داغ شدن بازار حواله فروشی

بازار حواله فروشی
بازار حواله فروشی

چیزی به پایان آذر ماه نمانده و هنوز از تحقق وعده وارداتی وزارت صمت هم خبری نشده است. نکته اما عقب نشینی پلکانی از تیراژ واردات است که باعث داغ شدن بازار حواله فروشی خواهد شد و می تواند باز هم قیمت ها را تحت تأثیر خود قرار بدهد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، همزمان با آغاز عرضه و فروش خودروهای وارداتی در سامانه وزارت صمت از واردات ۶۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال خبر داد. البته رئیس سازمان توسعه تجارت که به آتش نزدیک تر است از پتانسیل موجود و همچنین فراهم کردن فضا برای واردکنندگان به منظور ورود این تعداد خودرو صحبت کرد. به بیان دیگر، به سادگی توپ در زمین واردکنندگان افتاده است، یعنی اگر واردات ۴۰ هزار دستگاه محقق نشود، مشکل از شرکت های واردکننده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در همین رابطه، ضیغمی گفت: «میزان واردات خودرو تا پایان سال بستگی به تأمین ارز از سوی بانک مرکزی دارد، اما از نظر پتانسیل، این امکان وجود دارد که حداقل ۴۰ هزار خودروی دیگر وارد کشور شود.»

وی درباره واردات خودرو گفت: «نظر دولت این است که واردات خودرو، هم امسال و هم سال بعد انجام خواهد شد. نظر آقای منظور در خصوص واردات خودرو این بوده که با توجه به برنامه واردات خودرو که در بودجه در نظر گرفته شده است، وقتی واردات طبق برنامه انجام نشود، ناترازی ایجاد می‌شود. اما رویه دولت در خصوص واردات این است که امسال واردات با قطعیت انجام می‌شود و در بودجه سال آینده نیز واردات بودجه منظور شده است و این موضوع بدون خلل انجام می‌شود.

معاون وزیر صمت تأکید کرد: «برای واردات خودرو به معنای عام مشکل ارزی نداریم و با بانک مرکزی در بحث تخصیص ارز جلسات متعددی داریم تا روند تخصیص را تسهیل کنیم. مثلاً در دو هفته گذشته ۱۱۰ میلیون دلار به شرکت‌ها ارز دادیم اما اعلام کرده‌ایم که یک فرصت طلایی برای واردات خودرو داریم که ظرف ماه آتی بتوانیم عدد قابل توجهی ارز تخصیص دهیم و با بانک مرکزی در این زمینه نیز صحبت کرده‌ایم.»

در همین زمینه با توجه به تأمین اعتبار یک میلیارد دلاری ارز برای خودروهای برقی و همچنین آغاز واردات خودروهای برقی از شوی شهرداری پیرو پذیرش بسته یک میلیارد و چهارصد میلیون دلاری زاکانی از سوی فرزین، به نظر می رسد اولویت های واردات خودرو در سطح کلان تغییر کرده است. این در حالی است که رئیس سازمان توسعه تجارت درباره قطعی بودن واردات خودرو حرفی نزده و به وجود پتانسیل برای واردات ۴۰ هزار دستگاه اشاره کرد است؛ یعنی اگر  بانک مرکزی ارز تخصیص بدهد، ظرفیت برای واردات این تعداد خودرو وجود دارد.»

گذشته از این که طی همین یک ماه گذشته ۲۰ هزار دستگاه از وعده وزارت صمت کم شده است، عدم تزریق این تعداد خودرو در صورت تحقق به منزله این است که غیر از ۳۱ هزار یار وفادار سامانه فروش خودرو، تنها برای ۹ هزار نفر ظرفیت خالی باقی می ماند. یعنی وزارت صمت اسفند سال گذشته عملاً برای جذب نفدینگی مردم دام پهن کرده است و تا امروز خبری از درِ باغ سبز ۲۰۰ هزار دستگاهی نشده است. در مقابل، مدام طرح ها و برنامه ها تغییر کرده و رویکرد جدیدی آغاز شده است.

به نظر می رسد متولیان و مسئولان به مسئله ای ورای تنظیم بازار خودرو فکر می کنند، چراکه همین حالا نیز با توجه به تحویل تعدادی خودروی وارداتی به صورتی فیزیکی و حواله ای بازار فروش آن ها با قیمت های فضایی آغاز شده است. این مسئله نشان می دهد که به طرز اعجاب آوری در این بازار هنوز عطش فراوانی برای خودروهای صفر کیلومتر خارجی وجود دارد و هم از پتانسیل و قابلیت هایش برای افزایش قیمت ها کاسته نشده است. در این شرایط به نظر می رسد که منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، به زبان بی زبانی و به طور کلی، هدف دولت از واردات خودرو را شفاف و صریح بیان کرده است.

البته بخش به صلاح نبودن خروج  ۲ تا ۳ میلیارد ارز برای واردات مد نظر نیست، بلکه نگاه کاسب کارانه دولت را باید در این گزاره از صحبت های منظور جست و جو کرد: «فرض کنیم سال آینده دو تا سه میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و براساس آن، درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم، در حالی که، می‌دانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.»

در این شرایط به نظر می رسد نتیجه برای مصرف کننده تفاوتی نداشته باشد. با توجه به وضعیت واردات و آن چه در سبد محصولات واردکنندگان دیده می شود، غیر از خودروهای چینی و تعدادی فیات که در کارخانه ترکیه این شرکت تولید می شود، نباید برای خودروهای غیر چینی چشم انتظار ماند.

۴.۵ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.