حضور چه خودروهای جدیدی در سال ۹۹ قطعی شده است؟ – بخش سوم

خودروهای جدید مدیران خودرو

با وجود تمام مشکلات پیش روی صنعت خودرو، احتمال دارد که در سال ۹۹، پویایی بیشتری را نسبت به دو سال قبل در بازار خودروی کشور شاهد باشیم. در سال جدید احتمال دارد که محصولات جدیدی از خودروسازان خصوصی و دولتی به بازار معرفی شوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در بخش های قبلی گزارش سریالی «خودروهای جدید در سال ۱۳۹۹» به معرفی سه محصول مورد نظر سایپا می پردازیم. همچنین با توجه به قطعی بودن ورود خودروهایی چون SWM G01، فردا SX5 و جک S7 آن ها را هم معرفی نمودیم. حال در این بخش به سراغ یکی از خودروسازان خصوصی می رویم که بر اساس شواهد، احتمال عرضه محصولات جدیدش نسبت به سایر خودروسازان خصوصی بیشتر است. مدیران خودرو جز خودروسازان فعال بخش خصوصی است که در دو سال قبل، محصولات جدیدی را برای بازار ایران در نظر گرفته و هنوز آن ها را به بازار نفرستاده است. با توجه به صحبت های مدیران این شرکت، احتمال آن زیاد است که در سال جدید، خودروهای مختلفی با نشان MVM و چری به بازار عرضه شود.

چری اکسید TX

۱- چری اکسید TX

نشان «اکسید» به عنوان رده لوکس محصولات چری شناخته می شود و در حال حاضر کراس اوورهای مختلفی را به بازار جهانی معرفی کرده است. کمپانی چری اعلام کرده که نشان اکسید و محصولاتش برای عرضه به بازار اروپا آماده شده اند و برای همین استانداردهای آن منطقه جغرافیایی را پشت سر می گذارند. نگاه سخت گیرانه طراحان و مهندسان چری برای محصولات اکسید باعث شده تا امروز خودروهایی چون چری اکسید TX قیمت آنچنان پایینی نداشته باشند. در شرایط فعلی اکسید TX با مدل ۲۰۲۰ در نمونه های بنزینی مختلف با قیمت ۱۹ تا ۲۵ هزار دلار به فروش می رسد. پس می توان گفت که قطعا این کراس اوور چینی با قیمتی فراتر از چری تیگو ۷ به بازار می آید و احتمالا در محدوده ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. البته برخی با توجه به سیاست های قیمت گذاری مدیران خودرو، این احتمال را می دهند که بازه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در آینده به چری تیگو ۸ برسد و اکسید TX در رده قیمتی بالاتری قرار بگیرد. در این میان برخی توقع قیمت فراتر از ۶۷۰ میلیون تومان را برای TX فول آپشن دارند. اما از سویی سیاست قیمت گذاری مدیران خودرو بر سر «ام وی ام X55» نشان داد که شاید در گام نخست، قیمت گذاری چری اکسید TX در بازه منطقی تری انجام شود. البته که هیچگاه این شرکت نخواسته تا محصولاتش را با بهای رقابتی و مشابه با سیاست گذاری برخی رقبا در ایران قیمت گذاری کند و همیشه بازه قیمتی خودروهای کره ای و ژاپنی را جهت عرضه محصولاتش انتخاب کرده است! پیش بینی قیمت فراتر از ۵۰۰ میلیون تومان برای اکسید TX می تواند تلنگری باشد که امروز سیاست های وزارت صمت و مسئولان وقت تا حد زیادی بدون نتیجه مثبت در بازار خودرو دیده می شود. در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۷، افزایش قیمت ارز و در پی آن، قیمت گذاری نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان برای «فولکس واگن تیگوان» و برخی خودروهای هم رده باعث شده تا بسیاری این قیمت ها را برای کراس اوورهای آلمانی، ژاپنی، کره ای و فراسنوی غیر منطقی بدانند و در فضای مجازی از عملکرد مسئولان باشند!

