همه چیز در مورد «ایران خودرو K132»؛ از قیمت تا مشخصات فنی

ایران خودرو K132

بالاخره شب گذشته گروه صنعتی ایران خودرو، سدان جدید خود را به صورت رسمی معرفی نمود. «ایران خودرو K132» سدان جدید این خودروساز داخلی است که از اواخر سال جاری پا به جاده های کشور می گذارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ شب گذشته با حضور قطعه سازان، مدیران ارشد صنایع کشور، مدیران ایران خودرو و اصحاب رسانه معرفی رسمی سدان جدید ایران خودرو تحت نام پروژه K132 انجام شد. به گفته مدیران ایران خودرو، پس از بد عهدی پژو در ادامه همکاری با طرف ایرانی، برنامه ریزی هایی انجام شد تا از قابلیت های قرارداد برجامی PSA و ایران خودرو استفاده شود. به همین دلیل سازه PF1 که در قرارداد ایران خودرو و پژو به آن اشاره شده بود، مورد استفاده تیم مهندسی طرف ایرانی قرار گرفت و با تغییرات انجام شده، سدان K132 جایگزین پروژه تولید پژو ۳۰۱ در ایران قرار گرفت.

در بهمن ۱۳۹۸ برای اولین بار معرفی K132 در حاشیه جلسه هیئت دولت انجام شد. حال پس از گذشت چند ماه، ایران خودرو K132 به صورت رسمی معرفی شده و نمونه نهایی آن در معرض دید عموم قرار گرفته است. البته که معرفی این خودرو در مراسم ۷ تیر ۱۳۹۹ با حواشی همراه بود و به عنوان مثال، امکان تصویربرداری دقیق از کابین K132 برای رسانه ها فراهم نبود.

تفاوت K132 رونمایی شده در نهاد ریاست جمهوری با نسخه نهایی در چیست؟

با انتشار تصاویر ایران خودرو K132 معرفی شده در شب گذشته، بسیاری از کاربران فضای مجازی به این نکته اشاره داشتند که خودروی حاضر در سالک ساپکو متفاوت از نمونه معرفی شده در نهاد ریاست جمهوری است. ابتدا باید به این نکته توجه داشت که K132 نهاد ریاست جمهوری و نسخه معرفی شده در مراسم ۷ تیر ۹۹، هر دو به عنوان نسخه های آزمایشی و پروتوتایپ هستند و هیچ کدام از نظر جزئیات مونتاژ بدنه و کابین، در حد ایده آل قرار ندارند. به همین دلیل است که برخی خطاهای تولیدی در نسخه های به نمایش در آمده دیده می شود و بدیهی است که باید از ایرادها در زمان تولید انبوه برطرف گردد.

اصلی ترین تفاوت میان K132 نهاد ریاست جمهوری و نسخه معرفی شده در سالن ساپکو در موارد زیر است:

۱- جلو پنجره ایران خودرو K132 معرفی شده در مراسم ۷ تیر کوچکتر از نسخه اولیه شده است.

۲- با وجود ثابت بودن الگوی چراغ های عقب، گرافیک داخلی آن تغییر کرده است.

۳- جا نمایی نشان ایران خودرو بر روی درب صندوق عقب در نسخه نهایی تغییر کرده است.

۴- در نسخه نهایی بخش زیر پلاک عقب از حالت هم رنگ بدنه خارج شده است.

۵- دیفیوزر سپر عقب نیز نسبت به نسخه اولیه متفاوت شده است.

۶- غربیلک فرمان و جلو آمپر نسبت به نمونه اولیه تغییر کرده است.

آیا K132 دوباره تغییر می کند؟

قطعا باید پاسخ مثبت به این سوال داد. همان طور که گفته شد، نمونه معرفی شده در مراسم ۷ تیر ۱۳۹۹، نسخه ای نمایشی و پروتوتایپ بوده و تنها ویژگی های کلی آن قطعی شده است. یکی از دلایل عدم امکان عکاسی و تصویربرداری از کابین این خودرو، تغییراتی که بزودی بر روی ایران خودرو K132 اعلام می شود. آن طور که در مراسم شب گذشته گفته شد، اجزایی مانند رودری ها در نسخه نهایی K132 تغییر خواهد کرد و مشابه به نمونه های معرفی شده در این چند وقت نخواهد بود. با توجه به تصاویر به نمایش درآمده در سالن ساپکو، ایران خودرو برنامه دارد تا طرح دوم رو دری های پروژه پژو ۳۰۱ را بر روی K132 نصب کند. همان طور که می دانید، پژو ۳۰۱ با تریم های مختلفی به بازار جهانی معرفی شده و در نمونه ساده آن، رودری های نه چندان پیچیده ای روی ۳۰۱ نصب می شود. اما در نسخه های لوکس، از رودری های مدرن تری استفاده می شود که K132 به آن قطعات مجهز خواهد بود.

