۲۰ کراس اوور و SUV آینده صنعت خودرو – قسمت اول

کراس اوور و SUV آینده

کراس اوورها و SUVها همچنان بر نمودارهای فروش جهانی بازار خودرو حکومت می کنند. به گونه ای که حتا سوپراسپرت سازانِ سرسختی همچون «فراری» و «لوتوس» هم نتوانسته اند در برابر موج شاسی بلندسازی مقاومت کنند و قصد دارند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

وب سایت «موتور وان» به تازگی فهرستی از ۲۰ کراس اوور و SUV آینده بازار را تهیه کرده است. خودروهایی که، در خوش بینانه ترین حالت، از سال ۲۰۲۳ به بازار می آیند. این فهرست با توجه به شایعه های پخش شده و بیانیه های رسمی خودروسازان به دست آمده است. قطعاً بازار خودرو با ورود این خودروها جذاب تر از گذشته می شود. با ما همراه باشید تا با جدیدترین شاسی بلندهای سرنوشت ساز بازار آشنا شوید. با توجه به تعداد زیاد خودروها، این مقاله را در دو قسمت با شما به اشتراک می گذاریم.

آستون مارتین DBX کوپه و هفت نفره

آستون مارتین DBX کوپه

«آستون مارتین» قصد دارد نسخه بزرگ تری از “DBX” را برای رقابت با مرسدس AMG GLS 63 و BMW X7 به بازار بفرستد. خودرویی احتمالاً با سه ردیف صندلی، اما فاصله محوری یکسان با DBX کنونی! در واقع، DBX هفت نفره، از جلو و عقب، کشیدگی بیش تری از نسخه استاندارد پیدا خواهد کرد. قسمت عقب سالن آن نیز بزرگ تر می شود تا فضا برای نشستن دو سرنشین اضافه فراهم آید. در کنار DBX هفت نفره، احتمال عرضه نسخه کوپه آن هم داده می شود! کراس اووری که انتهای سقف آن حالتی شیب دار پیدا می کند و با استایلی خشن تر، چهره اسپرت تری به خود می گیرد.

بوگاتی SUV

بوگاتی SUV

دیگر این که «بوگاتی» ممکن است دست به تولید یک شاسی بلند بزند، تبدیل به شایعه ای قدیمی و سوژه ای تکراری برای رسانه ها شده است! گاه هم این گونه مطرح می شود که قرار است در کنار تک محصول بوگاتی، محصول دومی هم به سبد تولیدات این کمپانی اضافه گردد. برخی گمان می کنند که این مدل دوم نسخه ای ارزان تر از شیرون خواهد بود. یکی از احتمالات قوی درباره شاسی بلند بوگاتی، طراحی آن بر روی یکی از پلت فرم های تمام الکتریکی کمپانی «ریماک» است. اگر این اتفاق بیافتد، هایپربرند اتومبیل سازی فرانسوی، صاحب یک SUV سوپرلوکس خواهد شد و به جنگ با دیگر مدعیان این عرصه می رود.

کادیلاک اسکالاد EV

کادیلاک اسکالاد EV

یکی از قطعی ترین چشم اندازهای صنعت خودرو برای سال ۲۰۲۳ به بعد، نفوذ سریع الکتریکی ها در قلب مشتریان است. با این حساب، نسخه برقی از هر خودرویی که در مدل های بنزینی محبوب بوده است هم می تواند محبوب و پرفروش باشد. از سویی، «جنرال موتورز» در پی احیای برند «هامر» در قالب یک پیکاپ تمام الکتریکی است. بنابراین، احتمالاً مدل های برقی کادیلاک اسکالاد و دیگر شاسی بلندهای محبوب این گروه خودروسازی هم می توانند از پیشرانه و مشخصات فنی مشابه با هامر الکتریکی جدید بهره ببرند. گفته می شود که پلت فرم مدولار جدید GM، برای ساخت محصولات الکتریکی با قدرت بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار، در نظر گرفته شده است.

کادیلاک لایریک

کادیلاک لایریک

«لایریک» قرار است اولین محصول تمام الکتریکی کادیلاک باشد. یک کراس اوور جمع و جور که خودروساز آمریکایی را قادر به رقابت با جگوار I-Pace و آئودی E-Tron می کند. همچون دیگر الکتریکی هایی که از سوی جنرال موتورز در راه اند، لایریک هم از پلت فرم مدولار جدیدی، که به طور اختصاصی برای ساخت خودروهای EV به بهره برداری رسیده است، استفاده می کند. از مهم ترین ویژگی های این پلت فرم برخورداری از پکیج باتری های لیتیوم یونی تجدیدپذیر است. GM می گوید که ما انتظار داریم الکتریکی های جدیدمان، پیمایش حداقل ۶۴۰ کیلومتری (۴۰۰ مایلی) را، با یک بار شارژ، به ثبت برسانند. قطعاً لایریک هم با همین سطح از توانایی و برد حرکتی در مدار تولید قرار می گیرد.

فراری پیوروسانگ

فراری پیوروسانگ

«پیوروسانگ» نخستین اسب سرخ «فراری» با قد بلند است! اگرچه، فراری همچنان، با لجبازی، معتقد است این خودرو یک کراس اوور نخواهد بود! سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ، پنج درِ بازشو و صندلی های عقب با قابلیت نشستن افراد بزرگ سال، ویژگی های اولین محصول نسبتاً خانوادگیِ سوپراسپرت ساز ایتالیایی هستند. هرچند شاید این مفاهیم چندان برای طرف داران دوآتشه برند فراری قابل درک نباشند! طبق شنیده ها، پیوروسانگ را می توان با پیشرانه ۱۲ سیلندر بنزینی یا ۸ سیلندر هیبریدی سفارش داد. پلت فرم این خودرو هم به گونه ای است که به راحتی امکان تغییر در فاصله محوری را فراهم می آورد. البته برخی افراد احتمال می دهند که نسخه ای اسپرت تر، کوچک تر و دونفره از پیوروسانگ هم ممکن است به مرحله تجاری سازی برسد که، به احتمال زیاد، از قابلیت های آفرودی برخوردار خواهد بود. اگرچه جنجال ها بر سر پیوروسانگ به عرضه آن در سال ۲۰۲۲ ختم می شد، اما با توجه به بحران های کنونی بعید به نظر می رسد که تا پیش از سال ۲۰۲۳ از کارخانه بیرون بیاید.