چری اکسید TX تنها با جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه ۷ سرعته معرفی شده و مشتریان می توانند با انتخاب نمونه های دو دیفرانسیل، انتقال نیرو به هر چهار چرخ این کراس اوور چینی را در اختیار داشته باشند. کمپانی چری پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو و با پاشش سوخت مستقیمی را برای اکسید TX معرفی کرده که ۱۹۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه بازدهی بالایی دارد و می تواند این خودروی ۱۵۸۰ تا ۱۷۰۹ کیلوگرمی (با توجه به سطح امکانات و وضعیت انتقال قدرت) به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۹٫۲ تا ۱۰٫۲ ثانیه برساند. نمونه ای دیگر نیز از چری اکسید TX با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو بنزینی وجود دارد که ۲۱۸ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر به چرخ های جلو می رساند و به راحتی می تواند تا با تکیه به گشتاور بالا در دور موتورهای پایین، شتاب کمتر از ۹ ثانیه را برای این کراس اوور لوکس چینی فراهم سازد.
همچنین بر اساس اطلاعات موجود در رسانه های چینی و اروپایی، اکسید TX با پیشرانه پلاگین هیبرید نیز به کشورهای اروپایی صادر می شود. این نمونه از اکسید TX به یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری بنزینی ۱۴۷ اسب بخار و یک موتور الکتریکی ۱۱۴ اسب بخار مجهز است که به این ترتیب، مجموع توان خودرو به ۴ چرخ خودرو اعمال می شود. در حالت شارژ کامل باتری ها و استفاده همزمان از پیشرانه بنزینی در یک سیکل کامل پیمایشی، اکسید TX مصرف سوخت نزدیک به ۱٫۸ لیتر را دارد و می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۶ ثانیه ثبت نماید. با هر بار شارژ کامل باتری های TX با برق خانگی ۲۲۰ ولت، می توان ۷۰ کیلومتر بدون نیاز به پیشرانه بنزینی رانندگی کرد و همچنین با اتصال دستگاه های شارژ دهی سریع، ۸۰ درصد ظرفیت باتری های اکسید TX در ۳۰ دقیقه پر می شود. بهای نمونه فول آپشن چری اکسید TX پلاگین هیبرید نزدیک به ۳۲ هزار دلار اعلام شده و به احتمال زیاد در گام نخست توسط مدیران خودرو به بازار ایران نمی آید.

باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که کراس اوور TX با دو سبک ظاهری و با دو نوع نشان تجاری به بازارهای هدف کمپانی چری عرضه شده است. در برخی بازارها نشان چری در اکسید TX دیده می شود و در نمونه هایی دیگر به جای نماد چری، از نوشتار EXEED بر روی TX استفاده گردیده است.
از چند ماه قبل شرکت مدیران خودرو تست های فنی چری اکسید TX را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر نمونه های گذرموقت این خودرو در جاده های گوناگون کشور در حال پشت سر گذاشتن بررسی های مختلف هستند.

کمپانی چری در نمونه فول آپشن اکسید TX، امکانات زیر را قرار داده است:
شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای
سیستم کنترل پایداری
سامانه کنترل حرکت در سراشیبی
ترمز پارک برقی
اتوهلد
کنترل شروع حرکت در سربالایی
تریم داخلی چرم و جیر
دوربین ۳۶۰ درجه
سامانه کمکی پارک هوشمند
نمایشگر لمسی
سقف پانورامیک
سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه
فرمان کمکی برقی
کروز کنترل و کروز کنترل هوشمند
رادار نقطه کور
رادار خطی
شارژ بی سیم تلفن همراه
دنده پشت فرمان
نمایشگر جلو آمپر دیجیتال
سنسور باد لاستیک
درب صندوق برقی
استارت دکمه ای
گرمکن صندلی های جلو
صندلی های جلوی برقی
سنسور نور و باران
چراغ های جلوی تطبیقی
آینه حساس به نور
و…

برخی اطلاعات حاکی از آن است که مدیران خودرو برنامه عرضه سریعتر چری اکسید TX را در دستور کار خود قرار داده و احتمالا در سال ۹۹، به عنوان اولین محصول جدیدش آن را به بازار معرفی می کند. این خودرو قرار است تا در کارخانه شهر بم مدیران خودرو مونتاژ شود و در حال حاضر نمونه هایی از این کراس اوور لوکس چینی در انبار تهران این شرکت حضور دارد.

