معرفی دانگ فنگ D53،سدان جدید بازار ایران

دانگ فنگ D53

در ماه های اخیر زمزمه هایی از حضور محصولاتی جدید از کمپانی چینی «دانگ فنگ» در بازار ایران شنیده می شود. در این مقاله به بررسی مدل “D53″، که قرار است توسط «گروه بهمن» عرضه شود، می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

آن طور که مشخص است، گروه دانگ فنگ ۵ خودروساز ایرانی را برای تولید محصولاتش انتخاب کرده و فرایند مذاکره ها را پیش می برد. در این بین، همکاری دانگ فنگ با دو خودروساز داخلی قطعی شده و به مرحله عقد قرارداد و ارسال نمونه های اولیه رسیده است. از میان محصولات این کمپانی، دانگ فنگ ix5 و دانگ فنگ D53 به گروه بهمن معرفی شده و مدیران این خودروساز خصوصی سعی دارند، در صورت موفق بودن مذاکرات، تعدادی از محصولات این کمپانی چینی را در ایران تولید کنند. دانگ فنگ ix5 خودرویی است که نمونه اولیه آن در اردیبهشت ماه در ایران دیده شد و این موضوع حضور این مدل در ایران را قطعی تر کرد. محصول دیگر سدان فست بک دانگ فنگ با نام D53 است. سال ۲۰۱۹ بود که کمپانی دانگ فنگ از مدل AEOLUS با کد کمپانی D53 پرده برداشت. همچون دیگر محصولی که به «بهمن موتور» پیشنهاد شده، یعنی ix5، این محصول هم به تازگی معرفی شده و از دیگر چینی های حاضر در بازار ایران مدرن تر است. البته به تازگی روابط عمومی گروه بهمن خبر همکاری با DFM و DFL را تکذیب کرده و اطلاعات منتشرشده در رسانه «اسب بخار» را صحیح ندانسته است. با این حال، یکی از نمایندگان چینی زیرمجموعه های دانگ فنگ و دانگ فنگ لیوژو به خبرنگار اسب بخار اعلام کرده که همکاری این خودروساز چینی با گروه بهمن مطرح است و حتا برخی ملک های تجاری برای راه اندازی نمایشگاه و نمایندگی ها در تهران مورد بازدید قرار گرفته است. سدان فست بک D53 خودرویی است که در نمایشگاه شانگهای و براساس کانسپت قبلی این کمپانی با همین نام معرفی شد. این خودرو اولین خودرویی است که بر پلتفرم CMP ساخته شده، یعنی همان پلتفرمی که دانگ فنگ به همراه گروه “PSA” در طول ۴ سال همکاری مشترک طراحی کرده است.

طراحی بدنه دانگ فنگ D53

دانگ فنگ D53

دانگ فنگ D53 سبک طراحی محصولات جدید این کمپانی را دارد؛ سبکی که مدرن تر از سبک قدیم دانگ فنگ بوده و در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در محصولات جدید این کمپانی دیده شد. این خودرو در رده سدان های کامپکت قرار می گیرد و در کامل ترین نسخه از نظر امکانات و تکنولوژی از دیگر محصولات دانگ فنگ بالاتر است. در طراحی نمای جلوی D53 جلوپنجره با زمینه مشکی و طرح لانه زنبوری را می بینیم که نشان دانگ فنگ در میان خطی کرومی و در وسط قرار گرفته است. چراغ ها در دو طرف به صورت کشیده و تمام ال ای دی طراحی شده اند و طرح دیگر کرومی با شکل Σ در دو طرف قرار گرفته که ظاهر خشن تری را  به این خودرو داده است. تلفیق رنگ مشکی و خطوط کرومی با طرح Σ، المانی است که در قسمت عقب خودرو هم دیده می شود و تبدیل به امضای طراحی دانگ فنگ در این خودرو شده است.

دانگ فنگ D53

در قسمت کنار خودرو اولین نکته، سقف شیب دار آن است که دانگ فنگ D53 را به سدانی فست بک و جوان پسند تبدیل کرده و طراحی رینگ ها با رنگ مشکی و نقره ای به همراه خطوط کرومی در طراحی های عقب و جلو ترکیب خوبی را در طراحی رقم زده است. خطی از بالای گلگیر جلو تا چراغ عقب کشیده شده و تقعر در قسمت پایینی درها دیده می شود. در هر دو گلگیر عقب و جلو برجستگی را به موازات چرخ ها می بینیم که باعث شده این خودرو عضلانی تر و پهن تر به نظر برسد.

دانگ فنگ D53

سبک طراحی دیده شده در جلو به خوبی در نمای عقب خودرو هم به کار رفته و همان المان های سه بعدی به همراه خط کرومی با طرح Σ در کناره ها دیده می شود. چراغ های عقب، ال ای دی و کشیده هستند و با نواری به هم متصل شده اند و در زیر آن نام مدل D53، یعنی AEOLUS، نوشته شده است. در قسمت پایین سپر قطعه ای مشکی رنگ قرار گرفته و خروجی های دوگانه اگزوز در دو طرف کشیده و باریک طراحی شده اند. به سبک خودروهای فست بک، درِ صندوق عقب بالاتر قرار گرفته و امتداد شیب سقف را ادامه می دهد. در مجموع طراحی بدنه در دانگ فنگ D53، همانند ix5، نسبت به دیگر محصولات این کمپانی مدرن تر انجام شده و می توان گفت نسبت به دیگر چینی های بازار ایران ظاهری به مراتب زیباتر دارد.

