در نهایت منجر به توافق شود.

حال این توافق چه کوتاه مدت، تا پایان دوره بایدن و چه بلندمدت باشد، به نوبه خود می تواند اثرات مثبت متفاوتی داشته باشد، اما در شرایط فعلی، مسیر در حال هموارتر شدن است، ریزش قیمت ارز و کاهش شدید قیمت برخی خودروها در بازار را می توان نشانه ای بر صحت و سقم دست یابی به توافق تلقی کرد.

۴.۲ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.