تولید دانگ فنگ H30 کراس متوقف شد + آمار تولید شش ماهه ایران خودرو

دانگ فنگ H30 کراس
روز گذشته گروه صنعتی «ایران خودرو» گزارش فعالیت شهریور ۱۳۹۸ خود را بر روی سامانه کدال منتشر کرد. بر اساس این گزارش، ایران خودرو در شش ماه گذشته ۱۵۸ هزار و ۶۱۷ دستگاه خودرو تولید کرده که ۳ هزار و ۹۲ دستگاه آن به خاطر مشکل تأمین قطعه، هنوز تجاری سازی نشده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

گروه صنعتی ایران خودرو در شهریور امسال ۲۱ هزار و ۷۰۵ دستگاه خودرو تولید کرده است. اما در میان محصولات رایج این شرکت، دیده می شود که تولید سه خودروی سواری به صفر رسیده است. اولین خودرو، سوزوکی گرندویتارا است که از چند ماه پیش تولیدش متوقف شده و به صورت رسمی سوزوکی ژاپن خروج خود را به دلیل مشکلات تحریم از بازار ایران اعلام کرده است. خودروی دوم رنو تندر ۹۰ است که در شهریور ۹۸ هیچ تولیدی را در ایران خودرو نداشته و باعث شده برای اولین بار در چند ماه اخیر، تولید این محصول رنو در این خودروسازی ایرانی به صفر برسد. در مرداد ماه امسال ایران خودرو تنها ۷۰ دستگاه رنو تندر ۹۰ را مونتاژ کرده و با نگاهی به روند تولید آن مشخص است که دیگر موجودی قطعات منفصله این خودروی CKD در ایران خودرو به اتمام رسیده است. بر اساس گزارش منتشرشده در کدال، ایران خودرو تنها برای شش ماه اول سال ۹۸، هزار و ۶۰۶ دستگاه رنو تندر ۹۰ را در تعهدهای خود دارد که تنها در این بازه زمانی توانسته هزار و ۸۱ دستگاه از این محصول را تولید کند. باید به این نکته اشاره کرد که رنو از سال گذشته خروجش را از بازار ایران اعلام کرده بود، بنابراین چنین روزی را می شد برای ایران خودرو پیش بینی کرد.
اما سومین توقف تولید رخ داده در شهریور ۹۸، مربوط به یک محصول چینی پرفروش است که هیچ گاه خروج خود را از بازار خودروی ایران اعلام نکرده بود. دانگ فنگ H30 کراس که به عنوان یکی از پرفروش ترین خودروهای اقتصادی چینی در بازار کشور به حساب می آید، تولیدش در شهریور امسال به صفر رسیده و گویا حتا تولید ناقص برای این هاچ بک کراس نیز ثبت نشده است. بر پایه آمار رسمی کدال، ایران خودرو برای دانگ فنگ H30 کراس در شش ماه ابتدایی امسال ۳ هزار و ۳۵۴ دستگاه فروش را ثبت کرده و به عبارتی برای خود تعهد ایجاد کرده است. اما از ابتدای سال ۹۸ توانسته ۲ هزار و ۱۳۱ دستگاه از این خودرو را تولید کند و در مرداد ماه هم تنها ۱۵ دستگاه H30 کراس تولید کرده است.
از اواخر سال ۹۴ تا پایان شهریور ۹۸ نزدیک به ۶۴ هزار دستگاه دانگ فنگ H30 کراس توسط ایران خودرو به بازار عرضه شده و تنها در سال ۹۶ نیز، ایران خودرو بیش از ۳۰ هزار دستگاه از این خودروی چینی را تولید کرده است. بسیاری از کارشناسان صنعت و بازار خودرو معتقد هستند که در صورت عدم وجود تحریم ها، ایران خودرو می توانست تا پایان سال ۱۳۹۸ تردد H30 کراس ها را به ۱۰۰ هزار دستگاه در جاده های کشور برساند. اما تحریم های ظالمانه آمریکا باعث شد از تابستان سال گذشته اکثر خودروها مانند دانگ فنگ H30 کراس با افت تولید مواجه شوند.
چند هفته پیش گروه صنعتی ایران خودرو با انتشار یک بخشنامه به دارندگان حواله دانگ فنگ H30 کراس پیشنهاد داد خودروهای جایگزینی چون پژو پارس اتوماتیک را انتخاب نمایند. اما هیچ گاه به صورت رسمی این شرکت اعلام نکرده که کمپانی دانگ فنگ همکاری خود را با ایران خودرو به حالت تعلیق درآورده است. حتا چند ماه پیش شاهد بودیم که دو محصول جدید از دانگ فنگ به ایران خودرو آمدند و خبرهایی مبنی بر احتمال عرضه محصولات جدید این نشان چینی در رسانه های کشور منتشر شد.
اکنون باید منتظر روزهای آتی باشیم و ببینیم گروه صنعتی ایران خودرو درباره توقف تولید دانگ فنگ H30 چه پاسخی را اعلام می کند. برخی احتمال می دهند که توقف تولید H30 کراس در شهریور ۹۸ موقت است و به زودی مونتاژ آن در ایران خودرو آغاز می شود.


شما مخاطبان اسب بخار می توانید برای آشنایی بیشتر با این محصول، بر روی لینک ویدیوی تست و بررسی دانگ فنگ H30 کراس و ویدیوی شتاب دانگ فنگ H30 کراس کلیک نمایید.

آمار تولید ایران خودرو

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.