تایر ران فلت (Run Flat Tire) چیست؟

تایر ران فلت
تایر ران فلت

تایرهای ران فلت (Run Flat) یا پنچررو به‌گونه‌ای طراحی شده اند که می توانند پس از پنچر شدن و خارج شدن تمام هوای تایر، وزن خودرو را تحمل کنند و خودرو بتواند مسافت معینی را در حالی که تایرهایش پنچر شده است طی کند.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید
تایر ران فلت
تایر ران فلت

بیش تر تایرهای به کاررفته در خودروها و وسایل نقلیه طوری طراحی شده اند که پس از پنچر شدن و خارج شدن تمام هوای موجود در تایر دیگر نمی توانند وزن خودرو را تحمل کنند و به مسیر خود ادامه دهند. اینجا بود که تایرهای ران فلت یا پنچررو وارد بازار شدند و این امکان را به وجود آوردند تا اتومبیل شما پس از پنجر شدن بتواند به مسیر خود ادامه دهد و مسافت معینی را طی کند.

حتماً بخوانید: ساختار تایرهای مختلف چگونه است؟

 تایرهای ران فلت چه ویژگی خاصی دارند؟

تایر ران فلت
تایر ران فلت

در بین تایرهای موجود در بازار تایرهایی یافت می شوند که ساختار آن ها با دیگر تایرها متفاوت است و می توانند در زمان پنچری وزن خودرو را به واسطه بخش تقویت شده تحمل کنند و مسافت مشخصی را بدون این که هوایی درون آن ها باشد بپیمایند. تایرهای ران فلت به این دلیل نام گذاری شده اند که می توانند در حالت پنچری (Flat Mode) نیز حرکت کنند و خودرو را تا مسیری همراهی کنند.

ساختار تایر ران فلت
ساختار تایر ران فلت

با توجه به دو نوع ساختاری که برای تایرهای ران فلت وجود دارد، در بخش های مختلفی از تایرهای ران فلت تقویت هایی صورت گرفته است که باعث می شوند تایر در حالت پنچری نه تنها بتواند وزن خودرو را تحمل کند، بلکه توانایی حرکت را نیز داشته باشد.

ساختار تایر ران فلت
ساختار تایر ران فلت

میزان بیش ترین سرعت و بیش ترین مسافتی که این تایرها در حالت پنچری می توانند طی کنند بستگی به شرکت سازنده آن ها دارد، اما معمولاً می توانند مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت طی کنند.

مهم ترین فایده تایر ران فلت چیست؟

مهم ترین فایده و همچنین دلیل اصلی طراحی تایرهای ران فلت این است که پس از پنچر شدن آن راننده بدون نیاز به تعویض تایر بتواند با خودرو به مسیرش ادامه دهد و آن را به مراکز تعمیرگاهی و آپاراتی ها برساند. تعویض تایر و نصب زاپاس ممکن است در همه حالت ها ممکن نباشد، زیرا در برخی شرایط جوی و همچنین زمان هایی که خودرو در شیب قرار دارد این کار بسیار سخت می شود و ممکن است از پس هر کسی برنیاید.

تایر ران فلت
تایر ران فلت

ساختار تایر ران فلت

به طور کلی، دو نوع ساختار برای تایرهای ران فلت وجود دارد، در یک ساختار دیواره کناری تایر تقویت می شود و در ساختار دیگر از یک بخش تقویت شده استفاده می شود که بر روی رینگ نصب می شود.

در ساختاری که دیواره کناری تایرها تقویت می شود می بینیم که دیواره تقویت‌شده در صورت پنچر شدن تایر، می تواند وزن خودرو را تحمل کند و مسافت مشخصی را با سرعتی محدود بپیماید.  

تایر ران فلت
run flat tire

در نوع دیگر تایرهای ران فلت از یک پلاستیک فشرده در رینگ استفاده می شود که در صورت پنچری، تایر بر روی آن قرار می گیرد و وزن خودرو بر روی آن می افتد. شرکت میشلن (Michelin) این نوع تایرها را با نام PAX تولید می کند.

تایر ران فلت
لاستیک ران فلت

تایرهای RUN Flat بر روی چه خودروهایی قابل نصب است؟

این لاستیک‌های باید بر روی خودروهایی نصب شوند که به سیستم تشخیص فشار هوای تایر (TPMS) مجهزند. در خودروهایی که سیستم TPMS دارند بلافاصله بعد از پنچر شدن یکی از لاستیک‌ها، خودرو به راننده هشدار می دهد و اگر خودرو به لاستیک فلت مجهز باشد و در کامپیوتر خودرو تعریف شده باشد، در نمایشگر خودرو هشداری نمایش داده می شود که به راننده می گوید با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت می تواند به صورت امن به مسیر خود ادامه دهد.

حتماً بخوانید: اعداد و حروف نوشته شده بر روی تایرها به چه معنا هستند؟

این تایرها چه معایبی دارند؟

یکی از نکات منفی نصب تایرهای ران فلت این است که تعمیر و پنچرگیری آن ها بسیار سخت است و در مواردی حتا غیر قابل تعمیر هستند و باید تعویض شوند، زیرا در صورت وجود پارگی در دیواره کناری و حرکت با همان وضع، به دیواره فشار وارد می شود و ممکن است پارگی موجود در دیواره گسترش یابد و تایر غیرقابل تعمیر شود.

تایر ران فلت
معایب لاستیک ران فلت

در نوعی که دیواره تایر تقویت می شود شاهد دیواره های کناری ضخیم تری هستیم و همین ضخامت بر روی هندلینگ خودرو تأثیر می گذارد و سواری خشک تر و پرصداتر را به دست می دهد.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

تایرهای ران فلت چیست؟

لاستیک‌های ران فلت (Run Flat) به‌گونه‌ای طراحی شده اند که می توانند پس از پنچر شدن و خارج شدن تمام هوای درون تایر، وزن خودرو را تحمل کنند و خودرو بتواند مسافت معینی را در حالی که تایرهایش پنچر شده اند طی کند.

با لاستیک ران فلت چه مسافتی را می‌توان طی کرد؟

میزان بیش ترین سرعت و بیش ترین مسافتی که این تایرها در حالت پنچری می توانند طی کنند بستگی به شرکت سازنده آن ها دارد، اما معمولاً می توانند مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت طی کنند.

تایرهای ران فلت بر روی چه خودروهایی قابل نصب است؟

تایرهای ران فلت باید بر روی خودروهایی نصب شوند که به سیستم تشخیص فشار هوای تایر (TPMS) مجهزند. در خودروهایی که سیستم TPMS دارند بلافاصله بعد از پنچر شدن یکی از تایرها خودرو به راننده هشدار می دهد و اگر خودرو به تایرهای ران فلت مجهز باشد و در کامپیوتر خودرو تعریف شده باشد، در نمایشگر خودرو هشداری نمایش داده می شود که به راننده می گوید با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت می تواند به صورت امن به مسیر خود ادامه دهد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.