قیمت محصولات جک در خارج از ایران چه قدر است؟

قیمت محصولات جک در خارج از ایران چه قدر است؟

بحث بر سر اختلاف قیمت خودروها در داخل و خارج از ایران همواره مطرح بوده است؛ عواملی همچون تعرفه های واردات، هزینه های بالای تولید، کاهش ارزش پول ملی و تحریم ها، همواره به افزایش قیمت تمام شده خودروها در ایران دامن زده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این میان، خودروهای چینی هم، که قبلاً قیمتی نزدیک به بازار جهانی در ایران داشتند، به تازگی وضعیتی مشابه با سایر برندهای آسیایی و اروپایی پیدا کرده اند. به گونه ای که یک مقایسه ساده کافی است تا دریابیم که چه قدر میان قیمت یک خودروی چینی در بازار ایران و به عنوان مثال، بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس تفاوت وجود دارد.

در این مقاله به سراغ محصولات شرکت «جک» (JAC) رفته ایم تا ببینیم این خودروها با چه قیمت هایی در خارج از ایران خرید و فروش می شوند. با ما همراه باشید.

جک J4

جک j5

از اقتصادی ترین محصول جک شروع می کنیم؛ سدانی جمع و جور و کم مصرف که از سال ۱۳۹۷ به خط تولید شرکت «کرمان موتور» آمد و تا امروز، برخلاف سایر محصولات جک در ایران، با استقبال چندانی از سوی بازار مواجه نشده است. “J4” از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱٫۵ لیتری بهره می برد که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه با کمک گرفتن از یک جعبه دنده CVT، J4 را در مدت زمان ۱۳٫۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رساند. حال آن که، در سیکل ترکیبی تنها ۶٫۲ لیتر بنزین می سوزاند. J4 که در بازار چین با نام “A30” هم شناخته می شود، بسته به سطح امکانات، از ۵۳٫۰۰۰ تا ۷۷٫۰۰۰ یوآن (معادل با ۷٫۶۰۰ دلار تا بیش از ۱۱٫۰۰۰ دلار) به فروش می رسد. با یک ضرب و تقسیم ساده و با در نظر گرفتن نرخ ارز روز، می توان دریافت که J4 از بازه ۱۸۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان در چین قابل خریداری است. همین J4 در کشور امارات متحد عربی فقط با جعبه دنده دستی عرضه می شود و در حدود ۴۰٫۰۰۰ درهم قیمت دارد که معادل با ۲۴۰ میلیون تومان است. البته مدل های دست دوم J4 را می توان با افت قیمتی زیاد در بازار خودروهای کارکرده امارات در بازه کم تر از ۲۰٫۰۰۰ درهم هم پیدا کرد.

جک J5

جک j5

“J5”، که روزگاری محبوب ترین محصول جک در ایران بود، مدت هاست با خط تولید کرمان موتور خداحافظی کرده است. گویی این شرکت تا اطلاع ثانوی هیچ برنامه ای هم برای عرضه نسل جدید آن ندارد. J5 ابتدا با یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری و جعبه دنده ۵ سرعته دستی به ایران آمد. اما چندی نگذشت که کرمان موتور به فکر عرضه نسخه قوی تر این خودرو با پیشرانه ۱٫۸ لیتری و جعبه دنده اتوماتیک افتاد. پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی جک به مدد تنفس طبیعی، ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این پیشرانه در ترکیب با گیربکس ۴ سرعته خودکار، شتاب ۱۰٫۵ ثانیه ای را برای J5 به ارمغان آورده است. J5 در زمان عرضه در کشورهای حاشیه خلیج فارس از ۴۵٫۰۰۰ تا ۵۰٫۰۰۰ درهم قیمت داشت، اما اکنون نمونه های دست دوم آن را در امارات متحد عربی می توان در بازه ۱۰٫۰۰۰ تا ۱۶٫۰۰۰ درهم خریداری کرد. یعنی در امارات با بودجه ۶۰ تا تقریباً ۱۰۰ میلیون تومانی می توانید صاحب یک دستگاه J5 مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ شوید. اگرچه فروش J5 در کشورهایی همچون امارات، روسیه و ایران متوقف شده است، اما در چین هنوز هم در مدل های دنده ای و اتوماتیک در بازه ۶۰٫۰۰۰ تا ۸۶٫۰۰۰ یوآن (معادل با ۸٫۶۰۰ تا ۱۲٫۰۰۰ دلار) به فروش می رسد که معادل با ۲۰۰ تا ۲۸۰ میلیون تومان است. شاید اگر تولید J5 همچنان در ایران ادامه داشت، در کشور ما هم نمونه های صفر کیلومترش با این قیمت خرید و فروش می شدند.

