اگر شرایط مانند قبل بود، ایران خودرو و سایپا امروز چه گونه بودند؟

اگر شرایط مانند قبل بود، ایران خودرو و سایپا امروز چه گونه بودند؟
در چند روز آینده می توانید گزارش های زنجیره ای با عنوان « اگر شرایط مانند قبل بود » را در ” اسب بخار ” دنبال کنید. همیشه وقتی به آخر سال نزدیک می شدیم یا در روزهای ابتدایی سال جدید، سعی می کردیم از برنامه های آتی شرکت های خودروساز و واردکننده در سال جدید گزارشی را تهیه کنیم.

مدیران 777 مدیران 777

شاید امسال نخستین سالی باشد که در دوره فعالیت اسب بخار، دیگر امکان محقق شدن اهداف بسیاری از شرکت های خودرویی فراهم نشود. به همین دلیل برای درک بیش تر ماجرا از سرعت رشد صنعت خودرو پیش از اتفاق های اخیر، گزارش هایی را با این عنوان آماده کرده ایم. در این گزارش ها فرض می کنیم که آمریکا از برجام خارج نشده و بهای ارز مانند پارسال است و خودروسازان و واردکنندگان کشور مانند همیشه برنامه های خود را دنبال می کنند.
در این گزارش به سراغ دو شرکت ” ایران خودرو ” و ” سایپا ” رفته ایم. اگر شرایط مانند قبل بود، این دو غول خودروسازی کشور چه کارهایی را برای انجام دادن در سال ۹۷ داشتند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

ایران خودرو:
اگر شرایط مانند قبل بود، ایران خودرو و سایپا امروز چه گونه بودند؟
اگر شرایط مانند قبل بود، به احتمال زیاد ” ایکاپ ” در پایان بهار یا ابتدای تابستان امسال دوباره پیش فروش پژو ۲۰۰۸ را آغاز می کرد. همچنین با توجه به آغاز تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ فیس لیفت در ایران خودرو، باید این روزها حاشیه های پیش فروش پژو ۳۰۱ را در رسانه ها پیگیر می شدیم. پژو ۳۰۱ فیس لیفت خودرویی سدان و جدید بود که ایران خودرو برنامه تولید آن را با داخلی سازی فراتر از ۵۰ درصد در اولویت کار داشت. این خودرو قرار بود با محصولاتی همچون هیوندای اکسنت رقابت کند. در صورتی که وضعیت بازار ارز مانند سال ۹۶ بود، شاید پژو ۳۰۱ فیس لیفت این روزها قیمتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان را داشت.
همچنین ایران خودرو و ” پژو ” برنامه داشتند در نمایشگاه خودروی تهران ۹۷، پژو ۵۰۸ جدید را رونمایی کنند. به احتمال زیاد از پایان امسال باید منتظر ورود جدیدترین سدان نیمه لوکس پژوی فرانسه در ایران به صورت وارداتی بودیم. همچنین احتمال داشت کراس اووری جدید از پژو به صورت وارداتی وارد بازار کشور شود.
ایران خودرو این روزها چند دستگاه سوزوکی ویتارای جدید را با پلاک گذر موقت در اختیار دارد. بدیهی است که در صورت تغییر نکردن شرایط، امروز پروژه آوردن سوزوکی ویتارای جدید در ایران خودرو با قدرت پیگیری می شد و به زودی باید شاهد رونمایی و آغاز عرضه آن بودیم. این خودرو می توانست با قیمتی حدود ۱۵۰ میلیون تومان در صورت تولید داخلی به دست مشتریان برسد.


