کاهش قیمت محصولات ایران خودرو

کاهش قیمت محصولات ایران خودرو
کاهش قیمت محصولات ایران خودرو

طی روزهای اخیر با کاهش نرخ دلار و ورود به کانال ۲۷ هزار تومان محصولات ایران خودرو نیز در بازار با کاهش قیمت همراه شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

کاهش قیمت ها در بازار

بنابراین گزارش، از زمانی که نرخ دلار پیرو اخبار مثبت مذاکرات هسته ای ریزشی شده است،قیمت محصولات ایران خودرو نیز روند کاهشی را در پیش گرفته اند.به نحوی که طی یک هفته اخیر پژو LX با ۵ میلیون تومان به ۳۴۰ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۷ فرمان برقی از ۳۶۷ میلیون تومان به ۳۶۳ میلیون، دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز با ۴ میلیون تومان کاهش به ۵۲۰ میلیون و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز با ۷ میلیون تومان کاهش به ۲۶۷ میلیون تومان رسیده اند. این مساله ثابت می کند که نرخ محصولات ایران خودرو در بازار تابعی از نرخ ارز در بازار آزاد است. به بیان دیگر کاهش ۳ تا ۳۵۰۰ هزار پانصد تومانی نرخ ارز تا امروز تاثیری مستقیم بر این محصولات ایران خودرو گذاشته است.

مدیران 777 مدیران 777

تداوم نرخ ارز؛ تداوم کاهش قیمت

این مساله بیانگر این است که در صورت ادامه دار شدن این روند و ریزش مجدد نرخ ارز همچنان با کاهش قیمت تولیدات ایران خودرو در بازار همراه خواهیم شد. این موضوع باعث می شود که رفته رفته دلالان با حاشیه سودهای کمتر و کمتر مواجه شوند و سرمایه های سوداگرانه خود را از این بازار خارج کنند. این خروج که بخشی از آن پیرو کاهش نرخ ارز صورت خواهد گرفت، باعث شکل گیری تقاضاهای مصرفی و کاهش دلالی و کم رنگ تر شدن نگاه سرمایه ای خواهد شد. این موضوع نیز در کاهش مجدد نرخ محصولات ایران خودرو در بازار تاثیرگذار خواهد بود. البته این یک سو ماجراست و سوی دیگر آن زنجیره تاثیراتی است که کاهش نرخ ارز به دنبال خواهد داشت.

سیاست های موثر وزارت صمت در تنظیم بازار

به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو، تصمیماتی که اخیرا وزارت صمت در تنظیم بازار خودرو گرفته، خود یکی از عوامل مهم در تاثیرپذیری و کاهش قمیت های بازار بوده است،‌ هر چند تاثیرات اصلی این تصمیمات در میان مدت بیش از این نمود خواهد داشت و بازار خودرو را در جهت ساماندهی پیش خواهد برد.
وزارت صمت با اعتقاد به نظام عرضه و تقاضا، افزایش عرضه خودروسازان را با حساسیت دنبال می کند تا مشتریان واقعی بتوانند خودرو را با قیمت واقعی خریداری کنند.
برخی عوامل خارج از اختیار وزارت صمت، از جمله نرخ ارز و برخی تصمیمات در سطح کلان کشور از جمله گشایش های بین المللی در مراودات مالی نیز بر کاهش قیمت بازار تاثیر خواهد گذاشت.

کاهش هزینه های تولید

به بیان ساده هر چه قیمت ارز کاهش پیدا کند از یک سو هزینه ارزبری در خودروها کاهش پیدا می کند و از سوی دیگر حجم سفارش گذاری قطعاتی که تولید داخل ندارند نیز بیشتر خواهد شد. افزایش حجم سفارش گذاری نیز باعث خواهد شد که برنامه ها بر اساس تولید بیشتر مدون شوند و هم میزان عرضه بیشتر خواهد و هم با قیمت تمام شده پائین تری به فروش خواهند رسید.
در واقع کاهش نرخ ارز و یا حتی ثبات آن در نرخ های فعلی و عدم مواجه با تلاطم ها و نوسان های دوباره در وهله اول از دو جهت تداوم کاهش قیمت محصولات ایران خودرو در بازار را در پی خواهند داشت؛ ادامه روند کاهشی یا حفظ قیمت های فعلی در بازار خودرو و همچنین دامنه دار شدن کاهش هزینه تولید در کارخانه.

تاثیر افزایش عرضه بر قیمت های بازار

البته کاهش قیمت محصولات ایران خودرو در بازار غیر از کاهش نرخ ارز یک دلیل عمده دیگر نیز دارد؛ افزایش عرضه و همچنین افزایش شرایط فروش های متنوع و پرتعداد آبی پوشان جاده مخصوص.

ایران خودرو و عبور از بحران

بنابراین گزارش یکی از اصلی ترین دلایلی که در کنار افزایش نرخ ارز باعث سیر صعودی قیمت محصولات ایران خودرو در بازار شده بود، کاهش تولید و عرضه در پی بحران های به وجود آمده ناشی از تحریم ها و کرونا بود. در واقع افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت پول ملی باعث شده بود که بسیاری برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود رو به بازارهایی بیاورند که با رشد نرخ ها مواجه شده بود. یکی از این بازارها، خودرو بود. در این شرایط ایران خودرو ناخواسته و بدون اینکه درآمدی از این افزایش قیمت ها داشته باشد، شاهد افزایش شدید قیمت محصولات خود در بازار بود.اما در شرایط فعلی گویا ورق در حال برگشتن است. به بیان دیگر هم نرخ ارز کاهش پیدا کرده است و هم بزرگترین تولید کننده خاورمیانه با عبور از بحران به شرایطی رسیده است که می تواند با افزایش عرضه و فروش های فوری محصولات باعث کاهش قیمت محصولات در بازار خودرو شود. امری که تمام افراد درگیر با خودرو اعم از مسئولان، نهادها و قوای مرتبط، تولید کننده و مردم در پی تحقق آن هستند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.