عدم تأمین به موقع ارز ؛ چالش جدی خودروسازان

تأمین ارز خودروسازان
تأمین ارز خودروسازان

در چند هفته گذشته بارها شاهد بوده ایم که مدیران ارشد خودروسازی کشور در مورد چالش تأمین ارز نامه هایی را به مسئولان مربوط ارسال کرده اند. اکنون مدیر بازاریابی شرکت آرین پارس موتور در گفت‌وگویی در این باره بیان کرده است که در صورت عدم تأمین به موقع ارز، احتمال تأخیر در تحویل خودروهای پاییز و زمستان وجود دارد.

مدیران 777 مدیران 777

امیر صرافی، مدیر بازاریابی شرکت آرین پارس موتور، در این گفت‌وگو اشاره کرد: «سیاست گذاری امسال وزارت صمت بر این بوده است که تیراژ تولید افزایش پیدا کند و از شرکت های خودروساز خواسته شد به تمام مشتریان سامانه یکپارچه، خودرو ارائه شود. ما هم در آرین پارس موتور با همین سیاست پیش رفتیم و با توجه به دستورالعمل وزارت صمت، لاماری ایما را در اولین طرح سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه کردیم. در این سامانه تقاضای زیادی برای محصول‌مان ثبت شد و برای تأمین نیاز مشتریان، ظرفیت تولید را افزایش دادیم و در حال حاضر هم برای اولویت های تابستان ۱۴۰۲ لاماری ایما، ثبت نام نهایی انجام شده است. اما امروز چالش تأمین ارز مسئله ای مهم است که آینده پاسخ به تعهدات خودروسازان را به خطر انداخته است.»

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

صرافی در ادامه گفت: «امروز با مشکلات شدید تأمین ارز مواجه هستیم و اگر مسئولان نتوانند این مشکلات را حل کنند، عملاً امکان پاسخ به موقع برای تعهدات پاییز و زمستان ۱۴۰۲ لاماری ایما وجود ندارد و احتمال تغییر زمان تحویل یا عدم امکان ثبت نام نهایی برای این مشتریان زیاد خواهد بود.»

مدیر بازاریابی آرین پارس موتور درباره چالش های ناشی از عدم تأمین ارز به موقع خودروسازان افزود: «نزدیک به سه ماه طول می کشد که پس از ثبت خرید ما از طرف خارجی و ارسال ارز، قطعات منفصله خودروها به کارخانه ما برسد. به همین دلیل اگر مشکل تأمین ارز حل نشود، امکان آن را نخواهیم داشت تا به موقع به تعهدات پاییز و زمستان لاماری ایما پاسخ دهیم. حتا اگر این چالش ها ادامه داشته باشد، مجبور هستیم فعلاً درخواست های خرید مربوط به نیمه دوم سال جاری را به حالت تعلیق درآوریم.»

صرافی در پایان به این موضوع اشاره کرد که خودروسازان بخش خصوصی به درخواست وزارت صمت و براساس دستورالعمل های ابلاغ شده هزینه هایی در راستای افزایش ظرفیت تولید متحمل شده اند و از سویی موظف هستند تقاضای ثبت شده در سامانه یکپارچه را پاسخ دهند، اما از آن سو، خبری از حمایت های لازم نیست و با وجود تمام برنامه ریزی ها، هنوز چالش تأمین ارز برای خودروسازان حل نشده است.

۴ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.