ایران و آمریکا میزبان محصول جدید چری + مشخصات فنی

اکسید TX

با تغییر سیاست های کلان نشان «چری» در سال ۲۰۱۹، قرار است تا بازارهای جدید صادراتی برای این نشان در نظر گرفته شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به تازگی هلدینگ آمریکایی “HAAH” اعلام کرده که زمینه های همکاری با شرکت «چری» برای تولید یک برند جدید در بازار آمریکا به نام «ونتس» (VANTAS) فراهم شده است. ونتس قطعا در شاخه لوکس محصولات چری قرار می گیرد و سطح استانداردهای بیشتری را به سمت این خودروساز چینی می کشاند. در حال حاضر کمپانی چری با نشان های تجاری مختلف در رده محصولات اقتصادی و میان رده فعالیت دارد و به تازگی گام هایی در بازار خودروهای نوین و لوکس گذاشته است. البته که چری همچنان سعی دارد تا با کنترل بهای تمام شده، محصولات لوکسش را هم در جایگاه خودروهای میان رده عرضه کند.

خودروهای زیرمجموعه این برند در واقع ادامه دهنده مسیر مدل «اکسید» (EXEED) چری هستند. مدلی که در نمایشگاه های مختلف توسط چری به عنوان پرتوتایپ یا نمونه اولیه به نمایش درآمد. اما این بار موضوع تنها به کانسپت یا نمونه ختم نمی شود و برنامه ریزی برای خودروهای ونتس برای تولید انبوه در بازار بزرگ آمریکا انجام شده است و انتظار می رود سطح بالایی از کیفیت را ارائه بدهند. حضور خودروهای چینی در آمریکا گامی بزرگ برای صنعت خودروی این کشور است و سال هاست غول های خودروسازی چین به دنبال رسیدن به سطح بالای کیفی و نیازسنجی بازار آمریکا هستند. چری قصد دارد خودروهای ونتس را در مراکز تولید HAAH اسمبل کند و در کانادا و آمریکا به فروش برساند.

همزمان با انتشار این خبر لوگوی ونتس هم رونمایی شده که، به نسبت طراحی لوگوی برندهای چینی، می توان گفت طراحی این لوگو به خوبی انجام شده است. «دوک هیل»، مدیرعامل هولدینگ HAAH، همزمان با رونمایی لوگو درباره خودروهای این برند جدید گفته است که تمام مدل های ونتس از بالاترین سطح تکنولوژی کمپانی چری بهره مند خواهند شد که شامل سطوح بالای ایمنی و سیستم های خودران می شود.

آن چه در تصاویر ارائه شده از مدل اولیه ونتس دیده می شود دقیقاً چری EXEED TX است، با این تفاوت که لوگوی جدیدی جای لوگوی چری را گرفته است. پس انتظار می رود این خودرو مجهز به سیستم LED در چراغ های جلو، سقف پانارومیک، صفحه نمایش ۱۰٫۲۵ اینچی، سنسور نقطه کور هوشمند، سنسور رانندگی بین خطوط، ترمز هوشمند، سیستم تشخیص عابر پیاده، کروزکنترل تطبیقی هوشمند و سیستم تشخیص صدای راننده باشد. این موارد همان تکنولوژی هایی است که در چری EXEED دیده می شد و بسیاری بر این باور بودند که چینی ها توان تولید انبوه خودرو در این سطح را ندارند، اما حالا می بینیم که بحث حضور این خودرو در آمریکا نهایی شده است.

درحال حاضر، خبری در مورد قدرت اولین خودروی ونتس منتشر نشده، اما اگر همان چری EXEED TX بدون هیچ تغییری مدنظر باشد انتظار می رود با موتور ۱٫۶ لیتری توربو و با پاشش مستقیم سوخت سر و کار داشته باشیم که نهایت قدرت ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید خواهد کرد. قدرت موتور توسط جعبه دنده ۷ دنده دوکلاچه تر به چرخ ها منتقل می شود و نسخه چهار چرخ محرک به صورت آپشنال ارائه می شود و در نسخه پایه این خودرو تک دیفرانسیل خواهد بود.

