پیام یک نشست با رسانه های خارجی؛ توانمندی ایران خودرو در مذاکره با شرکای جدید

نشست ایران خودرو
نشست ایران خودرو

در حالی که هنوز خبر توافق نهایی منتشر نشده است، آبی پوشان جاده مخصوص طی نشستی که با رسانه های خارجی داشتند آن چه لازم بود را به آن سوی مرزها رساندند؛ پیامی ساده که نشان از توانمندی ایران خودرو در مذاکره با شرکای جدید دارد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، درست در روزهایی که خودروسازان مشغول بررسی مسائلی مانند جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده محصول، بهره وری، تولید و کیفیت و ایمنی خودروها هستند، ایران خودرو در کنار پیگیری این مسائل اهداف دیگری را نیز پیگیری می کند. این اهداف در نشست مدیرعامل ایران خودرو با رسانه های خارجی معرفی و تشریح شد. به نحوی که، هم اکنون پیش از اعلام نتیجه نهایی مذاکرات وین، بسیاری از خودروسازان خارجی می دانند که اگر می خواهند با ایران خودرو شراکت کنند با چه شرکت و چه پتانسیلی روبه‌رو هستند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

این در حالی است که با توجه به تحریم های مستقیم صنعت خودروسازی کشور و بحرانی که به وجود آورد، برخی گمان می کردند کمر این صنعت خواهد شکست، حتی تولید خودروهای ناقص و معوقات در تیراژ بالا را دلیلی بر این امر مدعا می دانستند، اما با گذر خودروسازان از گردنه سخت و طاقت فرسای تحریم، نوبت به ارسال یک پیام ساده و واضح بود؛ آفتاب تولید همچنان در آسمان ایران خودرو می درخشد.

در واقع، این نشست زمانی برگزار شد که کیلومترها دورتر سیاستمداران مشغول رایزنی و مذاکره بودند. در این شرایط ایران خودرو با این اقدام نشان داد که نه تنها تحریم توان این صنعت را به تحلیل نبرده، بلکه به درجه ای از اعتماد به نفس رسیده است که برنامه های پنج ساله و ده ساله مدون شده را با صراحت بیان می کند. این صراحت بیان از یک سو مصرف داخلی دارد، یعنی به تمام آحاد جامعه اعلام می کند که باز هم می توان به آبی پوشان جاده مخصوص به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده خاورمیانه تکیه کرد. از سوی دیگر، خودروسازان خارجی متوجه می شوند که در صورت عادی شدن روابط دیگر نمی توانند از موضع ضعف و یا نگاه بالا به پایین به این صنعت نگاه کنند.

به بیان ساده، نشست خبری ایران خودرو با رسانه های خارجی را می توان یک اقدام هوشمندانه در معرفی توانمندی ها به جهانیان در آستانه به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای دانست. در همین حال، با به صفر رسیدن تولید خودروهای ناقص و عدم تولید آن ها، معرفی محصولات جدید ایران خودرو با این اقدام جایگاه خود در میان خودروسازان جهانی را احیا کرد.

همچنین در این نشست با اشاره به این که سال قبل تولید تارا، که محصولی به روز و مدرن است، ۹ هزار دستگاه بوده که امسال به تولید ۷۵ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت، نه تنها افزایش توان تولید اعلام شد بلکه در کنار آن مشخص شد که دیگر تولید محصولات قدیمی در دستور کار ایران خودرو قرار ندارد و اگر کسی خواهد آمد باید با جدیدترین هایش بیاید. در واقع، تارا و در ادامه معرفی ری را به عنوان یک محصول جدید و به روز و مطابق با استانداردهای جهانی هم از توسعه و تنوع بخشی به محصولات ایران خودرو خبر داد و هم نشان داد که آبی پوشان  از نظر طراحی طبق ترندهای جهانی می توانند در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند. از دیگر نکات قابل توجه در این نشست به اعلام آمادگی ایران خودرو با سایر برندها با از سرگیری واردات می توان اشاره کرد. در این خصوص، خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، به صراحت در پاسخ به پرسشی در خصوص واردات خودرو و مقایسه قیمت محصولات داخلی و خارجی و تأثیر لغو تحریم ها بر صنعت خودروی کشور و ایران خودرو، گفت: «ایران خودرو نه تنها هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد، بلکه به احترام تجارت آزاد و رقابتی، کاملاً موافق واردات است، چراکه قطعاً رقابت به افزایش کیفیت کار ما کمک می‌کند. از نظر قیمت نیز اتفاقی که پس از شیوع بیماری کرونا در صنعت خودروی جهانی افتاد، موجب افزایش قیمت بسیاری از محصولات شده است، مقایسه قیمت محصولات ایران خودرو با قیمت خودروهای جهانی هیچ جای نگرانی برای فروش محصولات ما ایجاد نمی‌کند و آماده هستیم تا از نظر کیفیت و قیمت وارد رقابت شویم.»

در همین حال، خطیبی به صراحت نیز تأکید کرد: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، خودروسازان جهانی قطعاً نگاهی به بازارهای داخلی و ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی غرب آسیا خواهند داشت، اما ایران خودرو دیگر آن ایران خودروی گذشته نخواهد بود و فراخور با شرایط موجود، رفتار و اقدام خواهد کرد.»

به بیان ساده، اگر تمام آمار و ارقام و دستاوردهایی که در این نشست بیان شد را کنار بگذاریم، همین فراز آخر یک آینه تمام نما از آینده همکاری ایران خودرو با شرکای قدیمی و یا جدید خواهد بود؛ جایی که ایران خودرو می تواند در زمینه صادرات خودرو و قطعات نقش بسزایی در صنعت خودروسازی و اقتصاد کشور ایفا کند، نقشی که همیشه از آن انتظار می رود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.