تاریخچه کمپانی فورد

کمپانی فورد
کمپانی فورد

کمپانی فورد یکی از قدیمی ترین شرکت ها در صنعت خودروسازی جهان است که همیشه در مسیر رشد و اختراعات صنعتی مسیر تکاملی را طی کرده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کمپانی Ford یکی از تأثیرگذارترین خودروسازان جهان در فرهنگ و استفاده مردم از خودروست. فورد تلاش کرد خودرو را از یک کالای لوکس که برای اقشار مرفه جامعه بود، تبدیل به یک کالا مصرفی کند که قشر متوسط جامعه هم بتوانند از مزیت های یک خودرو اقتصادی بهره ببرند و همین اقدام باعث شد تا فورد بسیار در میان مردم آمریکا و جهان شناخته شود.

تاریخچه کمپانی فورد

کمپانی فورد
کمپانی فورد

فورد برای اولین بار در سال ۱۹۰۳ توسط هنری فورد تأسیس شد، این نام همیشه در صنعت خودروسازی جهان و برندینگ خودروسازی های مختلف مسیر موازی و گاه تکاملی را طی کرده است، اما هنری فورد چند سال قبل از تأسیس فورد اقداماتی انجام داد؛ هنری فورد در سال ۱۸۹۶ توانست اولین خودرو دست ساز خود را بسازد، این وسیله نقلیه با یک انجین چهار اسب بخاری بر روی چهار چرخ یک دوچرخه سوار شده بود، گیربکس آن دو سرعته و دنده عقب نداشت. همچنین برای فرمان پذیری این وسیله نقلیه از اهرم به جای فرمان استفاده می شد. هنری فورد در سال ۱۸۹۹ توانست یک برند با نام دیترویت تأسیس کند، اما او یک سال بعد به علت اختلافات از این برند جدا شد و دیترویت تعطیل شد.

هنری فورد همیشه در مسابقات اتومبیل‌رانی حضور فعالی داشته است، تا جایی که، او در سال ۱۹۰۱ با خودرو با توان ۲۶ اسب بخار توانست خودرویی با ۷۰ اسب بخار را شکست دهد. فورد همچنین در این سال کمپانی Henry Ford Company را تأسیس کرد، اما دوباره با سرمایه گذاران به اختلاف برخورد و از این برند هم جدا شد، این برند در نهایت به کادیلاک تغییر نام داد.

اولین خودرو کمپانی فورد

کمپانی فورد

در نهایت، هنری فورد در ۱۶ ژوئن ۱۹۰۳ برند فورد را با یازده نفر دیگر از مهندسان این کمپانی تأسیس کرد، این تیم سازنده در اولین فرصت، اولین خودرو کمپانی فورد را ساختند، که نام آن فورد مدل A بود. شرکت از فروش این مدل، پس از چهار ۳۷ هزار دلار سود به دست آورد.

لوگو برند فورد توسط شخصی به نام چیلد هرولد ویلز در سال ۱۹۰۷ طراحی شد، که او با الهام از دست خط پدربزرگش این نوشته را طراحی کرده بود.

مدل افسانه ای Ford T

کمپانی فورد

در سال ۱۹۰۸ فورد دست به طراحی یک خودرو جدید زد، خودرویی با نام مدل T در یکم اکتبر توسط کمپانی فورد رونمایی شد. این خودرو افسانه تا چندین دهه و تا زمان آخرین تیراژ تولید خود، در صدر فهرست پرفروش ترین خودروهای دنیا بود.

بیشتر بخوانید: فورد اکسپلورر EV ؛ آمریکایی بر اساس آلمانی

به علت شرایط جاده ای آمریکا اکثر قطعات این مدل با فولاد سبک و مقام ساخته شده بودند، از مزیت های این مدل دوام بالا و قیمت اقتصادی آن بود که تمام اقشار جامعه می توانستند از آن استفاده کنند. همچنین تولید فورد مدل T به طور رسمی در مه ۱۹۲۷ با تیراژ ۱۵ میلیون و ۴۵۸ هزار و ۷۸۱ دستگاه به پایان رسید.

