آغاز شایعه بازی برای افزایش قیمت بنزین؟

شایعه افزایش قیمت بنزین
شایعه افزایش قیمت بنزین

سخن‌گوی دولت با توجه به زمزمه های بالا رفتن قیمت بنزین این سخنان را تکذیب و آن را شایعه خواند، اما با توجه به پیشینه دولت ها، اظهارنظرها و تکذیب ها نمی تواند آغاز شایعه بازی برای افزایش قیمت بنزین باشد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی هفته های اخیر، میانگین مصرف روزانه بنزین به عدد ۱۲۰ میلیون لیتر و ۳ برابر میانگین مصرف جهانی رسیده است. این افزایش مصرف در شرایطی اتفاق افتاده است که از یک سو، میزان تولید بنزین کفاف آن را نمی دهد و از سوی دیگر، به دلیل تحریم دولت برای هم تأمین منابع مالی و هم برای خرید بنزین دچار چالش سنگینی شده است. دولت همچنین برای تأمین مصرف روزانه مجبور شده است روزانه ۱۰ میلیون لیتر از روسیه و کشورهای مشترک المنافع بنزین وارد کند. همچنین براساس شنیده ها، دولت برای عدم توقف در توزیع بنزین مجبور به استفاده شدید ذخایر استراتژیک شده است، به طوری که، منابع باقی مانده تنها برای ۴ روز کفایت می کند.

جرئت اصلاح ندارید!

بسیاری از مسئولان و صاحب منصبان نیز به زعم خود در این خصوص به اظهار نظر پرداخته اند: «در همین رابطه، میرسلیم، که این روزها به عنوان نقش منفی صنعت خودروسازی کشور شناخته می شود، در توئیتی نوشته است: «دولت باید به جای تکذیب مکرر عدم افزایش قیمت سوخت، صریحاً به ‎مردم یادآوری کند که قیمت سوخت و انرژی با توجه به سقوط ‎ارزش پول ملی، از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، به یک دهم کاهش پیدا کرده است و این سرمایه ملی تاراج و تبدیل به دود می شود و آلودگی آن به حلقوم همه می‌رود؛ و باز اگر جرئت ‎اصلاح ندارد، صادقانه از مردم بخواهد: اقلاً ‎اسراف نکنید!»

چرا نمی توانیم بنزین را دست بزنیم؟

در مقابل، نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در خانه ملت در واکنش به این سخنان گفته است: «وقتی ما یک لیتر آب معدنی را چهار برابر یک لیتر بنزین می فروشیم، یعنی بنزین در کشور ما خیلی ارزان است. چرا نمی توانیم بنزین را دست بزنیم؟ چون اگر آن را دست بزنیم تمام شئونات مردم به هم می ریزد و مردم می آیند کف خیابان و اعتراض می کنند و حق هم دارند که اعتراض کنند، چون ما می گوییم که یک ماشین آشغال را که در صد کیلومتر، پانزده لیتر بنزین مصرف می کند بخرند. اگر شما ماشین را با قیمت جهانی می دهید آن وقت بنزین را با قیمت جهانی بدهید. اگر این گونه عمل شود قطعاً کسی اعتراض نمی کند و راه درست نیز این است.»

قرار نیست قیمت بنزین ثابت بماند؟

در میان خیل عظیم اظهار نظرها، گفته های مدیرعامل خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) نیز قابل توجه است؛ علی نادری با اشاره به این که یک بار با مردم در حوزه بنزین، کار غیر شفاف انجام شد که این موضوع جبران نمی‌شود مگر با رفتار صادقانه، گفته است: «باید به مردم توضیح داده شود که قرار نیست تا ۱۰ سال آینده قیمت بنزین ثابت بماند. چرا مردم می‌پذیرند که قیمت آب معدنی به قیمت واقعی برسد؟ برای بنزین هم باید این موضوع پذیرفته شود و شفاف به مردم گفته شود که آیا قرار است این اتفاق بیافتد یا خیر؟ اگر هم قرار نیست افزایش قیمت بنزین داشته باشیم باید صادقانه اعلام شود. این اصل لایتغیر نیست که مرتباً گفته شود قیمت بنزین قرار است تغییر نکند. این که برای مصرف بنزین سقف گذاشته شد باید به مردم توضیح داده می‌شد که این کار به علت افزایش مصرف ۶۰ تا ۷۰ درصدی بود.»

سخن‌گوی دولت: شایعه‌سازی کردند

سخن‌گوی دولت علی بهادری جهرمی نیز دیروز (۳۱-۵- ۱۴۰۲) درباره شایعه افزایش قیمت بنزین، گفت: «دولت شفاف و روشن در این زمینه بارها اظهار نظر کرده است. کسانی که در این زمینه‌ شایعه‌سازی کردند و بارها در دو سال اخیر به این شایعه دامن زدند یک‌بار برای همیشه هدف خود را از طرح این شایعه اعلام کنند.»

یک هفته پیش نیز معاون اول رئیس جمهور، محمد مخبر، با تکذیب احتمال افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: «در هیچ یک از سطوح و مراجع تصمیم‌گیری دولت از جمله وزارت نفت، کمیسیون‌های تخصصی دولت و کارگروه‌ها، موضوع افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.»

وزیر کشور، احمد وحیدی، هم در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: «مسائلی که در این مورد مطرح می شود کاملاً شایعه و خلاف است و هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.»

اما به رغم تمام این تکذیب ها، احساس می شود برخی قصد دارند با شایعه بازی، از یک سو، زمینه های عادی شدن موضوع افزایش قیمت بنزین را فراهم کنند، و از سوی دیگر، افکار و اذهان عمومی را برای پذیرش آن آماده کنند. ضمن این که، اثرگذاری قیمت بنزین بر سطح عمومی قیمت ها می تواند نگرانی ایجاد کند و مردم را از پرداختن به برخی امور دیگر منحرف کند.

در این شرایط، آیا واقعاً میزان و حجم درآمدها و عدم تناسب با سرعت افزایش قیمت ها و تورم جایی برای این کار باقی خواهد گذاشت؟ ضمن این که، تأکید بر شفافیت و صادقانه سخن گفتن، که توسط مدیرعامل ایرنا مطرح شده است، می تواند روی دیگری نیز داشته باشد؟

بنابراین اگر دولت واقعاً نیت گران کردن بنزین را ندارد، نباید به سخن‌گو قناعت کند، بلکه این موضوع باید از طریق نفر اول دولت به مردم اعلام شود تا از حجم و فشار روانی جامعه کاسته شود. در غیر این صورت، شایعه بازی ها کار خود را خواهند کرد. 

۳.۳ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.