پلتفرم SP0 سایپا معرفی شد

پلتفرم SP0 سایپا معرفی شد
پلتفرم SP0 سایپا معرفی شد

پلتفرم SP0 پلتفرم جدید شرکت سایپا است که این شرکت به نمایشگاه تحول صنعت خودرو آورده بود و ما در این مقاله به بررسی این پلتفرم می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

گروه خودروسازی سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو حضور گسترده ای داشت و با انواع و اقسام خودروها و پروژه های در جریان خودش به این نمایشگاه آمده بود. خودروهای جدید این خودروساز یعنی شاهین و آریا به این نمایشگاه آمده بودند که هر دو بر مبنای پلتفرم SP100 ساخته شده اند و اما در قسمت دیگری از غرفه سایپا با دو نمونه پیش از تولید بر مبنای پلتفرم SP0 سایپا دیده می شود که محصولات جدید این خودروساز قرار است بر مبنای آن تولید شوند. در این نمایشگاه دو خودرو در کلاس های هاچ بک و مینی SUV بصورت نمونه اولیه معرفی شدند که قرار است در سال های آینده تولید شوند.

مدیران 777 مدیران 777

ویژگی های سازه SP0 سایپا

همانطور که می دانید پلتفرم SP100 در واقع ساختاری بود که از مبنای خانواده تویوتا یاریس گرفته شده بود و حالا SP0 هم پلتفرمی از همین شاخه است. یعنی این پلتفرم حدود ۷۰ درصد اشتراک های ساختاری و قطعه با SP100 دارد. این سیاست سایپا هوشمندانه ارزیابی می شود؛ چراکه در پروسه تولید خودروهای تولید شده بر اساس این پلتفرم، فرآیند ساده تر خواهد بود. پیشرانه ای که در حال حاضر برای پلتفرم SP0 سایپا در نظر گرفته شده همان پیشرانه EC5 پلاس گروه PSA است که در سایپا کد M16 را خواهد داشت. قرار است این پشرانه روی کلاس های هاچ بک و مینی کراس اوور SP0 سوار شود و نسخه توربو هم برای آن در نظر گرفته شده که توان تولید نهایت قدرت ۱۴۸ اسب بخار را خواهد داشت.

بررسی هاچ بک و مینی SUV بر اساس پلتفرم SP0 سایپا

گروه خودروسازی سایپا برای معرفی پلتفرم SP0 دو نمونه پیش از تولید را در نسخه های هاچ بک و مینی SUV را به نمایشگاه تحول صنعت خودرو آورده است. این دو خودرو خط و الگوی طراحی شبیه به شاهین را دارد. البته این را هم در نظر داشته باشید که این نمونه های پیش از تولید صرفا طرح های مفهومی از دو خودرو هستند و خودروی نهایی می تواند با این طرح ها متفاوت باشد. نمایشگاه تحول صنعت خودرو بصورت دستوری برگزار شد و گویا خودروسازان (بخصوص دولتی ها) ملزم به نمایش تمام پروژه های خود بودند. برای مثال پروژه پلتفرم SP0 سایپا در سال های قبل آغاز شده بود و بصورت موازی با SP100 پیش می رفت. اما هنوز به مراحل نهایی نرسیده و اصلا مشخص نیست که چرا پروژه ای که هنوز به مراحل پایانی خود نزدیک نیست باید در این نمایشگاه در معرض دید قرار بگیرد.

خودروهای سازه SP0 سایپا چه زمان به بازار می آیند؟

خودروهای پلتفرم SP0 سایپا هنوز در حد طرح مفهومی و کانسپت هستند و فاصله ای حداقل دوساله را با تولید نهایی دارند. این را هم در نظر داشته باشید که این خودرو ها حداقل تغییر ۲۰ درصدی را در طراحی خواهند داشت. پس با خودروهایی مواجه هستیم که نه طراحی مشخصی دارند و نه شرایط بازار در زمان عرضه مشخص است. اما این مشخص است که خودروهای پلتفرم SP0 سایپا در رده ای پایین تر نسبت به شاهین و آریا قرار می گیرند.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: علیرضا پاداش

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.