به زودی خبرهای بیش تری از ونتس منتشر می شود و مدل های سدان نیز تحت نام این برند رونمایی خواهند شد، اما نکته قابل توجه آن است که مهم ترین هدف چینی ها در صنعت خودرو، یعنی حضور در بازار آمریکا، درحال عملی شدن است و با این اتفاق توجه همه به چگونگی این حضور جلب می شود. باید قبول کرد که چین با سرعت شگفت آوری درحال رشد و توسعه در صنعت خودروست و انتظار می رود در آینده ای نه چندان دور این چینی ها باشند که فرمان بازار خودروی دنیا را در دست می گیرند.

در کنار عرضه ونتس و اکسید در بازار آمریکا و اروپا، قرار است تا این نشان تازه تاسیس چری به بازار ایران هم بیاید. آن طور که اعلام می شود، حضور اکسید با مدل TX در ایران شروع می شود و مدیران خودرو این کراس اوور لوکس چینی را در کارخانه کرمان خود به مرحله مونتاژ می رساند. از چند ماه قبل مدیران خودرو تست های جاده ای اکسید TX را در جاده های ایران آغاز کرده و احتمالا در سال ۹۹ به عنوان گران ترین محصول این شرکت خصوصی به بازار می آید.

چری اکسید TX

چری اکسید TX (ونتس TX) بازار ایران:

نشان «اکسید» به عنوان رده لوکس محصولات چری شناخته می شود و در حال حاضر کراس اوورهای مختلفی را به بازار جهانی معرفی کرده است. کمپانی چری اعلام کرده که نشان اکسید و محصولاتش برای عرضه به بازار اروپا و آمریکای شمالی آماده شده اند و برای همین استانداردهای آن منطقه جغرافیایی را پشت سر می گذارند. نگاه سخت گیرانه طراحان و مهندسان چری برای محصولات اکسید باعث شده تا امروز خودروهایی چون چری اکسید TX قیمت آنچنان پایینی نداشته باشند. در شرایط فعلی اکسید TX با مدل ۲۰۲۰ در نمونه های بنزینی مختلف با قیمت ۱۹ تا ۲۵ هزار دلار به فروش می رسد. پس می توان گفت که قطعا این کراس اوور چینی با قیمتی فراتر از چری تیگو ۷ به بازار می آید و احتمالا در محدوده ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود. البته برخی با توجه به سیاست های قیمت گذاری مدیران خودرو، این احتمال را می دهند که بازه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان در آینده به چری تیگو ۸ برسد و اکسید TX در رده قیمتی بالاتری قرار بگیرد. در این میان برخی توقع قیمت فراتر از ۶۷۰ میلیون تومان را برای TX فول آپشن دارند. اما از سویی سیاست قیمت گذاری مدیران خودرو بر سر «ام وی ام X55» نشان داد که شاید در گام نخست، قیمت گذاری چری اکسید TX در بازه منطقی تری انجام شود. البته که هیچگاه این شرکت نخواسته تا محصولاتش را با بهای رقابتی و مشابه با سیاست گذاری برخی رقبا در ایران قیمت گذاری کند و همیشه بازه قیمتی خودروهای کره ای و ژاپنی را جهت عرضه محصولاتش انتخاب کرده است! پیش بینی قیمت فراتر از ۵۰۰ میلیون تومان برای اکسید TX می تواند تلنگری باشد که امروز سیاست های وزارت صمت و مسئولان وقت تا حد زیادی بدون نتیجه مثبت در بازار خودرو دیده می شود. در نیمه ابتدایی سال ۱۳۹۷، افزایش قیمت ارز و در پی آن، قیمت گذاری نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان برای «فولکس واگن تیگوان» و برخی خودروهای هم رده باعث شده تا بسیاری این قیمت ها را برای کراس اوورهای آلمانی، ژاپنی، کره ای و فراسنوی غیر منطقی بدانند و در فضای مجازی از عملکرد مسئولان باشند!

