بازار خودرویی که به اتابک رسیده است

بازار خودرویی
بازار خودرویی

 هر چند بازار خودرویی که به اتابک رسیده است همچنان در رکود، بلاتکلیفی و انتظار به سر می برد، با این حال، مسیری که در دولت قبلی طی شده نیز چندان برای وی بد نشده است. در واقع، اتابک با توجه به شناختی که بخش خصوصی و رقابت دارد می تواند زمینه های تنظیم بازار را زودتر فراهم کند.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، محمد اتابک با سابقه غیرخودرویی به وزارت صمت رسید. این مسئله شاید برای برخی کارشناسان و منتقدان پاشنه آشیل او به شمار بیاید، اما در مقابل، وزیر صمت در هر حال هم سابقه صنعتی و بنگاه داری در کارنامه اش به چشم می خورد و هم این‌که تجربه حضور در بخش خصوصی را دارد.

اگر به دیگر سوابق و فعالیت های او کاری نداشته باشیم، به نظر می رسد این دو عامل می تواند عصای دست اتابک باشد. البته از این عصا نمی توان انتظار معجزه داشت، اما در هر صورت از یک سو، اتابک در شرایط نامساعدی به بازار خودرو رسیده است و از سوی دیگر، می تواند از اقدامات انجام شده، در زمینه تنظیم بازار استفاده کند.

به بیان دیگر هر آن‌چه او به ارث برده است بد نیست و مزایای خود را دارد. به عنوان مثال می توان از واردات خودرو یاد کرد. طی دو سال گذشته با توجه به اعداد ادعایی دو وزیر سابق صمت و تیراژ خودروهایی که به کشور وارد شده است می توان گفت که در عمل هنوز وارداتی صورت نگرفته است. با این حال، در دوسالی که از آغاز واردات می گذرد، بسیاری از چالش ها و مشکلات یا شناسایی شده و یا برطرف شده اند. حتا به باور برخی اگر معضل سنگین تخصیص ارز وجود نداشت، به احتمال زیاد واردات سمت و سوی دیگری پیدا می کرد. بنابراین وزیر جدید صمت می تواند از این فرصت استفاده کند و با تسریع در تخصیص ارز، سرعت و حجم بیش‌تری به واردات خودرو بدهد.

اتابک همچنین در گفته هایش به رقابتی کردن نیز اشاره کرده است، اما شرایط بازار و همچنین برخی اقدامات مانند اجبار به فروش سامانه ای اجازه رقابتی شدن بازار شده اند. این در حالی است که خودروسازان بخش خصوصی نشان داده اند که هم میل و رقبت زیادی به بازار رقابتی دارند و هم اساس توسعه و رشد کسب و کارشان بر پایه رقابت بنا شده است. بنابراین اتابک با تکیه بر تجربه حضور در پارلمان بخش خصوصی می تواند فرآیند رقابتی شدن را تسهیل کند.

وزیر صمت دولت چهاردهم این شانس را دارد که با وزیر قبلی هر دو در یک تیم قرار دارند. او برای تسلط هر چه بیش‌تر و سریع تر می تواند از تجربه داغ علی آبادی نیز بهره مند شود، به خصوص این‌که، این دو وزیر در مورد خودروهای برقی به تشریک مساعی بیش‌تری نیاز دارند.

در این میان، اتابک با چالش های سخت و سنگینی مانند قیمت گذاری دستوری، کمبود نقدینگی، عدم تخصیص ارز و مشکلات ناشی از تحریم ها نیز دست و پنجه نرم کند. با این وجود با توجه به مسیری که در دولت قبلی طی شده است، او این فرصت را دارد که به بازار خودرو سر و سامان بدهد. البته او برای این کار به افزایش تولید و واردات نیاز دارد. این نیاز با تزریق منابع ارزی و ریالی برطرف خواهد شد، اما فعلاً برای هر دو بخش با محدودیت های زیادی مواجه است. بنابراین باید دید که آیا اتابک می تواند مسیر تازه ای پیدا کند؟

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.