چه زمانی رانت ها فیلتر می شوند؟

آغاز به کار هشتمین نمایشگاه خودرو گرگان
نمی توان انکار کرد که امروز سیاست و اقتصاد ایران همیشه خالی از هرگونه دستور و اجبار بوده و شخص یا گروهی به خاطر منافعی خارج از منافع ملی، به خاطر داشتن قدرت دستورهایی را به زیردستان خود می دهند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در بحث صنعت خودرو و بازار آن هم در دولت های قبل و کنونی دیده ایم که گاهی برخی دستورها و حواشی عنوان شده، عملا به نفع مردم و جامعه نبوده و سود اصلی را افرادی خاص می برند. گاهی برخی خودروها به وسیله رانت و نامه های دستوری به بازار آمده اند و گاهی هم در زمان بسته بودن ثبت سفارش، شایعه شده که خودروهایی دوباره با دستور و رانت وارد بازار شده اند.
نمایشگاه خودرو هم یکی از چاشنی های صنعت خودرو کشور است و طبیعی است که می تواند گردش مالی بالایی به خاطر این همایش ثبت شود. بدیهی است که رقابت میان برگزار کنندگان این نمایشگاه ها می توان شیرینی کار باشد و این رقابت باید باعث ارتقا برگزاری نمایشگاه های خودرو شود. اما در زمانی که رسانه ها، کارشناسان، اعضای شورای شهر و برخی مسئولین طبق قانون و عرف برگزاری نمایشگاه خودرو در خیابان سئول را خلاف مقررات و نوعی پسترفت اعلام می کنند، دوباره شاهد هستیم که نامه های دستوری به برخی شرکت ها ارسال شده تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند. حال سوال اینجاست که چرا باید در این دولت هم چنین رانت ها و لابی کاری هایی دیده شود و از آن طرف شاهد باشیم که برخی افراد مسئول برای این فعالیت اقتصادی از اعتبار دولتی خود و نهاد فعالیتشان مایه بگذارند؟
چرا امروز در جامعه ما انتشار نامه های دستوری عادی شده و هیچکس نیست که با این استفاده از مقام ها و لابی کاری ها مقابله کند؟
چه زمانی رانت ها فیلتر می شوند؟

مدیران 777 مدیران 777

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.