حدود 50 هزار خودرو وارد کشور شده و 20 هزار دیگر در راه است

تعداد واردات خودرو
تعداد واردات خودرو

سیدسلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اسب بخار گفت: «در ۴۶ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، حمایت‌های دولت‌ها از صنعت خودروسازی کشور قابل قبول و در بسیاری از مواقع حتا بیش از اندازه هم بوده است. در این چند دهه، دولت‌ها به خودروسازان داخلی، هم تسهیلات ارزی و هم تسهیلات ریالی ارائه کرده‌اند و از طرفی، وام‌های کم‌درصد در اختیارشان گذاشته‌اند، اما اکنون در کیفیت و کمیت ما شاهد شرایط نرمال و قابل رضایت نیستیم.»

آریزو 8 آریزو 8

وی افزود: «در این چند دهه، زحمات زیادی برای صنعت خودروسازی داخلی کشیده شده و پیشرفت‌هایی هم بوده است و اصلاً به صورت مطلق انتقاد نمی‌کنیم و نمی‌گوییم کاری صورت نگرفته است، اما واقعاً توقع ما به عنوان مسئولان و مردم به عنوان مشتری، خیلی بالاتر از شرایط موجود است. قطعاً خودروسازان باید تغییر ریل دهند و مسیرهای جدیدی را در جهت رضایت‌مندی مردم دنبال کنند، زیرا هر صنعتی با ضعف در عملکردش می‌تواند به سرمایه اجتماعی، لطمه جدی بزند.»

نماینده ارومیه تصریح کرد: «ما در مجلس یازدهم، قانون ساماندهی صنعت و بازار خودرو را تصویب کردیم. همه می‌دانیم که در تولید خودرو ناترازی داریم و از طرفی، مردم خواهان تنوع در محصولات هستند و می‌خواهند خودروی باکیفیت و مقرون به‌صرفه‌تر سوار شوند. بخش زیادی از تحقق این خواسته، در گرو واردات خودروهای نو و کارکرده پنج ساله که از کیفیت خوبی برخوردارند است. از این‌رو به هیج وجه نباید در واردات خودرو و رضایت مردم و رفع این آشفتگی بازار تعلل کرد.»

ذاکر اظهار داشت: «آمارها به ما می‌گوید سالانه حدود ۲۰ هزار نفر از شهروندان، جان‌شان را در تصادف‌های جاده‌‌ای از دست می‌دهند. بخش عمده‌ای از این آسیب غیرقابل جبران به واسطه تولید خودروهای بی‌کیفیت است. جان انسان‌ها در هر سیستم حکمرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و از این‌رو شایسته است دولت و متولیان صنعت خودرو برای رفع این چالش بزرگ، با برنامه ظاهر شوند. ادامه روند چند دهه اخیر نه پیشرفت حداکثری را برای صنعت و اقتصاد به وجود می‌آورد و نه می‌توانیم مردم را با این صنعت داخلی آن هم با رضایت همراه کنیم.»

وی یادآور شد: «از قرار معلوم ۵۰ هزار خودروی نو در ماه‌های گذشته وارد کشور شده است و حدود ۲۰ هزار خودروی دیگر هم در راه است. برای شروع، این رویه خوب است، اما باید هم سرعت بالا برود و هم تعداد خودروهای وارداتی بیش‌تر شود، زیرا ناترازی ما خیلی بیش‌تر از ۷۰ هزار خودروست.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «همه دنیا به این رسیدند که پیشرفت به واسطه رقابت در فضای امن صورت می‌گیرد. ما نباید خودروسازان داخلی را از رقابت کردن جدا کنیم، زیرا انگیزه و تحرک آن‌ها زمانی بیش‌تر می‌شود که رقیب را بیخ گوش خود ببینند. به هر حال این‌طور که ما در جریان قرار گرفتیم، کندی کار در واردات خودرو به واسطه مشکلات آیین‌نامه‌ای بوده که در حال حل شدن است.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.