بی وای دی از مدرن ترین باتری خودروهای برقی پرده برداشت

باتری خودروهای برقی

به تازگی «بی وای دی» از جدیدترین باتری تولیدی کمپانی خود پرده برداشته است. این باتری قرار است در تولید بی وای دی هان به کار رود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

بلید باتری (Bladebettery) نام جدیدترین باتری بی وای دی است که ماهیت لیتیوم و آهن فسفات دارد و این ترکیب در این باتری باعث می شود چگالی انرژی در آن به مراتب بالاتر از باتری های گذشته این کمپانی باشد. بی وای دی که با زمینه تولید باتری شروع به تولید خودرو کرد همچنان با داشتن سابقه درخشان در این زمینه در تولید خودروهای برقی چینی پیشتاز است. چگالی انرژی، که حالا به یکی از مهم ترین ویژگی ها در صنعت باتری خودروهای برقی تبدیل شده است، تعریف ساده ای دارد؛ در واقع هرچه چگالی انرژی باتری بالاتر باشد به آن معناست که در یک حجم مشخص از باتری، میزان انرژی بیش تری دریافت خواهیم کرد. به زبان ساده تر یک باتری با چگالی انرژی بالا علاوه بر داشتن انرژی کافی حجم کم تری را هم اشغال می کند و این در تولید خودروهای برقی بسیار پراهمیت است.

با فناوری ساخت این باتری مشکلات زیادی در زمینه خودروهای برقی حل می شود. باتری های جدید بی وای دی علاوه بر داشتن حجم کم تر، ایمنی بیش تر، طول عمر بیش تر و بازده بهتری دارند. بلید باتری بی وای دی برای اولین بار در سدان این کمپانی با نام «هان» مورد استفاده قرار خواهد گرفت. گفتنی ست بی وای دی هان در ماه ژوئن امسال به بازار چین وارد می شود.

بی وای دی هان

بی وای دی هان الکتریکی در دو نسخه تک باتری و دوباتری تولید خواهد شد. موتور برقی جلو، که در هر دو نسخه مشترک است، توان تولید ۲۱۹ اسب بخار و ۳۳۰ نیوتن متر را دارد و میزان مصرف در این موتور ۱۴٫۱ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است. موتور برقی جلو توان تولید ۲۶۸ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و مصرف انرژی در این موتور ۱۵٫۴ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با این اعداد می توان نتیجه گرفت در نسخه دو موتوره بی وای دی هان الکتریکی قدرت ۴۸۷ اسب بخار و گشتاور ۶۸۰ نیوتن متری را داریم.

تحقیقات بی وای دی، برخلاف سایر چینی ها در زمینه تولید باتری، به صورت کاملاً غیروابسته عمل می کند و تحقیقات و توسعه باتری های بی وای دی انحصاراً توسط خود کمپانی انجام می شود. این به آن معناست که از اولین زنجیره تولید باتری بی وای دی خودکفاست. تأمین مواد اولیه، ساخت و طراحی و حتا بازیافت باتری های این کمپانی تنها توسط بی وای دی انجام می شود. حالا بی وای دی بزرگ ترین تولیدکننده باتری های لیتیوم فسفات آهن در جهان است و توان تولید و عرضه ۷۵۰ هزار باتری را در سراسر جهان دارد.

بلید باتری، مثل دیگر باتری های خودروهای برقی، به صورت صفحه ای طراحی شده است، با این تفاوت که نسبت به دیگر باتری ها ضخامت کم تری دارد. ساختار چندلایه این باتری با یک صفحه سرامیکی پوشش داده شده و طراحی به صورتی انجام شده که با اتصالات نادرست و در شرایط ضربه، هیچ انفجار یا اتفاق وحشتناکی رخ نمی دهد. در موارد آسیب باتری، بلید باتری تنها دود می کند، مواد تشکیل دهنده این نوع باتری باعث پایین آمدن دما می شود و در نهایت از بروز آتش سوزی و انفجار جلوگیری می شود. پوشش لانه زنبوری روی این باتری از آسیب فیزیکی آن تا حد زیادی جلوگیری می کند، اما در شرایط خاص هم، همان طور که گفته شد، این باتری خودایمن طراحی شده و از بروز حادثه جلوگیری خواهد کرد.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.