بازار شنبه با گرانی خودروها شروع شد

سورن پلاس
سورن پلاس

با افزایش حدود هزار تومانی قیمت دلار در بازار آزاد، اول هفته بازار خودرو نیز با رشد قیمتی نسبتاً کمی همراه بود که تأثیرش را می توان بیش تر در بازار چینی های صفر حس کرد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه قیمت دلار در حدود ۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان بود، اما طبق اطلاعات به دست آمده از کانال ها و گروه هایی که بازار ارز را تحلیل و پیشی بینی می کنند، احتمال می رفت که قرار است شنبه با افزایش قیمت ارز همراه باشد. به دنبال همین قضیه قیمت دلار حدود هزار و ۳۰۰ تومان بیش تر شد و به تبعیت از آن، قیمت خودروهای صفر نیز بالا کشید.

اما این بار تغییر قیمت ها مانند سابق نیست و می توان بخشی از آن ها را هضم کرد، برای مثال، در بین محصولات ایران خودرو بیش ترین افزایش قیمت در حدود ۱۳ میلیون بود و بیش ترین گرانی سایپا هم ۶ میلیون بود.

اما در بین چینی ها هم تغییر قیمت ۸ میلیونی داشتیم و هم ۵۰ میلیونی و این یعنی تأثیر افزایش قیمت دلار بر روی چینی های مونتاژی بیش تر از ایرانی ها بوده است.

به طور کلی، همان طور که گفته شد احتمالاً تا چند هفته آینده تغییر و یا رشد نسبتاً زیادی در قیمت خودروها شاهد نباشیم، این حرف به معنی ثبات کلی قیمت ها نیست زیرا نوسان داریم، اما با شدتی کم تر از گذشته.

حتماً بخوانید: قیمت روز خودرو

تغییرات قیمت خودروهای صفر ایران خودرو

همان طور که گفته شد، بیش ترین افزایش قیمت در بین محصولات ایران خودرو حدود ۱۳ میلیون است که آن هم برای پژو ۲۰۷ سقف شیشه ای مشکی و دنا پلاس است. در مورد دیگر محصولات هم می توان گفت که بیش تر آن ها بین ۵ تا ۱۰ میلیون افزایش قیمت داشتند و برخی محصولات هم بدون تغییر قیمت باقی ماندند، اما در میان آن ها فقط دو خودرو آن هم آریسان ۲ و تارا دنده ای بودند که افت قیمت داشتند. آریسان ۲ حدود ۱۵ میلیون و تارا دنده ای ۱۰ میلیون کاهش قیمت داشت و ارزان تر از پنج‌شنبه به فروش رسید.

نام محصولقیمت دیروز (تومان)قیمت امروز (تومان)
سورن پلاس فول۴۹۷,۰۰۰,۰۰۰۵۰۴,۰۰۰,۰۰۰
آریسان ۲۳۴۸,۰۰۰,۰۰۰۳۳۳,۰۰۰,۰۰۰
پارس تیوفایو سفید۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰۵۲۴,۰۰۰,۰۰۰
دنا پلاس۶۳۸,۰۰۰,۰۰۰۶۵۱,۰۰۰,۰۰۰
تارا دنده ای مشکی۶۲۸,۰۰۰,۰۰۰۶۱۸,۰۰۰,۰۰۰

تغییرات قیمت خودروهای صفر سایپا

قیمت محصولات سایپا نیز مانند دیگر خودروها رو به افزایش بودند و فقط پراید وانت تغییر قیمت خاصی را تجربه نکرد. در میان تولیدات این خودروساز، پراید ۱۳۱ بیش تر از همه و حدود ۶ میلیون گران تر شد و پشت سرش شاهین با ۵ میلیون رشد قیمتی قرار گرفت. دیگر محصولات مانند تیبا، ساینا و کوییک نیز بین ۲ تا ۴ میلیون به قیمت‌شان اضافه شد.

نام محصولقیمت دیروز (تومان)قیمت امروز (تومان)
پراید وانت (۱۵۱)۲۳۹,۰۰۰,۰۰۰۲۳۹,۵۰۰,۰۰۰
ساینا S۳۰۱,۰۰۰,۰۰۰۳۰۳,۵۰۰,۰۰۰
پراید ۱۳۱۲۸۹,۰۰۰,۰۰۰۲۹۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک۲۹۷,۰۰۰,۰۰۰۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شاهین مشکی۵۳۶,۰۰۰,۰۰۰۵۴۱,۰۰۰,۰۰۰

تغییرات قیمت خودروهای صفر چینی

در بین خودروهای چینی هیچ کدام کاهشی نبودند و فقط افزایش قیمت داشتیم، برای مثال، بیش ترین رشد قیمت مربوط به دیگنیتی با ۵۰ میلیون و از طرفی دیگر، کم ترین افزایش قیمت مربوط به خودرویی دیگر از بهمن موتور یعنی فیدلیتی با ۸ میلیون رشد قیمت بود.

جدا از این دو خودروی پرحاشیه، دیگر محصولات چینی نیز گران تر از پنج‌شنبه به فروش رسیدند، در میان آن ها، T8 شاید رشد قیمتی زیادی نداشته، اما همان افزایش قیمت موجب شده است دوباره به یک و نیم میلیارد برسد.

نام محصولقیمت دیروز (تومان)قیمت امروز (تومان)
هایما S7 پلاس۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰۱,۳۰۵,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T8 مشکی۱,۴۷۸,۰۰۰,۰۰۰۱,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7 مشکی۱,۵۹۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۶۲۰,۰۰۰,۰۰۰
لاماری سفید۱,۸۸۰,۰۰۰,۰۰۰۱,۹۱۵,۰۰۰,۰۰۰
دیگنیتی مشکی تو مشکی۱,۷۰۸,۰۰۰,۰۰۰۱,۷۵۵,۰۰۰,۰۰۰
۲.۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.