جانشین ب ام و i8 در راه است

جانشین ب ام و i8 در راه است
به یاد آورید زمانی را که ب ام و شایعه کرد قصد تولید یک اسپرت موتور وسط را دارد. قرار بود این پروژه با نام M1 پیش برود که بعدها با روی کار آمدن مدل i8، به طور کامل به دست فراموشی سپرده شد. اما اکنون خبرهای داغی به گوش می رسد. آری M1 بازگشته است!

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به احتمال زیاد شما هم شنیده اید که مدل های i8 و i3 تا امروز چندان برای ب ام و پر فروش نبوده اند! کاهش های پی در پی در آمارهای فروش و نبود محبوبیت لازم، امید خودروساز باواریا را به ادامه تولید خانواده i ناامید کرده است. شاید هم ب ام و اکنون به ایراد موجود در پیشرانه ۱٫۵ لیتری هیبریدی اش پی برده است و به دنبال قرض گرفتن فن آوری مشابه در سوپر کارهای هیبریدی ساخت مک لارن و لامبورگینی می رود!
اگرچه نام M1 برای این محصول جدید استفاده نخواهد شد، زیرا سابقه استفاده از چنین نامی در سری محصولات M-Power ب ام و وجود دارد، اما به نظر می آید که خودروی نام برده، جایگزین رسمی i8 می شود! از میان مقام های رسمی شرکت ب ام و تنها ” کلائوس فرولیچ ” ( Klaus Frohlich )، مدیر بخش توسعه محصول این شرکت بود که در مصاحبه با رسانه های انگلیسی به ساخت یک سوپر اسپرت فیبر کربنی روی پلت فرم i8، با قوای الکتریکی قدرتمند تأمین شده توسط M-Power اشاره کرد.
فرولیچ به Autocar می گوید: ” اگر شما یک مهندس باشید، برای یک بار هم که شده در زندگی تان، رویای ساخت یک سوپر اسپرت را در ذهن خود پرورانده اید. اگر ما بتوانیم موتورهای پاک قدرتمند را به تولید انبوه برسانیم و اگر به عنوان مثال یک شاسی فیبر کربنی همچون i8 در اختیار داشته باشیم، آن موقع است که توانسته ایم با ترکیب هوشمندانه و تبدیل آن ها به یک پکیج با پرفورمنس واقعی به رویای خود رنگ واقعیت بدهیم. ”
در حالی که امروز موتورهای الکتریکی مورد استفاده در خودروهای هیبریدی تولید انبوه، در بیش ترین حالت ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کنند، این قدرت در آینده نزدیک به ۲۰۰ اسب بخار افزایش می یابد. اما برای خودروی هیبریدی آینده ب ام و با نام مستعار M1 که در سال ۲۰۲۳ به بازار می رسد، حداقل قدرت ۷۰۰ اسب بخاری انتظار می رود. قدرتی که پیشرانه های ۸ سلیندر خورجینی تویین توربوی کنونی هم از تولید آن بر نمی آیند. البته ناگفته پیداست که سوپر اسپرت نام برده، قیمت تمام شده ای به مراتب بالاتر از قیمت امروز i8 خواهد داشت. اما به نظر می رسد فضا و پتانسیل کافی در بازار برای عرض اندام پرچم دار پاک ب ام و وجود دارد. فضایی که اکنون توسط دیگر برندها همچون پورشه، در حال اشغال شدن است. در نهایت به نظر می رسد هدف ب ام و از دنبال کردن این پروژه، تبدیل خودروهای M به برندی جدید و مستقل به تقلید از رقیب قدیمی خود، AMG است. با این تفاوت که ب ام و می خواهد این برند سازی را با سوار شدن بر موج الکتریکی سازی انجام دهد!
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.