چری تیگو 8

۲- چری تیگو ۸

چری تیگو ۸ به عنوان بزرگترین کراس اوور با نشان چری شناخته می شود و در این گروه خودروسازی، در بحث ویژگی های فنی، امکانات و ارزش در جایگاه کمتری از اکسید TX قرار دارد. در ماه های گذشته مدیران خودرو چری تیگو ۸ را به برخی نمایندگی های خود فرستاده و مراحل بازارسنجی آن را آغاز کرده است. این کراس اوور بزرگ و ۷ نفره نشان چری قرار است تا با مشخصات متفاوتی نسبت به بازار چین در ایران مونتاژ شود. در حال حاضر پیشرانه دو لیتری توربو ۱۷۰ اسب بخار برای چری تیگو ۸ انتخاب شده و جعبه دنده CVT وظیفه انتقال قدرت آن را به چرخ های جلو دارد. در بازارهای هدف چری، این نسخه تیگو ۸ آنچنان شهرت ندارد و مدیران این خودروساز چینی، این نسخه را بیشتر برای بازار خاورمیانه در نظر گرفته اند. عربستان و ایران جز کشورهایی هستند که تیگو ۸ با این پیشرانه و قوای محرکه به بازارشان معرفی شده است.

چری تیگو ۸ بازار ایران بر اساس اطلاعات به دست آمده به امکانات زیر مجهز خواهد بود:

پیشرانه دو لیتری توربو

۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر

فرمان کمکی برقی
سقف پانورامیک
رینگ آلیاژی تراش خورده
سه ردیف صندلی و ۷ نفره
تریم داخلی چرم
گرمکن صندلی های جلو
صندلی راننده برقی و ۶ حالته
دوربین ۳۶۰ درجه
درب صندوق برقی
استارت دکمه ای
سنسور پارک جلو و عقب

سیستم کنترل پایداری و هرزگردی
کنترل شروع حرکت در سربالایی
شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای
سنسور نور
چرخش و تنظیم خودکار زاویه نور چراغ های جلو
نمایشگر لمسی ۱۰٫۲ اینچی
قابلیت اتصال مستقیم تلفن همراه
صفحه اطلاعات خودرو دیجیتال
کامپیوتر سفر
ترمز پارک برقی
اتوهلد
سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه
دریچه تهویه ردیف عقب
کروز کنترل
سنسور دما و باد لاستیک آنلاین
تنظیم حالت رانندگی
و…

با توجه به تصاویر موجود، احتمال آن زیاد است که در آینده نزدیک شرکت مدیران خودرو چری تیگو ۸ را به صورت رسمی رونمایی نماید. آن طور که مشخص است، نمونه اولیه و قبل از فیس لیفت این کراس اوور چینی به بازار ایران می آید و قرار است تا با ویژگی های متفاوتی نسبت به بازار جهانی در ایران عرضه شود. هنوز به صورت قطعی مشخص نیست که امکاناتی مانند رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور باران، سیستم پیشگیری از تصادف و برخی جزئیات دیگر در تیگو ۸ مدیران خودرو نصب خواهد شد یا خیر؟

با توجه به سیاست قیمت گذاری مدیران خودرو برای چری تیگو ۷، احتمال آن زیاد است که تیگو ۸ با قیمتی فراتر از ۵۲۰ میلیون تومان به بازار بیاید. البته که این کراس اوور قطعا قیمتی کمتر از چری اکسید TX خواهد داشت.

