حذف ارزان ترین آپشن ها؛ سایپا به دنبال سود بیشتر

حذف آپشن های ارزان توسط سایپا
حذف آپشن های ارزان توسط سایپا

سایپا در جدیدترین اقدام خود برای کسب سود بیشتر، لاینرهای پراید وانت را حذف کرد تا مشتریان خودشان نسبت به نصب و پرداخت هزینه نصب این قطعه اقدام کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

همان طور که می دانید در چند ماه گذشته سایپا رسوایی های زیادی در زمینه حذف آپشن و قطعات مهم خودرو داشته که تقریباً تمام آن ها نیز در رسانه ها و فضای مجازی به طور کامل پوشش داده شده است. به عنوان مثال از مهم ترین اقدامات سایپا برای بدست آوردن سود بیشتر، حذف عایق حرارتی میان اگزوز و کف صندوق ساینا و تغییر غربیلک فرمان کوییک S بود که توانست حواشی زیادی برای این شرکت به وجود بیاورد.

حال اما حذف آپشن جدیدی رخ داده که کمتر ایمنی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد اما همچنان منجر می شود تا سایپا سود بیشتری به جیب بزند و برای مشتریان نیز فقط دردسر ایجاد کند.

حذف لاینر از پراید ۱۵۱

سایپا در جدیدترین ابتکاری که به خرج داد تصمیم گرفت تا لاینرهای پلاستیکی قسمت بار پراید وانت یا همان سایپا ۱۵۱ را حذف کند و نصب آن را برعهده خریدار بگذارد. این اتفاق درحالی رخ داده که شرکت در زمان ثبت نام این خودرو هزینه لاینر (حدود ۳ میلیون تومان) را هم دریافت کرده بود و موظف به تحویل پراید وانت با این آپشن بود. حال اما پس از فرا رسیدن زمان تحویل ۱۵۱، مشتریان با وانت هایی مواجه شدند که لاینر نداشتند. در ادامه پس از پرسشگری خریداران از نمایندگی نیز به آن ها گفته شد که مبلغ لاینر پس داده می شود و مشتری می تواند آن را از بازار آزاد خریداری و نصب کند.

نکته مهم چنین اتفاقی این است که در صورتی که تمایل به تحویل ۱۵۱ با لاینر نداشتند پس چرا موقع ثبت نام چنین موضوعی را مطرح کردند.

سایپا چگونه از حذف لاینر سود می کند؟

حذف آپشن های ارزان توسط سایپا

قیمت لاینر از زمانی که این خودرو ثبت نام شد تا حالا حدود ۱ میلیون رشد داشته و به حدود ۴ میلیون رسیده. این در حالی است که سایپا ۳ میلیون هزینه اضافی بابت لاینر از مشتری دریافت می کرد و حالا با توجه به گران شدن این آپشن، تصمیم گرفت تا همان ۳ میلیون را به مشتری پس بدهد. به این ترتیب ما به تفاوت خرید لاینر و هزینه نصب برعهده خریدار قرار می گیرد و به همین دلیل است که سایپا از نصب این قطعه شانه خالی می کند.

از حذف لاینر حدوداً چقدر سود نصیب سایپا می شود؟

اگر قیمت قطعه را حدود ۴ میلیون و هزینه نصب را هم ۵۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم متوجه می شویم که مجهز بودن پراید وانت های تولیدی سایپا به لاینر حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه برمی دارد. اما با برگشت مقدار پولی که اول از مشتری اخذ کرده بود (حدود ۳ میلیون) می تواند ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خود ذخیره کند و مشتری این مقدار را بپردازد.

به طور کلی در پایان می توان نتیجه گرفت که حذف آپشن های پرخطر و کم خطر سایپا تمامی ندارد و احتمالاً در آینده باید منتظر اتفاقات عجیب و غریب تری هم باشیم زیرا ابتکار در حذف آپشن تنها ویژگی سایپا است که به بهترین نحو ممکن در حال انجام است.

۴.۴ امتیاز از ۲۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.