نگاهی به سطح ایمنی ایران خودرو K132

تست تصادف ایران خودرو K132

چندی پیش گروه صنعتی «ایران خودرو»، “K132” را به عنوان سدانی جدید به بازار معرفی کرد. همچنین از اواخر هفته گذشته پیش فروش این خودرو آغاز شد و طی ۴ روز ۸۰ هزار تقاضای خرید کی ۱۳۲ در سامانه فروش محصولات ایران خودرو ثبت گردید.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار» نکته قابل توجه این است که K132 نام پروژه سدان جدید ایران خودروست و هنوز نام تجاری آن انتخاب نشده است. از سویی دیگر، این معرفی برای K132 با نمونه اولیه انجام شده و به گفته مدیران ایران خودرو احتمال هرگونه تغییر در آن وجود دارد. با این وجود، گروه صنعتی ایران خودرو طرح مشارکت در تولید کی ۱۳۲ را با موعد تحویل در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اعلام کرده است و حدود ۸۰ هزار نفر برای پیش خرید ماحصل این پروژه در صف خرید قرار گرفته اند. در این متن به بررسی ایمنی ایران خودرو کی ۱۳۲ می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

معرفی اولیه:

ایران خودرو K132 بر مبنای پلتفرم PF1 گروه “PSA” توسعه پیدا کرده و از سویی، اکثر اجزای سازه پژو ۳۰۱ در آن استفاده شده است. این خودرو قرار است در ابتدا با پیشرانه EC5 به بازار آید. این پیشرانه ۱٫۶ لیتر حجم دارد و با فناوری زمان بندی هوشمند سوپاپ ها، نمونه ارتقایافته موتور TU5 به حساب می آید. پیشرانه EC5 ایران خودرو K132 قابلیت تولید ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر دارد و قدرتش را از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی BE4 یا ۶ سرعته اتوماتیک آیسین به چرخ های جلو می رساند. مشخصات فنی اعلام شده برای کی ۱۳۲ ساختار فنی کاملاً برابری با پژو ۳۰۱ دارد و حتی کد فنی بسیاری از قطعات قوای محرکه آن ها با هم برابر است.

به گفته مدیران ایران خودرو قرار است در آینده نزدیک نسخه ای قوی تر از K132  به بازار معرفی شود که به پیشرانه TC7 پلاس مجهز است و قدرتی در بازه ۱۶۳ تا ۱۷۲ اسب بخار دارد. همچنین گشتاور این پیشرانه ملی نزدیک به ۲۴۵ نیوتن متر است و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE مسئولیت انتقال قدرت را بر عهده دارد.

ایران خودرو کی ۱۳۲ دنده ای به امکاناتی نظیر سنسور باد لاستیک، سیستم تهویه دستی الکتریکی، نمایشگر لمسی، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل، شیشه ها و آینه های برقی، رینگ ۱۵ اینچی، چراغ روز، سیستم کنترل پایداری، دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه و… مجهز است. K132 اتوماتیک هم دارای سنسور نور و باران، ۴ کیسه هوا، استارت دکمه ای، صندلی های برقی جلو، تاشوندگی برقی آینه ها، سانروف، دوربین عقب، رینگ ۱۶ اینچی، تریم داخلی چرم و پارچه، سنسور پارک عقب و… است.

ایمنی K132 در چه سطحی است؟

ایران خودرو کی ۱۳۲ در بحث سازه شباهت بسیار زیادی به پژو ۳۰۱ دارد. سازه پژو ،۳۰۱ که با سیتروئن الیزه برابر است، در سال ۲۰۱۴ با سطح استاندارد ایمنی یورو انکپ مورد تست تصادف قرار گرفت. سیتروئن الیزه در این تست با چهار کیسه هوا و به نمایندگی ۳۰۱ حضور پیدا کرد و این اقدام، به دلیل ثابت بودن اجزای این دو خودرو، از نگاه یورو انکپ قانونی بود. در نهایت، در تست های تصادف مختلف یورو انکپ، پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه ۳ ستاره ایمنی را به دست آوردند.

ایران خودرو K132

با معرفی نسخه فیس لیفت و فاز ۲ پژو ۳۰۱، این خودرو در اکتبر ۲۰۱۹ براساس استانداردهای لاتین انکپ مورد بررسی ایمنی قرار گرفت. در تست های تصادف برگزارشده، نسخه فیس لیفت ۳۰۱، با ۴ کیسه هوا، سه ستاره ایمنی را به دست آورد.

با توجه به این که K132 قرار است در خط تولید پژو ۳۰۱ و ۲۰۰۸ در ایران خودرو تولید شود و ساختار جوش بدنه متفاوتی از سایر محصولات این شرکت را تجربه کند، می توان کیفیت بالاتری در مونتاژ بدنه کی ۱۳۲ توقع داشت. اما اگر قرار باشد به دلیل شباهت سازه ایران خودرو K132 و پژو ۳۰۱، ایمنی این سدان ایرانی را در حد نسخه اروپایی بدانیم، باید مطمئن شویم که متریال ساخت بدنه مشابه پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه باشد. با توجه به این که، در شرایط تحریم تأمین برخی متریال های خاص سخت شده است، شاید پذیرش چنین سطحی از ایمنی برای اکثر مشتریان و کارشناسان ایرانی سخت باشد.

از سویی دیگر، باید به این نکته توجه داشت که با تمام نگاه های خوش‌بینانه، K132  اتوماتیک با ۴ کیسه هوا می تواند تشابه سطح ایمنی را با پژو ۳۰۱ برقرار کند. همچنین باید این واقعیت را قبول کرد که سه ستاره ایمنی یورو انکپ و لاتین انکپ، سطح بالایی برای خودروهای فراتر از ۱۲ هزار دلار به حساب نمی آید و حتی اگر سه ستاره ایمنی ایران خودرو K132 از طرف مؤسسه های بین المللی تأیید شود، باید گفت که این خودروی جدید فراتر از حد انتظار ظاهر نشده و تنها سطح میانه ایمنی به معنی بازار جهانی را رعایت کرده است.

پایگاه خبری اسب بخار

ایمنی ایران خودرو K132 چگونه است؟

K132 ایران خودرو به ترمز ABS، EBD و BA مجهز است. همچنین این خودرو دارای سیستم کنترل پایداری الکتریکی است و در نمونه دنده ای دو کیسه هوا دارد. کیسه هوای جانبی تنها در نسخه اتوماتیک K132 دیده می شود.

K132 در چه سطح ایمنی قرار دارد؟

این خودرو بر مبنای پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه طراحی و ساخته شده است. اگر در بحث اتصال بدنه و عملکرد کیسه هوای هوا، K132 مانند پژو ۳۰۱ باشد، نسخه اتوماتیک این سدان ایرانی می تواند سه ستاره ایمنی یورو انکپ ۲۰۱۴ و لاتیک انکپ ۲۰۱۹ را داشته باشد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.