از سویی دیگر با این که ایران خودرو خبر از عرضه دنا پلاس توربو اتوماتیک، رانا فیس لیفت، پژو ۲۰۶ پلاس و سمند فیس لیفت را در آینده نزدیک می دهد، اما بی شک در صورتی که مشکلات امروز وجود نداشت، این شرکت می توانست به مراتب زودتر محصولات جدید خود را به دست مشتریان برساند. همچنین دیگر شاهد آن نبودیم که مشتریان خودروهایی همچون دنا پلاس و پژو ۲۰۷i صندوق دار اتوماتیک تاخیرهای نامعلوم را تجربه کنند و شاید این روزها تردد این خودروها را در کشور شاهد بودیم.
همچنین باید در نیمه دوم امسال منتظر شنیدن خبرها و مشاهده تصاویر اولیه ای از پروژه جدید ایران خودرو می بودیم. پیش از آغاز مسائل چند وقته اخیر، ایران خودرو برای ساخت پلتفرم و محصولاتی جدید با صنایع خودروسازی برتر دنیا همچون پنین فارینا، ماهله، بوش، هیوندای پاورتک و… قراردادی را منعقد کرد و قرار بود در پایان ۲۰۱۸ نمونه اولیه محصول ملی جدید ایران خودرو معرفی گردد.
” مرسدس بنز ” هم به عنوان یکی از شریک های ایران خودرو، برنامه داشت از طریق شرکت زیر نظر ایران خودرو، یعنی ” ستاره ایران “، چند محصول جدید را به صورت وارداتی به بازار کشور عرضه کند. خودروهایی که می توانستند دوباره بازار بنز را در ایران پر رنگ کنند. همچنین خبرهای پیش از بروز این اتفاق ها، نشان از این بود که در تابستان امسال، دوباره خط تولید بنز در ایران خودرو برای آغاز به کار به صورت آزمایشی دوباره فعال می شد.
” هایما ” نیز به عنوان یکی از شریک های تجاری ایران خودرو، چندی است S7 فیس لیفت و هایما فامیلی را برای تست به ایران فرستاده است. همچنین قرار بود نسل جدید هایما S5 هم در آینده نزدیک به بازار ایران معرفی شود. بدیهی است که اگر همچنان هم برنامه عرضه محصولات جدید هایما ادامه داشته باشد، اما با فرض قرار گرفتن در شرایط سال ۹۶ به احتمال زیاد سریع تر این اتفاق ها رخ می داد و سبد محصولات هایما و ایران خودرو در کشور تکمیل می گردید.

سایپا:
اگر شرایط مانند قبل بود، ایران خودرو و سایپا امروز چه گونه بودند؟
اگر شرایط مانند قبل بود، امروز قدرت تولید سیتروئن C3 به مراتب بیش تر از گذشته بود و شاید در این روزها باید به دنبال خبرهایی درباره محصولی دیگر از این برند فرانسوی در مشارکت با ” سایپا ” می بودیم. همچنین احتمال داشت در پایان امسال سدانی از میان محصولات ” سیتروئن ” به بازار ایران بیاید. از سویی در صورت ثبات شرایط، تکلیف همکاری ” نیسان ” با سایپا و ” پارس خودرو ” روشن شده بود و نیسان کیکس گذر موقت که در اختیار مهندسان این شرکت بود، بیش تر به فرآیند تولید و عرضه نزدیک می شد. این خودرو می توانست در صورت تولید داخل شدن، قیمتی برابر با پژو ۲۰۰۸ را داشته باشد. احتمال هم داشت که فعالیت ” رنو ” و سایپا ثمره ای دیگر داشته باشد و کویید در پایان امسال به بازار ایران معرفی شود. رهام که به عنوان محصول ملی جدید سایپا شناخته می شود، با این که امروز برنامه تولید و تجاری سازی را دنبال می کند، اما به طور قطع می توان گفت در صورت ثبات در شرایط کشور می توانست درمدت کوتاه تری در اختیار مشتریان قرار گیرد.
برخی نیز احتمال می دادند با وجود قرارداد رنو، خودروهایی همچون سیمبل جدید و داستر جدید با مشارکت سایپا به تولید برسند. اگر این اتفاق رخ می داد، امسال می توانستیم با نمونه های اولیه تولیدی این خودروها در کشور رو به رو شویم.
از سویی حضور خودروهای جدید چانگان، زوتی و برلیانس با سرعت بیش تری در سایپا و پارس خودرو اتفاق می افتاد و می توانستیم امسال تنوع بیش تری را در بازار کلاس های مختلف خودروهای چینی داشته باشیم.
در بخش خودروهای کار و تجاری هم، کمپانی ” ولوو ” فعالیت خود را در سال ۹۷ با سایپا گسترش داده بود و ” سایپا دیزل ” دوباره به روزهای طلایی خود باز می گشت.


همان طور که در متن اشاره شد، اگر آمریکا از برجام خارج نمی شد و دولت می توانست بازار ارز را مانند گذشته در دست بگیرد، امروز سرعت رشد صنعت خودرو به مراتب بالاتر بود و سال ۱۳۹۷ را می توانستیم به عنوان آغاز دوره ای جدید در بحث تولید و ارتقای صنعت و بازار خودروی ایران بدانیم. البته در نظر داشته باشید که خودروسازانی همچون ایران خودرو و سایپا همچنان روند توسعه و معرفی محصولات جدید خود را انجام می دهند، اما مشکلات چند وقته اخیر سرعت آن ها را کم کرده و از سویی دیگر احتمال ورود خودروهای جدید اروپایی و ژاپنی جدید نیز به این کارخانه ها بسیار کم شده است. در گزارش های بعدی به شرکت های مختلف واردکننده و تولیدکننده می پردازیم.

گروه مستند اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.