طراحی داخلی و امکانات دانگ فنگ D53

دانگ فنگ D53

طراحی داخلی D53 بسیار ساده انجام شده و در عین حال سطح بالایی از تکنولوژی و امکانات را در داخل این خودرو می بینیم. رنگ زمینه مشکی را در طراحی داریم و خطوطی نقره ای رنگ در بعضی از جزییات طراحی به کار رفته است. صفحه نمایش نسبتاً بزرگی در وسط، سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و پایین تر از آن سیستم تهویه اتوماتیک این خودرو هم از طریق صفحه نمایش لمسی دیگری کنترل می شود و جلوآمپر تمام دیجیتال اطلاعات خودرو و سفر را در اختیار راننده قرار می دهد. یکی از نکات جالب در طراحی داخلی، دسته دنده گرد و چرخانی است که این خودرو را از دیگر رقبا متمایز می کند. در کنسول وسط تمام المان های طراحی طوری در کنار هم قرار گرفته اند که در کنار سادگی، دسترسی به امکانات این خودرو راحت تر باشد.

دانگ فنگ D53 سدانی است که از نظر امکانات در کامل ترین نسخه سطح بالایی از آپشن را به شما عرضه می کند، اما احتمالاً این خودرو با کامل ترین نسخه در ایران عرضه نمی شود و باید دید گروه بهمن چه سطحی از امکانات را برای D53 در نظر می گیرد. امکانات و آپشن های این خودرو در کامل ترین نسخه در بازار چین به شرح زیر است:

ترمز پارک برقی
شش کیسه هوای ده نقطه ای
سیستم کنترل پایداری
دوربین ۳۶۰ درجه
تنظیم حالت رانندگی
استارت دکمه ای
تریم داخلی چرم
فرمان کمکی برقی
سنسور نور و باران
کروزکنترل هوشمند
سامانه پیشگیری از تصادف
رادار خطی و نقطه کور
سانروف
تهویه اتوماتیک
گرم کن صندلی های جلو
رانندگی خودران سطح ۳
سیستم تشخیص چهره راننده
رانندگی خودران سطح ۲
سیستم تابلوخوان هوشمند
قابلیت اتصال به موبایل از طریق اپلیکیشن
دستیار هوشمند صوتی و…

پیشرانه دانگ فنگ D53

دانگ فنگ D53

دانگ فنگ D53 در بازارهای هدف با دو پیشرانه ۱ لیتر ۳ سیلندر و ۱٫۵ لیتر توربو ۴ سیلندر عرضه می شود. موتور ۱٫۵ لیتری توربو در این خودرو نهایت قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را تولید می کند. احتمالاً پیشرانه درنظر گرفته شده برای تولید این خودرو در ایران، موتور ۱ لیتری ۳ سیلندر ۱۲۵ اسب بخاری باشد. با توجه به این که جزییات پیشرانه ۱ لیتری توربو تیوان و دانگ فنگ بسیار به هم شباهت دارد، این احتمال مطرح شده که سدان D53 با پیشرانه داخلی تیوان توسط بهمن موتور و گروه بهمن به بازار عرضه شود. قدرت موتور توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ ها منتقل می شود. با توجه به رقبای این خودرو در ایران و سلیقه بازار ایران احتمالاً این خودرو در ایران با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می شود.

عملکرد D53 در بازار چین و پیش بینی بازار این خودرو در ایران

دانگ فنگ D53

فروش دانگ فنگ D53 از اواسط ۲۰۱۹ آغاز شد و در چهار ماه فروش ۱۸۱۴۳ دستگاه را در بازار چین ثبت کرد. به نسبت دیگر خودروهایی که قرار بود به بازار ایران بیایند، این خودرو فروش به مراتب بالاتری را داشته و در سال ۲۰۲۰ جزء ۵۰ خودروی پرفروش کلاس سدان های کامپکت در چین بوده است. همچنین در نظر داشته باشید دانگ فنگ d53 نسبت به سایر رقبا جدیدتر است و تنها ۱ سال از رونمایی اولیه این خودرو گذشته است. با در نظر گرفتن تمام شرایط ذکرشده انتظار می رود دانگ فنگ D53، بسته به آپشن ها و امکانات، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شود و در این صورت در این کلاس رقبایی مثل چری آریزو ۵ توربو، فاو بسترن B30 و دنا پلاس توربو خواهد داشت. با توجه به این که این خودرو از نظر طراحی یک گام جلوتر از باقی خودروهای هم‌رده است، انتظار می رود فروش خوبی را در بازار ایران داشته باشد.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.