طراح اصلی خودروهای ملی ترکیه کیست؟

پینین فارینا
امروز شاهد هستیم که ترکیه از نخستین محصولات بومی خودروسازی خود پرده برداشته است. خودروهایی تمام الکتریکی با طراحی و مشخصات قابل توجه. اما زمانی که اندک مقایسه ای میان شاسی بلند “TOGG” با کانسپت «پینین فارینا K350»، که در آوریل ۲۰۱۸ معرفی شد، انجام می دهیم، متوجه شباهت بی سابقه این دو می شویم!
شباهت به حدی وجود دارد که انکارناپذیر است! چندان هم عجیب به نظر نمی رسد. TOGG در طراحی این کراس اوور با پینین فارینا همکاری کرده است. البته خودروساز ترک مدعی شده که در طراحی این محصول سلیقه و نیاز خریداران ترک را مورد توجه قرار داده است! اما با این وجود، باز هم ما تصور می کنیم که طراحان TOGG شدیداً در طراحی محصول خود از کانسپت پینین فارینا الهام گرفته اند. چهره TOGG C-SUV در نمای جلو برداشتی نزدیک از K350 است. شاید تنها تفاوت عمده دو خودرو در این بخش، چانه سپر جلو باشد که در محصول ترک ها از نو طراحی شده است. به طور کلی نمی توان بر این شباهت خرده گرفت و اتفاقاً می توان گفت که اولین خودروساز ملی ترکیه، از نظر طراحی، در مسیری درست قدم برداشته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شباهت ها در نمای عقب هم ادامه دارند. همچون کانسپت پینین فارینا، چراغ های عقب به شکل پیوسته به یکدیگر طراحی شده اند. در طراحی ستون ها شاهد تغییراتی هستیم و کراس اوور TOGG خلاف K350 از سقف شناور (غیر همرنگ با بدنه) بی بهره است. اما می توان گفت که نسبت ها، ابعاد و فرم کلی کاملاً برابری می کنند. آیا خیلی سخت است بگوییم که TOGG C-SUV، نمونه تولیدی پینین فارینا K350 به شمار می رود؟
آخرین باری که ما از تلاش های پینین فارینا برای جان بخشی به این کانسپت شنیده بودیم، همکاری با یک هولدینگ تجاری هنگ کنگی برای تولید انبوه آن بود. در آن سو حتا سدان الکتریکی جدید TOGG هم شباهت بی بدیلی به کانسپت H600 پینین فارینا پیدا کرده است! H600 کانسپتی بود که در سال ۲۰۱۷ از سوی این استودیوی طراحی ایتالیایی معرفی شد. سدانی کامپکت و مجهز به پیشرانه الکتریکی با طراحی ناب و آینده نگرانه.

اما پرسش اصلی این جاست: آیا HOGG در نقش مجری طرح های مفهومی پینین فارینا ظاهر شده است؟ این شرکت ایتالیایی پیش تر اعلام کرده بود که جلسات متعددی را با خودروسازان مختلف برای مذاکره پیرامون تولید کانسپت های خود برگزار کرده است. مدت هاست که خبری هم از احتمال همکاری با آن گروه هنگ کنگی به گوش نمی رسد. TOGG اعلام کرده است که اولین SUV الکتریکی خود را از سال ۲۰۲۲ به بازار می فرستد. گفته می شود که پلت فرم این خودرو به عنوان پایه و اساس ساخت ۵ مدل خودرو دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.