در نخستین دادگاه کارلوس گون چه گذشت؟

در نخستین دادگاه کارلوس گون چه گذشت؟
گون در اظهارات خود اتهامات مربوط به ارائه گزارش نادرست مالی خود را رد کرد و گفت: «هرگز بدون آن‌که به صورت علنی اعلام نشده باشد، من از نیسان پاداشی دریافت نکردم».

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

کارلوس گون برای نخستین بار روایت خود را از رویدادهایی ارائه داده که ۷ هفته پیش به ظن تخلفات مالی گسترده منجر به بازداشت او در توکیو شد.

به گزارش اخبار خودرو، روز سه‌شنبه گون این چنین قاضی دادگاه توکیو را خطاب قرار داد: «چناب قاضی، من از اتهاماتی که به من نسبت داده شده، مبرا هستم». بدین ترتیب مدیرعامل سابق نیسان که یک کت و شلوار سیاه و دمپایی‌های پلاستیکی پوشیده بود، به قاضی گفت که اتهامات ناروا و نادرستی علیه او مطرح شده است.

گون که همچنان مدیرعامل رنو باقی مانده، مانند همه بازداشت‌شدگان در سیستم قضایی ژاپن با دستبند و طنابی که به دورکمرش بسته شده بود وارد دادگاه شد. او مشخصا لاغرتر از قبل به نظر می‌رسید و ریشه‌های موهای پرکلاغی همیشگی‌اش، حالا خاکستری شده بود.

پس از بازداشت رهبر بزرگترین خودروساز جهان، این گروه خودروسازی با مشکلاتی روبه‌رو شده که بر کل صنعت خودروسازی تاثیرگذار بوده‌اند و همچنین ادامه همکاری میان ائتلاف نیسان، رنو و میتسوبیشی در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

دادستان‌های ژاپنی مظنون هستند که گون درآمد خود را به میزان ده‌ها هزار دلار کمتر از حد واقعی اعلام کرده و ضررهای شخصی خود را با سرمایه نیسان بازپرداخت کرده است.

روایت گون

گون که در نخستین جلسه دادگاه خود سخن می‌گفت چنین استدلال کرد که او «همیشه صادقانه و قانونی» و با آگاهی کامل مدیران مربوطه در نیسان و طبق موافقت آن‌ها عمل کرده است. گون بر عشق و قدردانی خود نسبت به نیسان تاکید کرد و گفت: «من دو دهه از زندگی‌ام را وقف احیای نیسان کرده‌ام و برای رسیدن به این اهداف روز و شب تلاش کرده‌ام».

براساس نسخه مکتوب اظهارات او که پیش از دادگاه توسط یکی از نماینده‌های او منتشر شد، گون بر این مساله پافشاری کرده که او براساس اتهاماتی نادرست و واهی به شکلی غیرمنصفانه بازداشت شده است».

این شهروند فرانسه که متولد برزیل است و در لبنان بزرگ شده، خواستار بررسی قانونی این موضوع شده که چرا او چنین مدت طولانی‌ای را در بازداشت به سر برده است.

خبر حضور او پس از این بازداشت طولانی در رسانه‌های بسیار منعکس شده و صدها خبرنگار برای حضور در دادگاهی با چند صندلی معدود از ساعت‌ها قبل صف کشیده بودند. متاسفانه در طول دادگاه‌ها عکاسی مجاز نیست و به همین خاطر نمی‌توان تصویر دقیقی از حال و هوای امروز آقای گون ارائه داد.

خطر فرار گون

کارلوس گون یکی از اسطوره‌های حال حاضر صنعت خودروسازی از ۱۹ نوامبر سال گذشته در توکیو در بازداشت بوده است و دادگاه از قبل با درخواست دادستان‌ها مبنی بر تمدید مدت حبس موقت او تا ۱۱ ژانویه موافقت کرده‌اند. یکی از قاضی‌های دادگاه توکیو روز سه‌شنبه اعلام کرد که حبس گون در زندان در مدت بازجویی‌ها کار موجهی بوده چون خطر فرار او از ژاپن وجود داشته است.

در تاریخ ۱۰ دسامبر براساس اتهاماتی مبنی بر ارائه گزارش نادرست مربوط به درآمدهای مالی گون بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵، کیفرخواستی علیه او و نیسان صادر شد. این جرم در ژاپن می‌تواند به ده سال زندان بیانجامد.

