چه تفاوت هایی میان دنا و دنا پلاس بازار ایران و آذربایجان وجود دارد؟

چه تفاوت هایی میان دنا بازار ایران و آذربایجان وجود دارد؟
چند وقتی است که شرکت ایران خودرو شراکت خود را با کمپانی خزر آذربایجان آغاز کرده و در حال حاضر دنا و دنا پلاس را در خط تولید آن مونتاژ می نماید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در نمایشگاه های خودروی اخیر هم کمپانی خزر، این خودروها را با نام و نشان خود معرفی کرده و در هیچ جای دنا و دنا پلاس تولیدی در آذربایجان، نامی از ایران خودرو دیده نمی شود. حتی نامگذاری این خودروی ملی هم تغییر کرده و در بازار آذربایجان دنا و دنا پلاس با نام های SD و LD به بازار عرضه می شوند. با اینکه آغاز تولید و عرضه این خودروها به صورت تولیدی و صادرات قطعه به آذربایجان، گام خوبی به حساب می آید. اما برخی منتقدان می گویند که چرا باید خودروی ملی ایران با نام و نشان غیر ایرانی عرضه شود و حتی به جای لوگوی ایران خودرو از نشان خزر در تمام قسمت های خودرو استفاده شود؟
رسانه های آذربایجان در مورد قیمت خزر SD و LD می گویند که قیمتی حدود ۸۲۰۰ تا ۹۴۰۰ دلار را در آن کشور دارند. به عبارت ساده دنا و دنا پلاس نیز به عنوان خودروهایی ارزان قیمت و اقتصادی در بازار خودرو آذربایجان حضور دارند. همچنین قرار است که تا چند وقت دیگر، ایران خودرو دنا پلاس توربو را هم به آن ها بدهد.
اما شاید برایتان جالب باشد که دنا پلاس و دنای بازار آذربایجان تفاوت خاصی با نسخه ایرانی ندارد و حد طیف رنگ آن هم با نمونه های ایران خودرو برابر است. ولی در برخی جزئیات ویژگی های دنا پلاس و دنای بازار آذربایجان با نسخه های ایرانی فرق دارد.

مدیران 777 مدیران 777

تفاوت اول که بیشتر در دنا پلاس یا همان خزر LD نسبت به بازار ایران مشهود می شود، تغییر تزئینات طرح چوب به مشکی پیانویی است. در حال حاضر کمپانی خزر SD و LD را با همین تریم عرضه می کند که شاید برای مشتریان ایرانی هم جذابتر باشد. چند سالی است که خودروسازان بزرگ دنیا در تزئینات داخلی خودروهایشان از مشکی پیانویی استفاده می کنند تا زیبایی بیشتری را پیش چشم مشتری نشان دهند.
در بحث سیستم صوتی و تصویری نیز دنا و دنا پلاس بازار ایران تفاوتی با نسخه های تولیدی کارخانه خزر در آذربایجان ندارد. اما شاید یکی از ویژگی های جذاب خودروهای امروز برای مشتریان، تریم داخلی چرم باشد که ایران خودرو بر روی دنا و دنا پلاس عرضه نمی کند. اما خزر LD و SD نیز با تریم چرم مشکی ساخته می شوند که تا حدی جذابیت بیشتری را برای خریدار دارند. همچنین در آخرین نمایشگاه خودرو که کمپانی خزر با دنا و دنا پلاس آذربایجانی حضور داشته است، این خودروها را با گرمکن صندلی های جلو در معرض نمایش قرار داده است. با اینکه جایگاه دکمه های گرمکن و همچنین حالت این دکمه ها، طرحی غیر رسمی هستند، اما بالاخره نصب آن توسط کمپانی در آذربایجان نشان از مورد تایید بودن و شامل گارانتی بودن آن است. اما همچنان می بینیم که ایران خودرو نه تریم داخلی چرم و نه گرمکن صندلی ها را برای دنا و دنا پلاس معرفی می کند و حتی در بخش تولیدهای سفارشی و نصب آپشن هم، امکان انتخاب گرمکن و روکش چرم فابریک برای مشتریان ایرانی وجود ندارد. در نمایشگاه های قطعات خودرو سال های گذشته، قطعه سازان ایرانی صندلی هایی را برای دنا و دنا پلاس طراحی کرده بودند که علاوه بر قابلیت دارا بودن ایربگ جانبی، به آپشن هایی چون گرمکن و سردکن نیز مجهز بودند.
اما همچنان می بینیم که ایران خودرو چنین امکاناتی را برای خودروی ملی پرفروش بازار ایران قرار نداده است. برخی احتمال می دهند که در آینده نزدیک از طریق خرید اینترنتی خودرو و استفاده از بخش آپشن های اضافه، بتوان امکاناتی نظیر گرمکن و تریم داخلی چرم را برای دنا و دنا پلاس سفارش داد تا حداقل خودروی ملی ایرانیان در خارج از کشور فولتر از نسخه در حال استفاده شان نباشد.

دنا پلاس بازار ایران:

خزر LD یا همان دنا پلاس بازار آذربایجان:

گروه مستند اسب بخار

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.