اولین خط تولید متحرک خودرو 

کمپانی فورد

کمپانی فورد برای افزایش تولید خود، برای اولین بار در ۷ اکتبر سال ۱۹۱۳ نخستین خط تولید متحرک خودرو را در کارخانه هایلند پارک میشیگان راه‌اندازی کرد. این اقدام هوشمندانه کمپانی فورد باعث شد مونتاژ شاسی مدل T از ۱۲.۵ ساعت به ۱.۵ ساعت کاهش پیدا کند و در نتیجه، تیراژ تولید بالا برود و قیمت نهایی خودرو پایین بیاید.

یکی از سیاست های مهم و اصلی هنری فورد که باعث شد این کمپانی در تولید خودرو آن هم در تیراژ بالا رکوردهای عجیبی ثبت کند، این بود که او اعتقاد داشت دستمزد کارگر خط تولید را باید افزایش داد و از زمان کاری او کاست تا کارگر به طور کامل به اوقات فراغت و تفریح خود برسد و در زمان کار تمام دقت و تمرکز خود را بر روی تولید بگذارد.

این برند خودروسازی در سال ۱۹۱۷ تصمیم گرفت در زمینه خودروهای باری هم تولید داشته باشد، بنابراین با تقویت شاسی مدل T و افزایش استحکام خودرو، اولین وانت فورد با نام مدل TT را در بازار جهانی عرضه کرد، که توانایی حمل یک تُن بار را داشت.

خرید تمام سهام Ford توسط هنری فورد و خانواده اش

کمپانی فورد

در سال ۱۹۱۹ هنری فورد تصمیم گرفت تمام سهام کمپانی فورد را برای خود و خانواده اش خریداری کند، در همین راستا باقی سهام فورد توسط کلارا (همسرش) و ادسل (پسرش) به طور کامل خریداری شد. همچنین کمپانی فورد در سال ۱۹۲۲ برند لینکن را از هنری لیلند خریداری کرد. پس از این اقدام، لاین خودروهای لوکس فورد به برند لینکن تعلق پیدا کرد و توسط این برند تولید می شد.

ادسل فورد از این پس بیش تر وارد کمپانی فورد شد و او با خرید یک برند با نام مرکوری تصمیم داشت خلأ میان خودروهای اقتصادی و لوکس این برند را پر کند.

کمپانی فورد در سال ۱۹۴۱ در هیاهوی جنگ جهانی دوم تنها به تولید خودرو جیپ برای ارتش آمریکا روی آورد و تا سال ۱۹۴۵ ادامه داشت که بعد از آن دوباره تولید خودروهای شهری را از سر گرفت.

سال ۱۹۴۳ ادسل فورد، فرزند هنری فورد به علت سرطان معده در گذشت، وی از سال ۱۹۱۹ تا سال ۱۹۴۳ به جای پدر مدیریت این کمپانی را برعهده داشت. ترمز هیدرولیک در زمان ادسل فورد به خودروهای این برند اضافه شد، بعد از مرگ او هنری فورد دوباره به مدیریت این برند بازگشت.

واگذاری مدیریت کمپانی Ford به هنری فورد دوم

کمپانی فورد
کمپانی فورد

هنری فورد اول با مخالفت های همسر و خانواده اش و کهولت سنی که داشت، تصمیم گرفت مدیریت کمپانی را به نوه اش در سال ۱۹۴۵ واگذار کند. هنری فورد در ۷ آوریل سال ۱۹۴۷ در سن ۸۳ درگذشت.

دو خودرو افسانهای کمپانی فورد

فورد موستانگ معروف ترین و اعجاب انگیزترین مدل طراحی شده در کمپانی فورد است که با کاپوت بلند و صندوق عقب کوتاه و در اصطلاح لاتین آن fast back، توانست سبک جدیدی در خودروهای شهری یا عضلانی با نام ماشین های پونی به وجود آورد که بسیار در دنیای خودرو سروصدا به پا کند، تا جایی که، فورد به علت استقبال زیاد طرف‌داران این مدل همچنان تولید آن را ادامه داده است.

کمپانی فورد
کمپانی فورد

مدل بعدی برند فورد که بسیار موفق بود، ford GT40 نام داشت که این مدل افسانه ای هم بسیار برای برند فورد موفقیت آمیز بود تا جایی که توانست با قدرت و توانایی بالای موتور خود، به فرمان‌روایی ۶ ساله برند فراری در مسابقات لمانز پایان دهد و چهار دوره پیاپی قهرمان این مسابقات شود.

۴.۳ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.