عدم عرضه خودرو به دلیل افزایش نرخ ارز موجب گرانی خودرو شده است

گرانی خودرو
گرانی خودرو

دلاور کارشناس بازار خودرو گفت: عدم عرضه خودرو توسط برخی از خودروسازهای خصوصی به دلیل افزایش نرخ ارز، در افزایش قیمت خودرو بی‌تاثیر نبوده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار به نقل از رادیو تهران: حسین دلاور کارشناس بازار خودرو در خصوص افزایش رسمی قیمت خودرو در بازار خودرو در گفتگو با بازار تهران گفت: هفته گذشته تمام محصولات تولیدی خودروسازهای دولتی، خصوصی و وارداتی افزایش قیمت داشت و این رشد قیمت بسیار فاحش بود. به‌طور مثال تارا اتوماتیک یکی از محصولات ایران‌خودرو است که توسط این خودروساز ۴۱۵ میلیون قیمت‌گذاری شد و برخی دلال‌ها قیمت حواله تمام‌شده این خودرو را ۱ میلیارد و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کردند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این کارشناس بازار خودرو گفت: جوی در بازار خودرو ایجاد شد که قیمت‌ها در حال افزایش و قطعی شدن است و هرکسی می‌تواند بنا به خواسته خود قیمت‌گذاری کند. البته عدم عرضه خودرو توسط برخی از خودروسازهای خصوصی به دلیل افزایش نرخ ارز در افزایش قیمت خودرو در بازار بی تاثیر نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که ممنوعیت قیمت‌گذاری خودرو در سایت بازار و شیپور آیا بر قیمت خودرو تاثیری خواهد داشت یا خیر؟ گفت: اگر تاثیرگذار بود سال گذشته نتیجه آن بر قیمت خودرو را مشاهده می‌کردیم. متاسفانه به‌جای بیشتر کردن نظارت همیشه اقدامی می‌کنیم که نیازی به نظارت نداشته باشیم.

دلاور در پاسخ به این پرسش که آقای فاطمی امین وزیر صمت اعلام کردند که قرعه‌کشی خودرو از سال آینده حذف خواهد شد و فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار کاهش خواهد داشت، این اقدام به چه معنا است و چه تاثیری خواهد داشت؟ تصریح کرد: برداشت مردم از سخنان وزیر صمت این است که خودرو ۲۰۶ که به قیمت ۲۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد ۲۰۰ میلیون تومان شود اما کاهش قیمت به این مقدار نخواهد بود شاید از جانب تولیدکننده افزایش قیمت داشته باشد و به‌واسطه افزایش عرضه خودرو، قیمت خودرو در کارخانه ۲۱۰ و در بازار ۲۳۰ میلیون تومان شود و اختلاف قیمت به این میزان باشد.

وی در ادامه افزود: در مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار نرخ برخی از خودروها ازجمله ۲۰۷ اتوماتیک اعلام نشده است و قرار است در آینده اعلام شود. در مصوبه ماه قبل خودرو ۲۰۶ ( تیپ ۲) ۱۸۴ میلیون تومان اعلام شده بود که هم اکنون این نرخ در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده است.

کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار نقش رگلاتور را دارد که در حال تنظیم کردن نرخ خودرو در کارخانه و بازار است تا به بازار خودرو شوک وارد نشود.

دلاور اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنم نرخ برخی از خودروها در سه‌ماهه انتهای سال افزاش داشته باشد. بنا به اظهارات مسئولان قیمت‌گذاری بر اساس شورای فرآیند رقابت خواهد بود و این شورا می‌گوید هر سه ماه یک‌بار اگر خودروساز نیاز داشته باشد که قیمت محصولات خود را افزایش دهد می‌تواند درخواست خود را اعلام کند.

وی در خصوص حذف قرعه‌کشی خودرو نیز افزود: قرعه‌کشی زمانی حذف می‌شود که تقاضای مردم کاهش پیدا کند یعنی اگر ایران‌خودرو می‌خواهد ۱۰ هزار دستگاه خودرو بفروشد باید ۱۰ هزار متقاضی داشته باشد. مشکل مردم و یا خودروسازها نیست، مشکل اقتصادی است وقتی مردم می‌دانند ماشینی که از خودروساز می‌گیرید را می‌توانند در بازار به قیمت بیشتری بفروشند تقاضا همچنان وجود خواهد داشت.

این کارشناس بازار خودرو در پایان تصریح کرد: سرمایه در گردشی که با ورود به هر بازاری می‌تواند موجب تخریب آن بازار شود فعلا به سمت بازار خودرو آمده است. مردم به هر حوزه‌ای که احساس کنند با سرمایه‌گذاری در آن می‌توانند سرمایه خود را حفظ کنند ورود می‌کنند.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایت WWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.