از خرید این خودروی چینی خودداری کنید!

راین برای پیش فروش V5 مجوز گرفت
در چند هفته گذشته برخی شرکت های واسپاری خودرو و لیزینگ سعی دارند تا خودرویی چینی را با شرایط اقساطی منعطف به فروشند. خودرویی که بسیاری با آن آشنا نیستند و از سوابق حضورش در کشور اطلاعی ندارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

«راین V5» که با نام «فاو ولا V5» هم در بازار شناخته می شود، از سال ۱۳۹۴ به خط تولید شرکت «خودروسازی راین» آمد و قرار بود تا نمونه دنده ای آن رقابتی را با سدان های اقتصادی تولیدی آغاز کند. V5 دنده ای که در آن روزها قیمتی کمتر از ۳۸ میلیون تومان را در کارخانه داشت، بر اساس مشخصات درج شده در کاتالوگ با خودروهایی چون رنو تندر ۹۰ دنده ای، سمند سورن، پژو ۲۰۶ صندوقدار و… به رقابت پرداخت. اما در کمتر از یکسال شاهد بودیم که به خاطر سیاست های نه چندان درست خودروسازی راین و وجود برخی مشکلات، راین V5 دنده ای با شکست مواجه شد. البته که کمی بعد خودروسازی راین نمونه اتوماتیک V5 را معرفی کرد و قیمتی کمتر از ۴۵ میلیون تومان را برای اعلام نمود. با اینکه راین V5 اتوماتیک توانست تا فروش بهتری نسبت به نمونه دنده ای داشته باشد، اما از همان سال ۹۵ معلوم بود که این خودرو نیز دوباره شکست را در بازار کشور تجربه می کند. زیرا در آن زمان خودروهای اتوماتیکی چون رنو تندر ۹۰ اتوماتیک، دانگ فنگ H30 کراس، پژو پارس اتوماتیک و… در بازار عرضه می شدند و قیمتی مشابه به V5 اتوماتیک داشتند.
حال با آغاز پیشنهادهای شرکت های لیزینگ برای واگذاری راین V5 به مشتریان، بد نیست که برخی اطلاعات را در مورد این شرکت داشته باشیم. بر اساس آمار تولید منتشر شده در سال های گذشته، شرکت خودروسازی راین در سال ۱۳۹۴ و ۹۵ تنها هزار و ۵۵۸ دستگاه راین V5 دنده ای و اتوماتیک را تولید کرده و در سال ۹۶ و ۹۷ هیچ تولیدی برای آن ثبت نشده است. به نوعی می توان نتیجه گرفت که بر اساس گزارش رسمی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه، امروز خودروهای مانده در انبار شرکت خودروسازی راین برای فروش آماده شده اند. البته در برخی آگهی ها نمونه هایی با مدل ۹۷ و ۹۸ هم دیده می شود و مشخص نیست که چرا آمار تولید این نسخه ها در گزارش های وزارت صمت نیامده است؟

لذا نبود عرضه با ثبات و مشخص از دلایلی است که خرید راین V5 را به محدوده خارج منطق می کشاند و همچنین خدمات پس از فروش نامشخص نیز، از دلایلی است که در این سال ها کمتر کسی به سمت خرید این خودروی چینی اقتصادی رفته است. معرفی نه چندان مناسب V5 به مشتریان ایرانی و نبود شبکه فروش گسترده از دلایلی است که حتی بازار کارکرده های این خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.
راین V5

آیا می توان ویژگی های نفی راین V5 را دلیلی بر نخریدنش دانست؟

زمانی که فاو ولا V5 با نام راین V5 در ایران به تولید رسید، به خاطر قیمت کمتر از ۳۸ میلیون تومانش (در نسخه دنده ای) می شد تا با توجه به اطلاعات منتشر شده در کاتالوگ، امتیازهای خوبی را برای این سدان چینی اقتصادی در نظر گرفت. پیشرانه با مصرف سوخت مناسب، فرمان کمکی برقی، استفاده از زنجیر تایم و چند مورد دیگر باعث شده بود تا در روزهای ابتدایی V5 در مقایسه ها و معرفی های تئوری گزینه های منطقی به نظر برسد. با اینکه پیشرانه ۱٫۵ لیتر V5 تنها ۹۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر تولید می کند، اما آنچنان نمی شود تا این نکته را به عنوان ویژگی منفی این خودرو معرفی کرد.
با وجود این امکانات و ویژگی ها اما در برخی بررسی های عملی ثابت شده که آنچنان این خودرو نمی تواند تا تمام جوانب یک محصول اقتصادی را در بر بگیرد. از سویی قیمت گذاری فراتر از ۱۲۰ میلیون تومان برای V5 اتوماتیک در هفته های گذشته از جانب شرکت های لیزینگی نیز باعث شده تا ارزش خرید این خودروی چینی کم تیراژ به طور کل زیر سوال برود. جالب است این قیمت گذاری در شرایطی انجام شده که در برخی آگهی ها V5 اتوماتیک صفر کیلومتر با بهایی کمتر از ۹۰ میلیون تومان هم یافت می شود. با توجه به وجود رقبایی چون سایپا آریو، جیلی GC6 الیت، جک J4، پژو ۲۰۷i صندوقدار، دانگ فنگ H30 کراس، پژو پارس اتوماتیک و… شاهد هستیم که راین V5 اتوماتیک در بحث کیفیت متریال داخلی به مراتب ضعیفتر از رقبای نام برده است. همچنین با توجه به فناوری قدیمی سازه این خودرو، حتی بر اساس استانداردهای چند سال قبل چین هم ولا V5 نتوانسته تا ایمنی خوبی را در تست های تصادف از خود نشان دهد.
راین V5 هم موفق نشد

دلیل خریدن راین V5 چیست؟

امروز تنها دلیلی که باعث می شود تا مشتریان به سراغ تحقیق در مورد باطن V5 نروند، امکان خرید آن از برخی لیزینگ ها با پیش پرداخت ۳۰ میلیون تومانی است. واقعیت هم این است که امروز نمی توان به راحتی یک سدان اتوماتیک را با پیش پرداخت ۳۰ میلیون تومانی و تحویل یک روزه خریداری کرد و برای همین چنین شرایط فروشی می توان بخشی از مشتریان بازار خودرو که تنها به فکر داشتن یک خودروی اتوماتیک هستند را جذب نماید.


پایگاه خبری اسب بخار

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.