دادستان‌ها همچنین در حال بررسی اتهامات دیگری هستند که مدت زمان طولانی‌تری را شامل می‌شود. آن‌ها همچنین معتقد هستند که گون رقمی معادل ۱۶٫۶ میلیون دلار از سرمایه‌های نیسان را صرف بازپرداخت ضررهای شخصی خود کرده که در نتیجه یک سرمایه‌گذاری روی یکی از بخش های جانبی نیسان در سال ۲۰۰۸ به وجود آمده‌اند.

گون در اظهارات خود اتهامات مربوط به ارائه گزارش نادرست مالی خود را رد کرد و گفت: «هرگز بدون آن‌که به صورت علنی اعلام نشده باشد، من از نیسان پاداشی دریافت نکردم».

او همچنین گفت معاملات ارزی که او در سال ۲۰۰۸ و در زمان اوج بحران نیسان انجام داده هرگز ضرری را متوجه این شرکت نکرده است.

سخنگوی نیسان روز سه‌شنبه از اظهارنظر در خصوص گفته‌های آقای گون در دادگاه خودداری کرد و گفت: «بررسی‌های درونی نیسان میزان قابل ملاحظه‌ و متقاعدکننده‌ای از تخلفات مالی توسط گون را نشان می‌دهند. بررسی‌های شرکت ادامه دارد و دامنه تخلفات در حال گسترش یافتن است».

شرایط نامطلوب

پیش از حاضر شدن گون در دادگاه، پسر او در رسانه‌های فرانسوی درباره شرایط سخت پدرش در ژاپن گفت. آنتونی گون در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی ژورنال دودیمانش گفت که پدرش ۱۰ کیلوگرم لاغر شده زیرا «او روزانه تنها سه کاسه برنج می‌خورد. شرایط او اصلا خوب نیست. هر روزی که از خواب بیدار می‌شود می‌تواند به دادستان‌ها بگوید که اتهامات مطرح شده علیه خود را رد می‌کند یا این‌که برعکس می‌تواند به آن‌ها اعتراف کند و آزاد شود. در ۷ گذشته تصمیم او کاملا مشخص بود. او تسلیم نخواهد شد».

این پرونده پرسش‌هایی اساسی را در خصوص سیستم قضایی ژاپن و توانایی دادستان‌ها برای حبس طولانی‌مدت یک مظنون در مدت بازجویی‌ها برانگیخته است. ملاقات وکلا، اعضای خانواده و دوستان تحت نظارت شدید دادستان‌های ژاپنی صورت می‌گیرد و آماده‌سازی یک دفاعیه را برای مظنونین یا ارائه دادن روایت خود از ماجرا به رسانه‌ها را دشوار می‌سازد.

آنتونی گون به ژورنال دودیمانش گفت: «آن‌ها تنها به شرطی او را آزاد می‌کنند، که اعتراف کند. او نمی‌تواند به زبان ژاپنی صحبت کند و نکته عجیب اینجاست، اعتراف‌نامه‌ای که آن‌ها می‌خواهند او امضا کند فقط به زبان ژاپنی نوشته شده است».

در مدت بازداشت گون از ریاست هیات مدیره نیسان و میتسوبیشی موتورز اخراج شده است. او همچنان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل رنو باقی مانده، اما در غیاب او وظایفش به مدیران دیگری سپرده شده است.

نیسان گفته که نخستین بار اتهامات مربوط به تخلفات مالی توسط یک فرد افشاگر مطرح شده است. در ادامه یک بررسی درون‌سازمانی از مشکلات عدیده در رابطه با شرکت پرده‌برداشت که باعث نگرانی و دست به کار شدن مقامات ژاپنی شد.

گرگ کلی مدیر سابق نیسان که به اتهام کمک به گون بازداشت شده بود، روز کریسمس پس از صدور قرار وثیقه از زندان آزاد شد. کلی نیز دست داشتن در هرگونه کار خلافی را تکذیب کرده است.

توافق در دادگاه اول

براساس گفته‌های وکیل مدیرعامل سابق نیسان، در این دادگاه نیسان موتور و گون به توافق رسیدند که او مسئولیت معاملات ارزی شخصی‌اش را برعهده بگیرد. چنان‌که گفته شد، یکی از اتهامات آقای گون استفاده از سرمایه نیسان برای معاملات شخصی در طول سال‌های ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بوده است.

مونتاری اوتسارو، یکی از وکلای گون در کنفرانس مطبوعاتی که پس از جلسه دادگاه برگزار شد، به خبرنگاران گفت که توافق با نیسان به این شرط صورت گرفته که هر گونه سود یا زیانی از انجام این معاملات ارزی متوجه آقای گون خواهد بود.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.