با چه بودجه ای به سراغ آلفارومئو میتو برویم؟

آلفارومئو میتو

«آلفارومئو میتو» به عنوان یکی از کوچکترین اعضای خانواده گروه «فیات-کرایسلر» به حساب می آید و مدت هاست که در بازار ایران خرید و فروش می شود.

مدیران 777 مدیران 777

آلفارومئو از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به صورت رسمی تولید میتو را در شهر تورین ایتالیا انجام داد. نام تجاری این خودرو که Mito است، از ترکیب نام شهرهای میلان (Milano) و تورین (Torino) به دست آمده است. با توجه به اینکه میتو در میلان طراحی شده و تولیدش در تورین صورت پذیرفته، مدیران آلفارومئو از چنین ترکیب نام گذاری برای کوچکترین فرزند خود استفاده کرده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در ۱۰ سال تولید میتو، تغییرات مهندسی مختلفی بر روی این هاچ بک شهری انجام شد و برای سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هم فیس لیفت های جزئی در ظاهر آن اتفاق افتاد. این خودرو در کنار تولید در نمونه های رایج، با تیپ های ویژه و خاص هم پا به بازار جهانی گذاشته و برای همین، تا حدی متفاوتتر از سایر هاچ بک های شهری به حساب می آید.

بازار اصلی آلفارومئو میتو، اروپا بود که در سال عرضه آن، فروش ۲۷۵ هزار و ۱۷۸ دستگاهی را ثبت کرده است. در سال ۲۰۱۸ زمانی که فروش این خودرو به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه در اروپا رسید، مدیران گروه FCA تصمیم گرفتند تا برای همیشه با کوچکترین فرزند آلفارومئو خداحافظی کنند. پس از پایان تولید میتو در شهر تورین، هنوز گروه فیات کرایسلر جایگزینی را برای این هاچ بک کوچک معرفی نکرده است.

آلفارومئو میتو چه ویژگی هایی دارد؟

آلفارومئو میتو در ۱۰ سال تولید خود تغییرات مختلف فنی را تجربه کرده است. این خودرو در بازار جهانی با پیشرانه های بنزینی، دیزلی و دوگانه سوز عرضه شده است. ۸۵ تا ۱۷۰ اسب بخار توانی است که در نسخه های مختلف و استاندارد میتو دیده می شود. اما در بازار ایران، این هاچ بک ایتالیایی تنها با یک پیشرانه به فروش رسیده است.

آلفارومئو میتو در ایران به پیشرانه ۱٫۴ لیتری ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ توربو مجهز است که ۱۳۵ اسب بخار را با گشتاور ۲۰۶ نیوتن متر تولید می نماید. این توان از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه به دیفرانسیل جلوی میتو منتقل می شود. جعبه دنده اتوماتیک آلفارومئو میتو از نوع دوکلاچه خشک است و FPT C635 نام دارد. این جعبه دنده توسط شرکت FPT یا همان «فیات پاورتِرِین تکنولوژی» طراحی و ساخته شده است.

آلفارومئو میتو

با توجه به ترکیب جعبه دنده دو کلاچه خشک و پیشرانه توربو ۲۰۶ نیوتن متری که حداکثر گشتاور را از ۱۷۵۰RPM در اختیار راننده می گذارد، آلفارومئو میتو می تواند تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در شرایط استاندارد در ۸٫۴ ثانیه ثبت نماید و به حداکثر سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. با توجه به ضریب اطمینان بالای پیشرانه میتو، می توان با یک ارتقای به نسبت کم هزینه و کاملا استاندارد، پیشرانه میتو را به سری TCT ارتقا داد و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را در آن تجربه نمود که باعث می شود تا شتاب میتو به محدوده ۸٫۲ ثانیه برسد.

میتو در بحث امکانات رفاهی و ایمنی جزئیات زیر را داراست:

شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای (کیسه هوای زانوی راننده سفارشی)

فرمان کمکی برقی

سیستم کنترل پایداری و تعدیل گشتاور

تریم داخلی چرم

دنده پشت فرمان

کامپیوتر سفری

نمایشگر لمسی (سفارشی)