اینفینیتی QX Inspiration

اینفینیتی QX Inspiration

نسخه تولیدی کانسپت «اینفینیتی QX Inspiration» آینده کراس اوورهای سوختی، هیبریدی و تمام الکتریکی برند لوکس ژاپنی را مشخص می کند. نسخه تولیدی این خودرو تا حد زیادی شبیه به نمونه کانسپت از آب درمی آید. اینفینیتی، مانند رقبا، از ساختاری انعطاف پذیر برای محصول الکتریکی جدید خود استفاده می کند. همچنین اینفینیتی مدعی شده است کهQX Inspiration، فضایی به مراتب بهینه از دیگر SUVها و کراس اوورهای همکلاسش در اختیار سرنشینان می گذارد و برد حرکتی خوبی هم با یک بار شارژ دارد.

لامبورگینی اوروس سوپر لگرا

لامبورگینی اوروس سوپر لگرا

مسابقات اتومبیل رانی معمولاً به خلق و پیدایش خودروهای منحصر به فردی منجر شده اند. این پرونده درباره «لامبورگینی اوروس ST-X Rally Series» هم صدق می کند. اکنون همه منتظر پیوستن یک شاسی بلند قدرتمند و سوپرکار به خط تولید لامبورگینی هستند. هنوز هیچ کس اسم آن را نمی داند! سوپر لگرا، پرفورمانته یا شاید هم SV. اما بدیهی است که پایه و اساس ساخت این خودرو همان اوروس دوست داشتنی خواهد بود. نسخه قدرتمندتر اوروس احتمالاً با درصد بالاتری از فیبرکربن و سایر متریال پیشرفته، به دلیل کاهش وزن، ساخته می شود. همچنین انتظارها بر آن است تا یک سیستم تعلیق ارتقایافته یا قدرت بیش تر برای پیشرانه، هدیه لامبو به خریداران این SUV پرفورمانته باشد. درحالی که قطعاً باید از کیت بدنه خشن تری هم برای متمایز ساختن این خودرو نسبت به اوروس معمولی استفاده شود.

لندروور دیفندر اسپرت

لندروور دیفندر اسپرت

«لندروور» می خواهد یک بچه «دیفندر» از دل این آفرودر قدیمی بیرون بکشد. چیزی مابین دیفندرهای ۹۰ و ۱۱۰ که قبلاً دیده بودیم. یک کراس اوور کوچک اما قابل اعتماد! رقیب آینده مرسدس بنز GLB که از لندروور انتظار می رود آن را، همچون دیفندر اصلی، با ویژگی های چشمگیر آفرودی طراحی کند. همین طور هم است! لندروور همچنان می خواهد بچه دیفندر از نظر توانایی های خارج جاده ای، خودرویی کاربردپذیر باشد. البته امکان دارد لندروور در این محصول، جدا از ویژگی های طبیعت گردی، ذائقه لوکس سواری را هم به میان بیاورد تا طیف جدیدی از مشتریان را به سوی خود جلب کند.

لینکلن EV (ریویان)

لینکلن EV (ریویان)

استارتاپ نوین «ریویان»، که همکار رسمی فورد در ساخت خودروهای الکتریکی شده است، به تازگی با همکاری فورد بر روی شاسی بلند لوکس الکتریکی جدیدی کار می کنند که قرار است با برند «لینکلن» عرضه شود. خودرویی که برادر الکتریکی آویاتور گرند تورینگ به حساب خواهد آمد. این شاسی بلند برقی بر روی پلت فرم مشترک با ریویان R1S ساخته خواهد شد و ما از لینکلن انتظار داریم که ویژگی های لوکس آنرودی و کاربردی آفرودی را به صورت یک جا در این محصول ارائه دهد. البته ممکن است برخلاف ریویان R1S، تعداد سرنشینان قابل حمل محصول لینکلن به ۴ یا ۵ نفر محدود شود. فناوری EV برای برند لینکلن، انتخابی هوشمندانه به نظر می رسد. به خصوص از زمانی که این برند تمرکز بیش تری بر روی طراحی های بیرونی و دیزاین و کیفیت داخلی محصولاتش گذاشته است.

SUV لوتوس

SUV لوتوس

ایده SUV «لوتوس»، اگرچه در حالت کلی بسیار دور از انتظار به نظر می رسد، اما طبق برخی شنیده ها، این اسپرت ساز انگلیسی به دنبال عرضه کراس اووری برای مقابله با پورشه کاین است. قطعاً یکی از اولویت های اصلی لوتوس در ساخت این SUV، سبک سازی تا بیش ترین حد ممکن است، همان سیاستی که در محصولات سواری این شرکت هم دنبال می شود. در صورت تولید این محصول، شاهد اولین لوتوس دیفرانسیل جلو از سال ۱۹۹۶ به بعد هستیم! همچنین برای اولین لوتوس با قابلیت حرکت هر چهار چرخ! بدیهی است که در استایل و طراحی بیرونی شاهد الهام از لوتوس Evora خواهیم بود.

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.