خودروسازان در آستانه تعطیلات طولانی تابستانه

تعطیلات خودروسازان
تعطیلات خودروسازان

دولت چهاردهم در شرایطی به زودی کار خود را آغاز خواهد کرد که با دامنه دار شدن چالش ها و مشکلات تولید، خودروسازان در آستانه تعطیلات طولانی تابستانه قرار گرفته اند. این مسئله می تواند زمستان سختی را برای آن ها رقم بزند.

آریزو 8 آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، برخلاف آن چه وزارت صمت مدعی است و تلاش می کند همه چیز را عادی نشان بدهد، خودروسازان حال و روز مناسبی ندارند. در حال حاضر، صنعت خودروسازی کشور به شدت با مشکل تأمین نقدینگی و عدم تأمین ارز مواجه هستند. این مسئله شامل تمام فعالان این صنعت می شود. کمبود ارز و نقدینگی فعالیت خودروسازان، واردکنندگان و قطعه سازان را به شدت محدود کرده است. توقف ثبت سفارش، مانع تراشی در مسیر اصلاح قیمت ها بعد از ۱۵ ماه و افزایش تورم تولید بخشی از مشکلات به شمار می آید. معضلاتی که هر کدام به تنهایی باعث کاهش تولید و عرضه خواهند شد. چالش های سخت و سنگینی مثل سامانه فروش یکپارچه و قیمت گذاری دستوری نیز همچنان هزینه و زیان های سنگینی را به این صنعت تحمیل کند.

در این میان، عدم تخصیص ارز و کمبود نقدینگی را می توان اصلی ترین مشکلی دانست. به نحوی که، کمبود ارز از ابتدای سال تا امروز باعث شده است از یک سو، خودروسازان موفق به ثبت سفارش به موقع نشوند و از سوی دیگر، واردات نیز تحت تأثیر قرار گرفته است. ضمن این که، برخی دستورالعمل ها باعث شده است آن ها دیگر نتوانند مانند سابق سفارش گذاری کنند. باید ابتدا ارز را دریافت و بعد از آن نسبت به طی مراحل ثبت سفارش اقدام کنند. این که متولیان دولتی به چه دلیل تغییراتی در ثبت سفارش به وجود آورده اند هنوز مبهم است و پاسخ شفافی به آن نداده اند، اما نتیجه این معضلات باعث شده است که خودروسازان مجبور به عقب نشینی از برنامه های تولید خود شوند. این یک بخش ماجراست و بخش دیگر آن ضرباتی است که در ادامه به بازار و اشتغال وارد می شود.

در حال حاضر، بعضی از خودروسازان مجبور شده اند ظرفیت تولید را کاهش بدهند، بعضی دیگر نیز ناخواسته، یعنی در شرایطی که بازار به عرضه های بیش تر نیاز دارد، مجبور شده اند شیفت های کاری را کم کنند، بعضی دیگر به اجبار تعطیلات بلندمدت تابستانی را در دستور کار قرار داده اند. هر چند این مسئله فعلاً شامل تمام خودروسازان نمی شود.
با این حال، این معضل می تواند زمستان سختی را پیش روی دولت جدید قرار بدهند. البته به دلیل نارضایتی های عمومی از خودروسازان، این وضعیت برای بخشی از مصرف کنندگان چندان اهمیتی نخواهد داشت، اما کاهش تولید و ناتوانی وزارت صمت در مدیریت واردات، اثر خود را در آینده ای نه چندان دور بر بازار نشان خواهد داد. در این شرایط، افزایش قیمت، تعدیل نیروی کار و مختل شدن میزان زنجیره تأمین تنها بخشی از اثرات تعطیلات بلندمدت تابستانی خواهد بود.

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.