فروش های دستوری خودروسازان حاشیه ساز شد

وضعیت بازار آزاد کیا سراتو سایپا چگونه است؟
شب گذشته که برنامه ی زنده ی« مناظره » از شبکه یک سیما با موضوع قیمت گذاری و فروش خودروهای داخلی پخش شد، یکی از منتقدان به سیاست های خودروسازان و وزارت صنعت، نمونه ای از درخواست فروش های دستوری را جلوی دوربین نشان داد.

مدیران 777 مدیران 777

نامه ی نمایش داده شده در شب گذشته مربوط به شرکت سایپا و یکی از نمایندگان مجلس بود که در آن اشاره به مساعدت برای فروش یک دستگاه کیا سراتو شده بود. آن طور که گفته می شود، این نامه در تیر ماه سال جاری برای مدیرعامل سایپا صادر شده و یکی از نمایندگان مجلس خواسته تا یک دستگاه کیا سراتو خارج از نوبت به شخصی فروخته شود.
حال سوال اینجاست که مهندس محسن قاسم جهرودی، مدیرعامل سایپا، پاسخ این نامه را چگونه داده است؟ آیا او با این درخواست موافقت کرده است؟
شب گذشته با نمایش این نامه، نماینده ی خودروسازان که از مدیران ارشد سایپا بود، واکنش جدی نشان داد و خواستار شد تا در سایپا و نهادهای مربوطه این مسئله مورد بازرسی قرار گیرد و در عمل این اتفاق را تکذیب کرد. اما هنوز بعد از پایان این مناظره، هیچ واکنشی از جانب سایپا اعلام نشده و تکذیبیه ای انتشار پیدا نکرده است.
فروش های دستوری خودروسازان حاشیه ساز شد
فروش های دستوری خودرو در اکثر خودروسازان و شرکت های واردکننده ی خودرو اتفاق می افتد و معمولا باید مدیرعاملان درخواست های مورد نظر را تایید کنند. با اینکه از نگاه عرفی و حتی سازمانی، صدور مجوز فروش خاص خودرو و پیگیری های ویژه از اختیارات مدیران عامل به حساب می آید، اما شاید در شرایط فعلی بهتر باشد تا با جلوگیری از فروش های دستوری، مدیران خودرویی ثابت کنند که در عمل هم قدمی مثبت برای کنترل بازار و رعایت عدالت میان مصرف کنندگان برداشته اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در شرایط فعلی که می توان مثال های زیادی از فروش های دستوری آورد، شاید بهتر باشد تا با انتشار مدارکی از این دسته در رسانه های عمومی، شفافیت عملکرد خودروسازان بیشتر شود. در نظر داشته باشید که در کمتر موردی یک فرد عادی می تواند نامه ای را به یک مدیرعامل بدهد و بعد منتظر پاسخ مثبت نامه اش باشد. معمولا در شرکت های خودروسازی بزرگ افرادی مانند نمایندگاه مجلس، مدیران صنعتی، معاون ها و… می توانند چنین درخواست های ملزم به اجرایی از خودروسازان داشته باشد. حال سوال اینجاست که آیا درست نیست در کنار انتشار نام سایپا در این نامه ی دستوری، نام نماینده مجلس مربوطه هم منتشر شود تا رسانه ها بتوانند دلیل این عملکرد او را جویا شوند؟

گروه مستند اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.