چرا پورشه تایکان از تسلا مدل S سریع تر است؟ توضیح فنی + ویدیو

پورشه تایکان و تسلا مدل S
بنا به اعلام «پورشه» محصول تمام الکتریکی جدید این خودروساز، «تایکان»، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را تنها در مدت زمان ۲٫۶ ثانیه پر می کند و حداکثر تا ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت سرعت می گیرد. در آن سو، «تسلا» هم اعلام کرده است که «مدل S»، سدان لوکس الکتریکی این شرکت، در ۲٫۴ ثانیه خود را از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند و بیشینه سرعت آن نیز تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
این اعداد ذکرشده، به طرز وحشتناکی نزدیک به هم هستند. همچنین ما می دانیم که در دنیای واقعی، بنا به دلایل مختلف، اعداد رسمی که روی کاغذ اعلام شده اند بالا و پایین می شوند. در نبردهای رودررویی که به تازگی از سوی “Top Gear” میان تسلا مدل S و پورشه تایکان ترتیب داده شده است، تایکان را از نظر شتاب و سرعت در جایگاهی بالاتر از رقیب آمریکایی قرار می دهند. اما بسیاری از مخاطبان معتقدند که نتیجه این رقابت، غیرواقعی و چیزی به جز حقیقت است!
البته که خود Top Gear هم در پایان فیلم برداری اعتراف کرد که به جای استفاده از جدیدترین نسخه مدل S، نسخه قدیمی آن را برای شرکت در این رقابت انتخاب کرده است! حقیقتی که اگر از سوی Top Gear کتمان می شد، قطعاً به اعتبار این مجموعه خودرویی لطمه می زد. با این حال، آن ها ادعا می کنند که هر دو خودرو تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت بسیار نزدیک به یکدیگر حرکت کرده اند، اما باز هم تایکان با اختلاف بسیار جزئی از مدل S جلو می افتد. درحالی که تسلا در عرض ۲٫۶۸ ثانیه خود را به ۹۶ کیلومتر بر ساعت رساند، همین زمان برای پورشه ۲٫۶۱ ثانیه بود!
در ویدیویی که در همین صفحه برای شما به اشتراک گذاشته ایم، «جیسون فنسک» (Jason Fenske)، به عنوان یک مهندس خودرو، توضیح داده است که چرا برنده رقابت تایکان و مدل S، با وجود شباهت فنی بسیار، پورشه است. درواقع عمده دلیل برتری تایکان عملکرد بهتر سیستم انتقال قدرت آن است. اگرچه هر دو خودرو در زمانی مشابه، در مسیری یکسان و با تایرهای مشترک تست شده اند و افزون بر این موارد، تست بارها تکرار شد تا ضریب اطمینان بیش تری حاصل شود. حتا برای جلوگیری از ایجاد خطا، راننده ها هم تعویض شدند. اما گویی تقدیر هرچه باشد اتفاق می افتد! حال اگر می خواهید به طور علمی بدانید که دلیل برتری تایکان بر مدل S در این رقابت ها چه بود، ویدیوی توضیحات جیسون فنسک را تماشا کنید. هرچند تماشای آن به طرف داران تسلا توصیه نمی شود!

مدیران 777 مدیران 777

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.