تهویه اتوماتیک دوگانه

سیستم استارت استاپ

سقف نیمه پانورامیک

سنسور نور و باران

آینه های تاشو برقی

گرمکن صندلی های جلو

سامانه ALFA DNA

و…

میتو ارزش خرید دارد؟

همان طور که گفته شد، آلفارومئو میتو دیگر تولید نمی شود و عملا کمپانی سازنده آن موظف است تا خدمات و تامین قطعات رسمی آن را تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهد. همچنین نماینده ایران آلفارومئو نیز هیچگاه شرایط ایده آلی را برای مشتریان خود فراهم نکرده و امروز هم جز شرکت هایی است که ضعف خدمات پس از فروش دارد. عدم پشتیبانی رسمی و قوی از محصولات این خودروساز ایتالیایی در ایران باعث شده تا بهای قطعات میتو کمی بالاتر از رقبای هم رده خود باشد و تا حدی دسترسی به لوازم میان مصرف آن دشوارتر از سایر رقبا و خودروهای وارداتی است. اما این بدان معنی نیست که تهیه لوازم یدکی محصولات آلفارومئو در ایران سخت باشد و امکان دریافت خدمات برایشان وجود ندارد. بلکه با فعالیت تعمیرگاه های غیر رسمی و همچنین واردات قطعات یدکی خارج از نمایندگی، عموما نیاز مالکان آلفارومئو در زمان مناسبی برطرف می شود. با جستجویی در فضای مجازی می بینید که حتی قطعات رنگ شده بدنه، کیسه های هوا، جعبه دنده، سرسیلندر و سایر قطعا محصولات آلفارومئو برای فروش در بازار ایران موجود هستند.

استهلاک آلفارومئو میتو بسیار به نوع استفاده و نگه داری از آن در سرویس های دوره ای ارتباط دارد. این خودرو می تواند با استفاده منطقی درست در جایگاه یک هاچ بک شهری کم خرج قرار بگیرد و برعکس؛ زمانی که با آن بدرفتار شود مخارج سنگینی را برای مالک خود بتراشد. در صورتی که با جعبه دنده دوکلاچه این خودرو درست رفتار شود و سرویس های ۵ هزار کیلومتر آن به درستی و با کیفیت خوب انجام شود، میتو با در اختیار داشتن سوخت یورو ۴ و سوپر می تواند تجربه رانندگی خوبی را به مالک خود بدهد و کمترین دردسر را در جایگاه یک خودروی اروپایی به نسبت اسپرت داشته باشد.

با وجود اینکه نکات بالا می تواند هر کسی در خرید آلفارومئو میتو به تردید بیاندازد، نباید فراموش کنیم که این هاچ بک ایتالیایی به پیشرانه برتر در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ مجهز است و فناوری گروه FCA در آن وجود دارد که مهندسانش محصولاتی چون خودروهای مازراتی، فراری و… را طراحی می کنند. کیفیت ساخت و مواد به کار رفته در کابین میتو در جایگاه خوبی قرار دارد و سواری آن جذاب و دست داشتنی است. شتاب خوب، چسبندگی مناسب، ترمزهای قوی، ابعاد جمع و جور، طراحی جذاب، امکانات به روز، ایمنی بالا و مصرف سوخت پایین از دلایلی است که می تواند میتو را برای استفاده دو نفره به یک گزینه ایده آل در شهر و حتی سفرها تبدیل کند.

آلفارومئو میتو

با چه بودجه ای می توان آلفارومئو میتو را خریداری کرد؟

آلفارومئو میتو در بازار ایران بیشتر با مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ یافت می شود. البته که تعداد محدودی نمونه ۲۰۱۵ این خودرو توسط «آلفاموتور» به بازار عرضه شده است. برخی از مالکان میتو با تغییر استاندارد برخی قطعات خودرویشان را به نسخه فیس لیفت تبدیل کرده اند. دقیقا همان کاری که برخی مالکان تویوتا لندکروزر و پرادو با خودرویشان انجام می دهند.

بیشتر آلفارومئو میتوهای موجود در بازار کارکردی در بازه ۶۰ تا ۱۷۰ هزار کیلومتر دارند. البته که گاهی نسخه های کم کارکرد این هاچ بک ایتالیایی با پیمایش کمتر از ۳۰ هزار کیلومتر هم برای فروش سر از آگهی ها در می آورند.

با توجه به میزان کارکرد، مدل سال ساخت، سطح امکانات، سلامت ظاهری و فنی امروز آلفارومئو میتو قیمتی در بازه ۲۴۰ تا ۴۳۰ میلیون تومان (۱۱ فروردین ۱۳۹۹) را دارد. اما نمونه سالم و منطقی این خودرو بیشتر در بازه قیمتی ۲۹۰ تا ۳۴۰ میلیون تومان (۱۱ فروردین ۱۳۹۹) خرید و فروش می شود. در هنگام خرید این خودرو باید از کارشناسان خبره استفاده نمود تا بتوانند میزان استهلاک وارده به جعبه دنده و کیت های کلاچ را تشخیص دهند و از سویی سلامت فنی را با توجه به فناوری پیشرانه آن تایید نمایند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.