چری اکسید TX تنها با جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه ۷ سرعته معرفی شده و مشتریان می توانند با انتخاب نمونه های دو دیفرانسیل، انتقال نیرو به هر چهار چرخ این کراس اوور چینی را در اختیار داشته باشند. کمپانی چری پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو و با پاشش سوخت مستقیمی را برای اکسید TX معرفی کرده که ۱۹۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه بازدهی بالایی دارد و می تواند این خودروی ۱۵۸۰ تا ۱۷۰۹ کیلوگرمی (با توجه به سطح امکانات و وضعیت انتقال قدرت) به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۹٫۲ تا ۱۰٫۲ ثانیه برساند. نمونه ای دیگر نیز از چری اکسید TX با پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو بنزینی وجود دارد که ۲۱۸ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر به چرخ های جلو می رساند و به راحتی می تواند تا با تکیه به گشتاور بالا در دور موتورهای پایین، شتاب کمتر از ۹ ثانیه را برای این کراس اوور لوکس چینی فراهم سازد.
همچنین بر اساس اطلاعات موجود در رسانه های چینی و اروپایی، اکسید TX با پیشرانه پلاگین هیبرید نیز به کشورهای اروپایی صادر می شود. این نمونه از اکسید TX به یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری بنزینی ۱۴۷ اسب بخار و یک موتور الکتریکی ۱۱۴ اسب بخار مجهز است که به این ترتیب، مجموع توان خودرو به ۴ چرخ خودرو اعمال می شود. در حالت شارژ کامل باتری ها و استفاده همزمان از پیشرانه بنزینی در یک سیکل کامل پیمایشی، اکسید TX مصرف سوخت نزدیک به ۱٫۸ لیتر را دارد و می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در محدوده ۶ ثانیه ثبت نماید. با هر بار شارژ کامل باتری های TX با برق خانگی ۲۲۰ ولت، می توان ۷۰ کیلومتر بدون نیاز به پیشرانه بنزینی رانندگی کرد و همچنین با اتصال دستگاه های شارژ دهی سریع، ۸۰ درصد ظرفیت باتری های اکسید TX در ۳۰ دقیقه پر می شود. بهای نمونه فول آپشن چری اکسید TX پلاگین هیبرید نزدیک به ۳۲ هزار دلار اعلام شده و به احتمال زیاد در گام نخست توسط مدیران خودرو به بازار ایران نمی آید.

باید این نکته را هم در نظر داشته باشید که کراس اوور TX با دو سبک ظاهری و با دو نوع نشان تجاری به بازارهای هدف کمپانی چری عرضه شده است. در برخی بازارها نشان چری در اکسید TX دیده می شود و در نمونه هایی دیگر به جای نماد چری، از نوشتار EXEED بر روی TX استفاده گردیده است.
از چند ماه قبل شرکت مدیران خودرو تست های فنی چری اکسید TX را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر نمونه های گذرموقت این خودرو در جاده های گوناگون کشور در حال پشت سر گذاشتن بررسی های مختلف هستند.

کمپانی چری در نمونه فول آپشن اکسید TX، امکانات زیر را قرار داده است:
شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای
سیستم کنترل پایداری
سامانه کنترل حرکت در سراشیبی
ترمز پارک برقی
اتوهلد
کنترل شروع حرکت در سربالایی
تریم داخلی چرم و جیر
دوربین ۳۶۰ درجه
سامانه کمکی پارک هوشمند
نمایشگر لمسی
سقف پانورامیک
سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه
فرمان کمکی برقی
کروز کنترل و کروز کنترل هوشمند
رادار نقطه کور
رادار خطی
شارژ بی سیم تلفن همراه
دنده پشت فرمان
نمایشگر جلو آمپر دیجیتال
سنسور باد لاستیک
درب صندوق برقی
استارت دکمه ای
گرمکن صندلی های جلو
صندلی های جلوی برقی
سنسور نور و باران
چراغ های جلوی تطبیقی
آینه حساس به نور
و…

پایگاه خبری اسب بخار

محمدرضا پاداش

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.