آیا نام سدان جدید ایران خودرو، K132 باقی می ماند؟

به گفته فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، K132 نام پروژه مهندسی این سدان در مرکز تحقیقات این شرکت است و نسخه تجاری و قابل عرضه این خودرو، مانند سایر محصولات ایران خودرو با نامی ایرانی به بازار خواهد آمد. مقیمی در صحبت های خود اشاره کرد که در هفته های آتی نام نهایی ایران خودرو K132 اعلام می شود و در حال حاضر مراحل ثبت تجاری این نام گذاری در دست انجام است.

چه اشتراک هایی میان ایران خودرو K132 و پژو ۳۰۱ وجود دارد؟

با وجود اینکه مدیران ایران خودرو هرگونه ارتباط مستقیم میان K132 و پژو ۳۰۱ را تکذیب می کنند، اما مشخص است که در بسیاری از اجزای خودرو از الگوهای PSA استفاده شده است. شیشه ها، قالب سقف و ستون ها، گلگیرهای جلو، کاپوت، درب ها، چراغ روشنایی روز، مه شکن جلو، رودری ها، صندلی ها، داشبورد، جلو آمپر، دکمه های کنسول میانی، سیستم تهویه و… از جمله قطعاتی به حساب می آیند که دقیقا از نظر ظاهری و مهندسی میان K132 و ۳۰۱ برابر هستند.

ایران خودرو K132 در بخش گرافیک جلو آمپر، ترکیب تریم داخلی، کاسه چراغ جلو، سپر جلو و عقب، گلگیر عقب، درب صندوق عقب، غربیلک فرمان، قاب دور فرمان، کمربندهای ایمنی، ماژول ایربگ، جلو پنجره و برخی اجزای دیگر تفاوت های اساسی را با پژو ۳۰۱ دارد.

مشخصات فنی ایران خودرو کی ۱۳۲ چیست؟

کی ۱۳۲ ابتدا با پیشرانه EC5 به بازار می آید. این پیشرانه ۱٫۶ لیتر حجم دارد و با فناوری زمان بندی هوشمند سوپاپ ها ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ تا ۱۵۴ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده استاندارد این پیشرانه که گروه PSA آن را معرفی کرده اند، از نوع ۵ سرعته دستی BE4 است. اما به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، کی ۱۳۲ با جعبه دنده ۶ سرعته دستی به بازار خواهد آمد. چندی پیش ایران خودرو جعبه دنده ۶ سرعته دستی را برای نصب بر روی خودروهایی چون دنا، دنا پلاس، سورن، سمند، رانا و… معرفی کرد و حال برنامه دارد تا در گام نخست K132 را با این سیستم انتقال قدرت وارد بازار کند.

همچنین قرار است تا پس از جاری شدن تولید ایران خودرو کی ۱۳۲ با پیشرانه EC5، نمونه اتوماتیک این سدان جدید با پیشرانه TC7 پلاس وارد بازار شود. K132 اتوماتیک به پیشرانه ۱۶۴۶ سی سی توربو شارژر مجهز است که دارای زمان بندی هوشمند سوپاپ های دوگانه مجهز بوده و ۱۶۳ تا ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۸ تا ۲۵۰ نیوتن متر تولید می کند. ایران خودرو K132 اتوماتیک با پیشرانه توربو به جعبه دنده شش سرعته DAE مجهز است که در دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز دیده می شود.

چه امکاناتی در این محصول وجود دارد؟

ایران خودرو K132 به صورت استاندارد دارای فرمان کمکی برقی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، نمایشگر لمسی، تهویه الکتریکی دستی، شیشه ها و آینه های برقی، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفر، سنسور پارک و دوربین عقب، استاندارد آلایندگی یورو ۵، دو کیسه هوا، ترمز دیسکی جلو و عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و چند ویژگی دیگر است. در نسخه های کامل تر K132 ایران خودرو سانروف، کیسه هوای جانبی، سنسور نور و باران، حالت رانندگی اسپرت و برفی جعبه دنده، تریم داخلی چرم و… نیز دیده می شود.

K132 با چه قیمتی به بازار می آید؟

مدیران ایران خودرو هنوز قیمت دقیقی را برای K132 اعلام نکرده اند. اما برنامه دارند تا از اواخر تابستان سال جاری پیش فروش این محصول را برای عرضه نمونه دنده ای آغاز کنند. اما به گفته مدیران این خودروساز، با توجه به داخلی سازی ۹۲ درصدی K132 دیگر معیارهای قیمتی مشابه به با پژو ۳۰۱ برای این محصول صدق نمی کند و ایران خودرو برنامه دارد تا این خودرو را با قیمتی در بازه مشابه با سایپا شاهین، دنا پلاس، جک J4، فاو بسترن B30 و چری آریزو ۵ به بازار عرضه کند. به عبارت ساده تر می توان توقع داشت که ایران خودرو K132 دنده ای با پیشرانه EC5، قیمتی مشابه به دنا پلاس دنده ای تیپ ۱ داشته باشد.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.