فروش اقتصادی ترین خودروی ایران خودرو با 45 میلیون زیان

فروش اقتصادی ترین خودروی ایران خودرو با 45 میلیون زیان
فروش اقتصادی ترین خودروی ایران خودرو با ۴۵ میلیون زیان

به گفته مدیرعامل ساپکو، ۲۰۶ تیپ ۲ اقتصادی ترین محصول ایران خودرو است که با ۴۵ میلیون تومان زیان به فروش می رسد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

عادل پیرمحمدی در خصوص تاکید وزارت صمت در در رابطه با تولید و یا واردات خودروس اقتصادی در پاسخ به پایگاه خبری اسب بخار گفت: «خودروی ۲۰۶ تیپ ۲، اقتصادی‌ترین محصول ایران‌خودرو است؛ چرا که اکثر استاندارهای ۸۵گانه تعریف شده را پاس می‌کند و تعداد بسیار کمی از آنها مانند استاندارد تصادف عابرپیاده را پاس نمی‌کند».

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «در خصوص واردات بسیار صحبت شده است و خودروسازان تاکنون هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداشته‌اند؛ چرا که معتقد هستیم محصولی که خودروسازان با این قیمت‌های تمام شده و با قیمت دستوری عرضه می‌کنند، با هیچ محصول وارداتی قابل رقابت نیست».

وی اضافه کرد: «از ۲۰۶ اقتصادی‌تر بخواهیم تولید کنیم، بایستی در روند طراحی بررسی‌ها صورت گیرد و بتوانیم با تکنولوژی‌های جدید، قیمت تمام شده را کاهش دهیم».

پیرمحمدی ادامه داد: «خودرو محصول نهایی است. در همه دنیا همین محصول نهایی مورد حمایت قرار می‌گیرد و تمام صنایع کمک می‌کنند تا محصول نهایی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود. این محصولات است که برای اقتصاد کشور، ارزش افزوده ایجاد می‌کند. اهمیت محصول در اینجاست؛ تا زمانی که خام‌فروش مورد حمایت باشد، رشد اقتصادی نخواهیم داشت».

مدیرعامل ساپکو تصریح کرد: «از اشتغال نباید غافل شد. هر چه تعداد افراد شاغل هر کشوری بیشتر باشد، درآمد آن کشور بیشتر خواهد بود. از اشتغال مهم تر، بهره‌وری دارای اهمیت است. تولید و اشتغال وجود دارد، حالا بایست تصمیم گرفت، قرار است چه تولید شود».

دنباله روی از پژو فرانسه

پیرمحمدی افزود: «یکی از دردهای صنعت خودرو این است که توسعه محصول نداشته و در ادوار مختلف همواره دنباله روی پژو فرانسه بوده است».

وی بیان داشت: «در سال ۹۱ اعمال تحریم‌ها در حقیقت به نفع صنعت خودرو تمام شد، چون فهمیدیم که صاحب دانش طراحی نیستیم و بر این اساس به دنبال آن رفتیم که در نهایت خودروهایی همچون دنا و رانا از دل آن بیرون آمدند».

پیرمحمدی ادامه داد: «در ادامه با اجرایی شدن برجام در دولت دوازدهم، دوباره سر و کله پژو فرانسه پیدا شد و خط مونتاژ خودرو راه افتاد، در حالی که در جهان هیچ خودروسازی با مونتاژکاری به جایی نرسیده است».

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: «امروز طراحی اکثر قطعات جدیدترین تولیدات گروه صنعتی ایران خودرو توسط قطعه‌سازان داخلی انجام می‌شود».

 وی تصریح کرد: «ما مخالف استفاده از شرکای خارجی نیستیم، بلکه با همکاری هایی که به افزایش مونتاژکاری بیانجامد مخالفیم».

پیرمحمدی یادآور شد: «امروز در حالی صنعت خودروی کشور تحریم شده که فروش خودروی کامل (CBU) تحریم نیست؛ این موضوع با هدف زمین زدن صنعت خودرو و بیش از ۶۰ صنعت وابسته به آن اتفاق افتاد».

این کارشناس صنعت خودرو گفت: «امروز وضعیت مشابهی را در صنعت خودروسازی روسیه شاهدیم که با تحریم ها دچار توقف کامل شده است و از صنعت خودروسازی ما درخواست کمک دارند».

وی بیان‌داشت: «صنعتی که خودش طراح باشد، بیشتر و بهتر می‌تواند عیوب کیفی محصولاتش را برطرف کند».

حمایت از محصول نهایی صورت نمی گیرد

وی افزود: «تمام مواداولیه با قیمت روز دنیا و گاها بالاتر عرضه می‌شود اما محصول نهایی که بایستی مورد حمایت قرار گیرد، در بورس نیست. در اقتصاد شکوفا، مواداولیه بایستی سهل‌الوصول تامین شده و به دست تولیدکننده برسد، محصول با قیمت خوب عرضه شود؛ در این صورت تولید دوام خواهد داشت».