ام وی ام 315 پلاس

۳- ام وی ام ۳۱۵ پلاس

یکی از محصولاتی که مدیران خودرو آن را از سال گذشته آماده کرده است، ام وی ام ۳۱۵ پلاس بوده که نمونه ارتقا یافته نسخه معمولی به حساب می آید. این خودرو در بحث ظاهری تغییرات جزئی دارد و بیشتر تغییرات در بخش کابین و قوای فنی آن رخ داده است. ام وی ام ۳۱۵ پلاس در بحث طراحی داخلی و سامانه فنی شباهت بسیاری زیادی به ام وی ام X22 پیدا کرده و این اتفاق باعث شده تا این خودرو در سطح کاملتری از امکانات قرار بگیرد. بدیهی است که مشخصات در نظر گرفته شده برای ۳۱۵ پلاس، می تواند رقابت این هاچ بک چینی را با پژو ۲۰۷i جدی تر کند.

ام وی ام ۳۱۵ پلاس در آینده نزدیک با ویژگی های زیر به بازار کشور می آید:
پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
۱۰۵ تا ۱۰۷ اسب بخار و ۱۳۵ تا ۱۴۰ نیوتن متر
دیفرانسیل جلو
فرمان هیدرولیک
جعبه دنده ۵ سرعته دستی / ۴ سرعته اتوماتیک استپ گیت
سانروف
باربند تزیینی
چراغ روشنایی روز
رینگ آلومینیومی
شیشه ها و آینه های برقی
کامپیوتر سفر
تریم داخلی چرم مصنوعی دو رنگ مشکی و نارنجی
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
کروز کنترل
کامپیوتر سفر
نمایشگر لمسی ۸ اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه
بلوتوث
سیستم تهویه دستی
سنسور و دوربین پارک عقب
دو کیسه هوا
ترمز ABS و EBD

احتمال آن زیاد است که ام وی ام ۳۱۵ پلاس در نسخه های دنده ای و اتوماتیک قیمتی در بازه ۱۷۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان را تجربه کند.

۴- ام وی ام X33 فیس لیفت

در کنار تست های جاده ای که برای تیگو ۸ و اکسید TX برگزار شده است، مدیران خودرو نسخه فیس لیفت چری تیگو ۳ یا همان ام وی ام X33 را برای فراهم کردن مقدمات تولید و اخذ مجوزها به ایران آورده است. این خودرو سال گذشته با پلاک گذر موقت مخصوص آزمایش های فنی پا به جاده های کشور گذاشت و احتمال می رفت که در همان سال قبل به فروش برسد. اما با گذشت ماه ها، هنوز برنامه تولیدی برای ام وی ام X33 فیس لیفت اعلام نشده و برخی احتمال می دهند که در نیمه دوم سال ۹۹، این کراس اوور متوسط اقتصادی پا به خط تولید مدیران خودرو بگذارد.

پیش از آغاز تحریم ها، برخی منابع خبری از داخل شرکت مدیران خودرو اعلام می کردند که نسخه بعدی ام وی ام X33S به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو و جعبه دنده CVT مجهز خواهد بود. از اواخر سال ۹۷ قرار بود تا X33 با ظاهر فیس لیفت و پیشرانه ای مشابه به چری آریزو ۵ توربو به بازار عرضه شود. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که توان پیشرانه جدید X33، حدود ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر خواهد بود و در تست های اولیه توانسته تا چالاکی بیشتری را نسبت به قبل برای X33 فراهم کند.

در صورتی که حضور ام وی ام X33 فیس لیفت با پیشرانه توربو قطعی شود، احتمال آن وجود دارد تا ارتقایی در بخش امکانات این خودرو پدید آید و این کراس اوور پرفروش مدیران خودرو و چری در ایران به امکاناتی نظیر سیستم کنترل پایداری، گرمکن صندلی های جلو و… مجهز گردد. با توجه به ارزش قیمتی بیشتر پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو چری نسبت به پیشرانه دو لیتری تنفس طبیعی و همچنین تغییرات ظاهری، احتمال دارد تا مدیران خودرو این کراس اوور فیس لیفت را در سال ۹۹ با قیمتی فراتر از ۲۷۰ میلیون تومان عرضه کند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.