آلودگی ناشی از تایر خودرو ۱۰۰۰ برابر بیش تر از سوخت های فسیلی!

تایر خودرو

هنگامی که از آلودگی ناشی از خودرو صحبت می شود تمام ذهن ها معطوف به بنزین گازوئیل می شود، اما جالب است بدانید آلودگی ناشی از تایر خودرو هزار برابر بیش تر است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

آلوده تر شدن هوای کره زمین و اثرات ناشی از این آلودگی باعث شد خودروسازها در راستای تولید خودروهای برقی، هیبرید و هیدروژنی گام بردارند، اما تمام این خودروها یک وجه اشتراک دارند و آن هم داشتن تایر است، تایر خودرو منشا بزرگ آلودگی است.

مدیران 777 مدیران 777

این موضوعی است که تا به حال از آن صحبت نشده اما براساس تحقیقات “Emissions Analytics” آلودگی ناشی از تایر خودرو ۱۰۰۰ برابر سوخت های فسیلی است. حالا این آلودگی تبدیل به یک نگرانی زیست محیطی شده است، چرا که بازار خودرو به سمت خودروهای بزرگ تر و سنگین تر می رود و آلودگی ناشی از تایر این خودروها به مراتب بالاتر از خودروهای دیگر است. فرقی
نمی کند خودرو برقی یا هیبریدی باشد، به هرحال شما سوار بر خودرویی هستید که تایرهایش هوا را آلوده می کند. درحالی که برای تولید موتور خودروهای بنزینی آئین نامه هایی وجود دارد و باید استانداردهایی برای آلودگی در نظر گرفته شود، برای تولید تایرها و ترمزها هیچ استاندارد آلودگی وجود ندارد. برای مثال، آئین نامه تولید موتور بنزینی تولید ذرات معلق آلوده را در هر کیلومتر به ۴٫۵ میلی گرم محدود می کند و این درحالی ست که در همین مسافت تایرهای خودرو هزار برابر این ذرات معلق را تولید می کنند و برای محدود کردن این ذرات در تولید تایر در سرتاسر جهان هیچ آئین نامه یا استانداردی وجود ندارد.

«ریچارد لوفدوس»، سرپرست تیم تحقیقات Emissions Analytics، در این مورد می گوید:

«زمان آن رسیده است که دیگر تنها نگران دود خودروها نباشیم و به آلودگی تایرها و ترمزهای خودرو هم توجه کنیم. تحقیقاتاولیه ما نشان می دهد آلودگی ذرات معلق ناشی از تایرها به طور شوکه کننده ای هزار برابر بیش تر سوخت خودروست. آن چه نگران کننده تر است این است که تا به حال قوانین و محدودیت های سختی برای آلودگی سوخت وضع شده است اما هیچ محدودیتی برای تولید تایرها وضع نشده است. با افزایش فروش شاسی بلندهای سنگین تر و خودروهای برقی، نبود محدودیت های آلودگی تایر مسئله ای جدی است.»

«نیک مولدن»، مدیرعامل Emissions Analytics، در مورد این آمار می گوید:

«چالش صنعت خودروسازی و قانون‌گذاران، نبود اطلاعات کافی و  قوانین محدود به آلاینده های اگزوز است. شاید در شرایط کنونی راه حل، استفاده از تایرهای با کیفیت بالاتر و داشتن سطح باد در محدوده صحیح باشد. درنهایت شاید کاهش وزن خودروها نیز در دستورکار خودروسازان قرار بگیرد. بدون شک اظهارنظر در رابطه با قوانین مورد نیاز یا جایگزین های مناسب برای تایرها از حیطه ما خارج است، اما تغییر در این زمینه حتماً باید اتفاق افتد.»

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.