این کارشناس ضمن تاکید بر اینکه اعمال تحریم‌ها در واقع به نفع صنعت خودرو تمام شد، اظهار کرد: «با تحریم‌ها متوجه شدیم که صاحب دانش طراحی نیستیم و بر این اساس به دنبال طراحی خودرو رفتیم که منجر به طراحی و تولید خودروهایی همچون دنا و رانا شد».

افزایش مدت زمان گارانتی یک حرکت شجاعانه

وی در رابطه با موضوع کیفیت اظهار کرد: «از ابتدای امسال گارانتی خودروها به ۶۰ هزار کیلومتر و سه سال رسیده است. بنابراین با توجه به اینکه برای ما هزینه داشته است، اما قطعا به جایی رسید که موضوع محقق شده است و اقدامی شجاعانه بود که ایران‌خودرو انجام داد. تاکنون حدود ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال عرضه شد و زمان می‌برد تا ارتقا کیفیت برای مردم ملموس باشد. ما می‌پذیریم که نقص در کیفیت وجود دارد اما توجه داشته‌ باشیم که ارتقا کیفیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد».

صفر شدن خودروهای ناقص سایت تهران

مدیرعامل ساپکو اظهار کرد: «با توجه به اقداماتی که سال گذشته و ماه‌های گذشته انجام شده، منجر به عبور مستقیم و کاهش خودروهای ناقص از حدود ٨٣ هزار دستگاه به مرز ١١ هزار دستگاه رسیده و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان هفته جاری به زیر ١٠ هزار دستگاه خواهد رسید. با توجه به اینکه بصورت هفتگی متوسط ١٢ هزار دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید می‌شود، این ١٠ هزار خودرو ناقص، با تولید چهار روز ایران‌خودرو برابری می‌کند و به زودی جمع خواهد شد. بنا داریم، تا پایان هفته خودروهای ناقص سایت تهران صفر شود؛ این درحالیست که در سایت‌های خراسان، فارس، خزر و کرمانشاه، خودرو ناقص وجود ندارد و همانطور که اشاره شد، تا پایان هفته در سایت تهران نیز صفر می‌شود».

۱۰۵ میلیون یورو کاهش ارزبری

مدیرعامل شرکت ساپکو با اشاره به اینکه ایران‌خودرو سال گذشته، ١٠۵ میلیون یورو کاهش ارزبری را رقم زده‌ است، گفت: «برای هر دستگاه خودروی تولیدی در ایران‌خودرو ١٧۵٠ یورو ارزبری وجود دارد. این میزان، سه بخش را شامل می‌شود. بر اساس میزان ارزبری که در صنایع ثبت می‌شود، در وهله اول  این ارزبری شامل مواد اولیه‌ همچون  فولادها، پتروشیمی‌ها و… با درصد ٣٠ الی ٣۵ درصد است که وارداتی بوده و هنوز به خودکفایی نرسیده و داخلی‌سازی آن‌ها نیز در اختیار صنعت خودرو نیست. حدود ۳۰ درصد از ارزبری مربوط به قطعات الکترونیکی شامل انواع ICها، چیپست‌ها، لامپ‌ها و غیره است که خودروسازان صاحب فناوری آن نیستند. همچنین۳۰ درصد دیگر از ارزبری یاد شده معادل ۶۰۰ تا ۶۵۰ یورو شامل قطعات های‌تک موتوری، گیربکس اتوماتیک و… است که در تلاش برای خودکفا شدن در این زمینه‌ها هستیم. بنابراین فراموش نکنیم که تنها یک سوم بر عهده صنعت خودرو است و وابسته‌ایم و بایستی خودکفا شویم، دو سوم دیگر مربوط به سایر صنایع است».

احتمال چالش در تامین قطعات الکترونیک

وی همچنین در خصوص بالا گرفتن تنش‌های سیاسی بین چین و تایوان و تاثیرگذاری آن بر تامین چیپست‌ و قطعات الکترونیکی، گفت: «در زمینه تامین قطعات برقی و الکترونیکی تا حدود زیادی وابسته هستیم و در صورت بالا گرفتن تنش‌ها بین دو کشور یاد شده، نه تنها خودروسازی و صنعت کشور ما، بلکه صنایع جهان از این مساله متضرر شده و دچار بحران می‌شوند».

مدیرعامل ساپکو یادآور شد: «تایوان یکی از قطب های تولید کننده قطعات الکترونیکی و چیپست ها است و باید به این مشکل، مساله تحریم‌ها را نیز اضافه کنیم».

پیرمحمدی تصریح کرد: «با وجود تحریم‌ها، منابع ارزی در اختیار ما برای تامین قطعات نیز کمتر بوده و تامین کنندگان کمتری نسبت به دیگر کشورها داریم، بنابراین صنعت خودروسازی ما با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد».

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.