وقتی نهادهای دولتی همچنان از ایام سفر مردم غافلگیر می‌شوند

توزیع سوخت
توزیع سوخت

تعطیلات میانه شهریورماه امسال، فرصت مناسبی بود تا مردم بتوانند سفرهای تابستانی خود را به این تاریخ موکول کنند، سفری که اما با غافلگیر شدن عرضه‌کنندگان سوخت همراه شد و باز هم چالش‌هایی را برای مردم ایجاد کرد.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، ماجرا به این صورت بود که با ورود مردم به استان‌های شمالی برای سفرهای تابستانی، تعدادی از جایگاه‌های سوخت این استان‌ها تعطیل شدند و مردم برای دریافت سوخت دچار مشکل بودند.
این در حالی است که هنوز علت دقیق ماجرا مشخص نیست و آن‌چه بدیهی به نظر می‌رسد این است که مسئولان امر باز هم غافلگیر شدند.

مقامات مسئول در این‌خصوص می‌گویند که شلوغی و عدم امکان ارسال تانکرهای سوخت‌رسان به جایگاه‌ها این کمبود را رقم زده، موضوعی که با اما و اگرهای بسیار همراه است.

در این راستا، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تعطیلی برخی جایگاه‌ها در گیلان و غرب مازندران را تعطیلی ساعتی اعلام کرد و گفت: «یک نفت‌کشی که مسیری را در حالت عادی دو ساعته طی می‌کرده، ۹ ساعت در راه بوده و این موجب شده بنزین با تأخیر به برخی جایگاه‌ها برسد.»

وی همچنین گفته است: «مسئله‌ای که در خصوص توزیع بنزین پیش آمد، ازدحام بسیار زیاد و ترافیک فوق سنگینی بود که در پی تعطیلی چندروزه این هفته رخ داد.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرده است: «از نظر تأمین بنزین هیچ مشکلی نداریم، انبار رشت به‌صورت ۲۴ساعته بنزین را از خط دریافت می‌کند، اما مصرف بنزین در استان‌های شمالی به‌شدت افزایش داشته، به‌طوری که در یک روز فقط در استان گیلان ۷.۵ میلیون لیتر بنزین توزیع شده که ۳ میلیون لیتر بیش‌تر از روزهای عادی بوده است.»

به گفته وی: «مشکلی که وجود داشته این بوده است که ناوگان نفت‌کش‌هایی که بنزین بار می‌زنند و به جایگاه‌ها ارسال می‌کنند، ۶ یا ۷ برابر حالت عادی در ترافیک می‌مانند؛ یک نفت‌کش یک مسیر ۱.۵ ساعته را حدود ۹ ساعت در راه است و ناوگان حمل جاده‌ای بنزین در ترافیک قفل شده و با تأخیر به جایگاه‌های عرضه بنزین رسیده است.»

اما در این بین، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت، به این نکته اشاره می‌کند که متولیان امر باید از قبل پیش‌بینی چنین تراکمی را می‌کردند و از راه‌های جایگزین استفاده می‌کردند یا در ساعاتی روند نقل‌وانتقال سوخت را انجام می‌دادند که ترافیک کم‌تری در جاده‌ها وجود داشت. به اعتقاد این نماینده بخشی از بروز بحران اخیر ناشی از تحولاتی است که در ساختارهای اجرایی به وقوع پیوسته است. او از دولت می‌خواهد هر چه سریع‌تر روند تغییرات مدیریتی وزارتخانه‌ها را پایان دهد تا رکود حاکم بر ساختار اجرایی جای خود را به پویایی و تحرک بدهد.

نماینده مردم رشت با اشاره به بروز مشکلات اخیر در استان گیلان و سایر مناطق شمالی و گردشگرپذیر کشور می‌گوید: «باتوجه‌به این‌که در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، ازیک‌طرف، چند روز تعطیلی وجود داشت و از سوی دیگر به روزهای پایانی تعطیلات تابستانی و آغاز مدارس نزدیک می‌شدیم، قابل‌پیش‌بینی بود که دامنه وسیعی از گردشگران تابستانی راهی شهرهای شمالی و سایر مناطق کشور شوند. همواره در زمان پیک سفرهای تابستانی، یکی از مشکلات جدی بحث ترافیک، موضوع تأمین سوخت و مسئله تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم است. در بحث ترافیک و مشکلات جاده‌ای هر اندازه توسعه راه‌ها صورت می‌گیرد به همان نسبت شاهد افزایش توزیع خودرو در کشور هستیم؛ بنابراین لازم است دولت به استان‌های شمالی کشور که مقصد گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشد.»

او ادامه داد: «بهانه مسئولان این بود که ترافیک تهران به سمت شمال کشور شدید بود و این ترافیک در انتقال تانکرها و کامیون‌های سوخت مشکل ایجاد کرد. این در حالی است که به‌راحتی می‌شد، تدابیر دیگری اندیشیده شود، جاده‌های قدیمی جایگزینی وجود دارند که می‌شد این جاده‌ها را برای کامیون‌های حامل بنزین در نظر گرفت. همچنین می‌شد از ساعت ۱۲ شب به بعد که ترافیک کاهش بسیاری پیدا می‌کرد این کامیون‌ها را به سمت این مناطق گسیل کرد. حتی اگر با کمبود کامیون مواجه بودند، می‌شد از سایر استان‌ها برای این منظور کمک گرفت. وقتی مصرف بنزین در استان گیلان از ۴ میلیون لیتر به ۷ تا ۸ میلیون لیتر رسید، بدون تردید مصرف سوخت در تهران کاهش پیدا کرده است. به‌راحتی می‌شد با جابه‌جایی توزیع سوخت این نقیصه را جبران کرد. باید از مسئولان شرکت پالایش و پخش پیگیری شود که چرا این کمبودها شکل‌گرفته است.»

کوچکی نژاد در خصوص استدلال متولیان این بخش در این خصوص که ترافیک بالا دلیل اصلی این کمبود است، گفت: «این نوع استدلال‌ها به‌هیچ‌وجه قانع‌کننده نیستند. در گیلان دو روز بنزین وجود نداشت و جایگاه‌داران اساساً تعطیل بودند. شرکت پالایش و پخش می‌توانستند از ظرفیت سایر استان‌ها در این پیک گردشگری استفاده کنند. در هر سال در هفته‌های پایانی سال، این حجم ترافیک و کمبود مشاهده می‌شود و لازم بود این موارد پیش‌بینی شود.»

این گفته‌ها حکایت از آن دارد که حتا اگر هم موضوع عدم کمبود بنزین صحت داشته باشد، مسئولان امر را یک موضوع پیش‌بینی‌شده، غافلگیر کرده است. مدت‌هاست که در جای‌جای رسانه‌ها به لزوم آمادگی بخش‌های مختلف در ایام تعطیلات سفرهای تابستانی اشاره می‌شود و بااین‌حال، باز هم مسئولان حوزه توزیع سوخت غافلگیر شده‌اند. این در حالی است که همه ما این روزها از بحرانی که لحظه‌به‌لحظه به بخش تأمین و توزیع سوخت کشور نزدیک می‌شود، آگاه‌ایم و اگر چاره‌ای جدی برای بخش مصرف و جلوگیری از هدررفت سوخت نیاندیشیم، این بحران در آینده نزدیک به یک گلوگاه جدی برای کشور بدل خواهد شد.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.