مشخصات پیشرانه جدید ایران خودرو برای تارا و رانا پلاس اعلام شد

موتور TU5 پلاس

روز گذشته گروه صنعتی ایران خودرو با حضور وزیر صمت، پیشرانه ای جدید را معرفی کرد. این پیشرانه نسل جدید موتور TU5 به حساب می آید، قرار است تا بزودی بر روی «ایران خودرو تارا» و «رانا پلاس» نصب شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»، با توجه به مشخصات اعلام شده از جانب ایران خودرو، می توان متوجه شد که این پیشرانه، یعنی موتور TU5 پلاس، همان EC5 است و حالا با تغییر نام به جمع پیشرانه های داخلی سازی شده ایران خودرو پیوسته است. از مدت ها قبل هم اعلام می شد که ایران خودرو پیشرانه EC5 را داخلی سازی کرده و می خواهد تا این موتور تنفس طبیعی را بر روی محصولات خود نصب کند. اما با افتتاح خط تولید تارا مشخص شد که این پیشرانه تغییر نام در ایران را تجربه کرده و TU5 پلاس نام گذاری شده است.

پیشرانه TU5 پلاس یا همان EC5، نسخه ارتقا یافته پیشرانه معروف TU5 است که ۱۵۹۸ سی سی حجم دارد و ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ در آن دیده می شود. با معرفی سدان اقتصادی پژو ۳۰۱ به بازارهای در حال توسعه، گروه PSA به پیشنهاد گروه دانگ فنگ ارتقایی را برای TU5 بازار چین در نظر گرفته و در نهایت با معرفی پیشرانه EC5، این موتور ارتقا یافته را بر روی نسخه های پایه محصولات خود در بازار اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی نصب کرد.

حتماً بخوانید: ایران خودرو ویژگی های تارا اتوماتیک را اعلام کرد + تصاویر جدید

پیشرانه TU5 پلاس که در خارج ایران EC5 نام دارد، به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ ها یا همان CVVT مجهز شده و پمپ روغن متغییر بر روی آن نصب گردیده است. به گفته مهندسان ایران خودرو، این تغییرات بر روی TU5 باعث شده تا سطح دوام این موتور ارتقا پیدا کند و از سویی در هنگام استفاده در نسخه های دنده ای خودروهای B و C، مصرف سوخت متوسط نزدیک به ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد. پیشرانه TU5 پلاس به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز است و می تواند در حالت استاندارد حداکثر توان ۱۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر تولید کند.

حتماً بخوانید: تولید آزمایشی رانا پلاس جدید آغاز شد + تصاویر و مشخصات

آن گونه که تا به امروز گفته شده است، این پیشرانه با جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک بر روی تارا نصب خواهد شد. همچنین قرار است تا TU5 پلاس جایگزین پیشرانه فعلی رانا پلاس شود و با جعبه دنده ۶ سرعته دستی پا به بازار بگذارد. پژو ۲۰۷i هم از جمله محصولاتی است که در آینده نزدیک با TU5 پلاس در خط تولید ایران خودرو مونتاژ می شود.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.