پیشرانه خانواده سمند، سورن، دنا و دنا پلاس تغییر می کند

سورن و دنا

بر اساس اطلاعات رسیده از مجموعه «ایپکو» (طراحی و ساخت موتور ایران خودرو)، بزودی پیشرانه خانواده سمند، سورن، دنا و دنا پلاس با تغییراتی همراه خواهد بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

هفته گذشته برای اولین بار از جانب پایگاه خبری «اسب بخار» اعلام شد که ایپکو پیشرانه ارتقا یافته EF7 توربو (TC7) را با نام EF7 Turbo Plus به صورت رسمی معرفی کرده و قرار است تا برای اولین بار این پیشرانه بهبود یافته بر روی نسخه جدید دنا پلاس نصب شود. «دنا پلاس توربو اسپرت» اولین خودرویی است که با این پیشرانه یورو ۵ عرضه خواهد شد. ۱۶۰٫۸ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر توانی است که پیشرانه ۱٫۷ لیتری توربو EF7 توربو پلاس تولید می کند و جعبه دنده ۶ سرعته دستی جدید این قدرت را به چرخ های جلو دنا پلاس توربو اسپرت می رساند. این پیشرانه دسترسی به حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری را از دور ۱۶۰۰RPM فراهم می کند و از سویی با نسبت سوخت و هوای اصلاح شده، عملکرد بهتر با یک لیتر مصرف سوخت میانگین کمتر را برای ایجاد می نماید.

حال قرار است در کنار دنا پلاس توربو اسپرت و EF7 توربو پلاس، پیشرانه خانواده سمند، سورن، دنا و دنا پلاس تنفس طبیعی هم ارتقا پیدا کند. ایپکو پیشرانه EF7 پلاس را هم معرفی کرده که تا حدی با ارتقای فنی نسبت به نسخه EF7 همراه است.

پیشرانه EF7 پلاس مانند EF7 فعلی ۱٫۷ لیتر حجم دارد و ساختار آن مانند گذشته حفظ شده است. این پیشرانه با توجه به قوانین جدید با استاندارد آلایندگی یورو ۵ مطابقت پیدا کرده و قرار است تا در سال ۱۳۹۹ بر روی سورن، دنا، دنا پلاس، سمند و… نصب شود.

این پیشرانه با ضریب تراکم ۱۰٫۸ تولید شده که نسبت به EF7 معمولی، شرایط سازگارتری را با بنزین ایران پیدا کرده است. همچنین در ارتقای به عمل آمده برای EF7 پلاس، مصرف سوخت میانگین این پیشرانه نسبت به نمونه معمولی نزدیک به یک لیتر کاهش پیدا کرده و به ۶٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. پیشرانه EF7 پلاس مانند EF7 معمولی توان ۱۱۱٫۲ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۳ تا ۱۵۹ نیوتن متر تولید می کند.

به احتمال بسیار زیاد از سال ۱۳۹۹ سورن پلاس، سمند LX پلاس و دنا پلاس تنفس طبیعی با پیشرانه EF7 پلاس به بازار عرضه خواهد شد.

علی همایونی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.