جک S3

جک s3

کراس اوور کوچک و پرفروش جک، نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها هم خودرویی محبوب و دوست داشتنی است. “S3”، که از سال ۱۳۹۶ به سبد محصولات جک در ایران اضافه شد، تنها در یک تیپ از سوی کرمان موتور عرضه می شود و هنوز پای نسخه فیس لیفت آن به کشورمان باز نشده است. S3 با بهره گیری از پیشرانه ۱٫۵ لیتری و جعبه دنده CVT قادر است در مدت زمان ۱۰٫۸ ثانیه بر روی کاغذ، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را پر کند. البته این کراس اوور کوچک در عمل، شتاب ضعیف تری دارد. پیشرانه ۱٫۵ لیتری S3 بدون توربو، ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور ارائه می دهد. شاید قدرت این کراس اوور چندان چشم گیر نباشد، اما در عوض، مصرف سوخت پایینی دارد و فقط ۷٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می کند. S3 در مدل فیس لیفت ۲۰۲۰، که فعلاً فقط در بازار چین و روسیه عرضه شده است، از ۹٫۸۰۰ تا ۱۲٫۶۰۰ دلار قیمت گذاری می شود که با احتساب وضعیت آشفته این روزهای بازار ارز، از بازه ۲۲۵ تا ۲۹۰ میلیون تومان را شامل می شود. اما S3 با ظاهر قدیمی در بازار امارات متحد عربی از ۴۱٫۰۰۰ تا ۴۷٫۰۰۰ درهم قابل خریداری است. با اندکی جست‌وجوی بیش تر، مدل های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از S3 نیز با کارکردی متوسط، از قیمت ۲۲٫۰۰۰ تا ۳۰٫۰۰۰ درهم در امارات یافت می شوند. یعنی S3 مانند اکثر خودروهای چینی در حاشیه خلیج فارس، پس از یک تا چند سال کارکرد افت قیمت قابل توجهی پیدا می کند و یک S3 دوساله را می توان به راحتی با بودجه ۱۳۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان در این کشورها خریداری کرد. 

جک S5

جک S5

می رسیم به پرفروش ترین محصول جک در ایران و بسیاری از نقاط جهان؛ “S5”، که از سال ۱۳۹۳ مهمان جاده های ماست، ابتدا همچون برادر کوچکش، J5، با گیربکس دستی وارد خط تولید کرمانی ها شد. البته S5 در نسخه دنده ای هم به پیشرانه ای قدرتمند مجهز بود و از همان ابتدا برای بسیاری از رقبا شاخ و شانه می کشید. ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور، حاصل خروجی این پیشرانه ۲٫۰ لیتری توربو شارژ هستند که شتاب ۱۰٫۸ و ۱۱٫۷ ثانیه ای را به ترتیب در مدل های دنده ای و اتوماتیک به S5 هدیه می دهند. گیربکس های در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز ۶ دنده دستی و اتوماتیک دوکلاچه هستند. S5، برخلاف سایر برادرانش، چندان اتومبیل کم مصرفی نیست و برای مالکش اقتصادی ظاهر نمی شود. جک S5، که در چین با نام “Eagle S5” هم شناخته می شود، از ۹۰٫۰۰۰ تا ۱۴۰٫۰۰۰ یوآن (معادل با ۱۲٫۹۰۰ تا ۲۰٫۰۰۰ دلار) قیمت گذاری شده است. یعنی S5، بسته به سطح امکانات و نوع پیشرانه و جعبه دنده، از ۳۰۰ تا ۴۶۰ میلیون تومان در چین قیمت دارد. ناگفته نماند که این خودرو در چین افزون بر پیشرانه ۲٫۰ لیتری توربو، با یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو جدیدتر هم عرضه می شود. اما شاید جالب باشد بدانید که جک اصلاً S5 را در کشورهایی همچون امارات متحد عربی عرضه نکرده است. در واقع، با معرفی کراس اوورهای جدید از سوی جک در سال های اخیر، به نوعی S5 به دست فراموشی سپرده شده است و گویی جک فعلاً هیچ برنامه ای برای معرفی فیس لیفت یا نسل جدیدی از آن ندارد. هر چند که با توجه به پرطرف دار بودن S5 در کشورهایی همچون ایران و روسیه، کماکان به عرضه آن در این بازارها ادامه می دهد.

جک S7

هر چند هنوز اثری از “S7” در خیابان های ایران به چشم نمی خورد، اما با توجه به احتمال عرضه این خودرو از سوی کرمان موتور، نگاهی هم به قیمت آن در خارج از ایران انداختیم تا قبل از ورودش به بازار خودروی کشور تخمینی از قیمت تمام شده آن داشته باشیم. S7، که نخستین بار در سال ۲۰۱۶ به بازار چین معرفی شد، پرچم دار کراس اوورهای جک و بزرگ ترین محصول فعلی این شرکت به حساب می آید. گفته می شود که S7 بر روی پلت فرم «هیوندای سانتافه» طراحی شده است و با توجه به سابقه همکاری جک با هیوندای در پروژه S5، بعید نیست که این ادعا هم صحت داشته باشد. S7 فعلاً فقط با یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ معرفی شده است و با دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک دوکلاچه به مشتریان چینی فروخته می شود. با گذشت مدت طولانی از زمان رونمایی این خودرو، هنوز جک نتوانسته عرضه آن را در خارج از چین کلید بزند. به گونه ای که همچنان بازارهای ایران، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس منتظر ورود S7 هستند. اما نکته جالب آن جاست که S7 در خود چین فاصله قیمتی زیادی با S5 ندارد. به گونه ای که در تیپ های مختلف با سطح تجهیزات گوناگون، از ۱۱۰٫۰۰۰ تا ۱۴۰٫۰۰۰ یوآن (معادل با ۱۵٫۸۰۰ تا ۲۰٫۱۰۰ دلار) قیمت گذاری می شود. اما باید دید که با ورود این خودرو به کشورمان آیا کرمان موتور حاضر می شود قیمت گذاری S7 را نزدیک به S5 انجام دهد. امری که با توجه به سابقه خودروسازان وطنی و جو حاکم بر بازار داخلی بعید به نظر می رسد.

سپهر عظیمی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.