خودروهای جدید در سال ۹۹؛ سه محصول از سایپا – بخش دوم

محصولات جدید سایپا در سال 1399

در گزارش قبلی به سه کراس اووری پرداختیم که حضورشان در بازار خودروی سال ۱۳۹۹ قطعی شده است. حال مدیرعامل سایپا اعلام کرده که این خودروساز در سال جدید، سه محصول جدید را به بازار عرضه خواهد کرد.

مدیران 777 مدیران 777

در بخش دوم گزارش سریالی «خودروهای جدید در سال ۱۳۹۹» به معرفی سه محصول مورد نظر سایپا می پردازیم. خودروهایی که قرار است در کلاس های فنی متفاوت به بازار بیایند و مدت هاست که این خودروساز دولتی برنامه هایی برای معرفی آن ها دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پیش از آغاز سال ۹۹، سایپا می خواست تا طی مراسمی محصولات جدیدش را معرفی کند. اما ماجرای ویروس کرونا باعث شد تا رونمایی از سه محصول جدید این شرکت به تعویق بیافتد. حال احتمال آن زیاد است که پس از حل مشکلات مربوط به ویروس کرونا، رونمایی این سه خودرو توسط سایپا انجام شود.

۱- سایپا شاهین

شاهین سدان ملی جدید سایپا است که بر مبنای پلتفرم SP100 توسعه پیدا کرده است. این خودرو قرار است تا در بهار ۹۹ به مرحله پیش فروش می رسد و از اواخر تابستان سال جاری پا به جاده های کشور بگذارد. اما شاید ماجراهای مربوط به کرونا، چند هفته این پروژه سایپا را عقب بیاندازد.

سایپا شاهین (سایپا رهام) قرار بود تا پیش از آغاز تحریم ها در مشارکت با کمپانی برلیانس چین، با پیشرانه ۱٫۶۵ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی به بازار بیاید. این پیشرانه قدرت ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۴ نیوتن متر برای شاهین فراهم می کرد. همچنین جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک هیوندای پاورتک (HPT) وظیفه انتقال قدرت را در نسخه فول آپشن این سدان سایپا، به چرخ های جلو داشت. از سویی قرار بود تا نمونه کراس اوور (هاچ بک کراس) پلتفرم SP100 با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو گروه برلیانس به بازار بیاید که قدرتی نزدیک به ۱۵۰ اسب بخار را داشت. اما آغاز تحریم ها باعث شد تا تامین قوای فنی شاهین از سایت های تولیدی خارجی امکان پذیر نباشد. لذا در این مدت، سایپا و «مگاموتور» سعی داشتند تا با داشته های فنی خود و ساخت پیشرانه های جدید، مشکل تولید شاهین را حل نمایند.

چندی پیش پایگاه خبری «اسب بخار» به نقل از منابع آگاه در مرکز تحقیقات سایپا ، برخی از جزئیات پروژه هایی با نام M15 توربو شارژ و M18 را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات خبرنگار این رسانه، سایپا در حال حاضر پروژه تولید پیشرانه های ۱٫۵ لیتری جدید را در دستور کار دارد. حال در این میان بین خبرنگاران صنعت خودرو بحث بود که در آخر کدام پیشرانه برای تجاری سازی اولیه سایپا شاهین انتخاب می شود؟ پیشرانه ارتقا یافته M15 که با فناوری توربو همراه شده یا پیشرانه M18 که با ساختار ۱۶ سوپاپ بازدهی به نسبت خوبی را دارد و قابلیت تولید در نمونه توربوشارژ نیز در آن دیده شده است؟

مشخصات نهایی سدان ملی جدید سایپا اعلام شده و می توان گفت که در گام نخست، سایپا شاهین با این مشخصات به دست مشتریان می رسد:

پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ

۴ سیلندر و ۸ سوپاپ

۱۰۸ اسب بخار

۱۶۵ نیوتن متر

استاندارد آلایندگی یورو ۵

کوئل های متفاوت نسبت به M15 تیبا و ساینا و کوییک

جعبه دنده ۵ سرعته دستی

باک ۴۷ لیتری

جرم خالص ۱۲۶۰ کیلوگرم

رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی و فولادی

صندوق عقب ۴۲۰ لیتری

ترمزهای دیسکی جلو و عقب

ترمز ABS-EBD-BAS

سامانه هشدار دهنده تعویض دنده GSI

دو کیسه هوای راننده و سرنشین

استاندارد پایه ECE

هشدار بستن کمربند ایمنی

چراغ روشنایی روز

سنسور نور

سنسور پارک و دوربین عقب

مه شکن جلو و عقب

تنظیم ارتفاع چراغ از داخل کابین

تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان

کامپیوتر سفر و مدیریت سرویس

آینه های تاشوی برقی

استارت دکمه ای و ورود بدون کلید

تهویه اتوماتیک دیجیتال

نمایشگر لمسی

سانروف

بلوتوث

صندلی شش حالته راننده دستی

با توجه به اطلاعات منتشر شده در وبسایت سایپا، بدیهی است که در نمونه اولیه و پایه این خودرو خبری از صندلی های برقی، کروز کنترل، تریم داخلی تمام چرم، کیسه هوای جانبی جلو و پرده ای سرتاسری، رادار نقطه کور و… نیست. همچنین سایپا در صفحه مربوط به شاهین در وبسایت خود اشاره ای به نوع فرمان و سامانه های کمکی نکرده است. این احتمال وجود دارد که نمونه فعلی سایپا شاهین به فرمان کمکی برقی (EPS) مجهز باشد. همچنین بر اساس استانداردهای جدید، محصولات تازه معرفی شده خودروسازان باید به سامانه های کمکی پایداری مانند ESP و TCS تجهیز شوند.

هنوز به صورت رسمی قیمتی برای این نسخه سایپا شاهین اعلام نشده است. اما با توجه به برخی اطلاعات، احتمال آن زیاد است که در تابستان ۱۳۹۹ این سدان جدید با قیمتی فراتر از ۱۱۰ میلیون تومان به دست مشتریان برسد. برخی منابع قیمت دقیق تری را اعلام می کنند و می گویند که سایپا برنامه دارد تا شاهین (با مشخصات فعلی) را با بهای ۱۲۸ تا ۱۳۵ میلیون تومان در خرداد ۱۳۹۹ پیش فروش کند و سه ماه بعد، یعنی در شهریور ۹۹، آن را به دست مصرف کنندگان برساند.

برای آشنایی بیشتر با این خودرو، می توانید با کلیک بر روی لینک ویدیوی معرفی سایپا شاهین (سایپا رهام) را تماشا نمایید.

۲- سایپا SP100 کراس اوور

سایپا برنامه داشت که رونمایی نسخه کراس اوور پلتفرم SP100 را در بهمن یا اسفند ۱۳۹۸ انجام دهد. اما تنها این خودرو چند روز قبل از انتخابات مجلس و در اواخر بهمن ۹۸، در حاشیه جلسه هیئت دولت به کابینه معرفی شد. هنوز شرکت سایپا نام تجاری را برای SP100 کراس اوور در نظر نگرفته است.

این شرکت پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۸ سوپاپ را برای نسخه سدان SP100، یعنی شاهین در نظر گرفته است. این در حالی است که برخی منابع خبری، بحث تولید پیشرانه ۱۶ سوپاپ در سایپا را مطرح کرده بودند. پیشرانه ای که M18 نام دارد و ساختار ۱۶ سوپاپ در آن دیده می شود.

حال خبرهای جدید حاکی از آن است که SP100 سدان با نام سایپا شاهین در نیمه اول سال ۱۳۹۹ به بازار می آید و فعلا با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۸ سوپاپ عرضه می شود. اما نمونه کراس اوور (یا همان هاچ بک کراس) SP100 در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ با پیشرانه به روزتری عرضه می شود. منابع خبری می گویند که SP100 کراس اوور در نیمه دوم سال آینده با پیشرانه M18 به بازار عرضه می شود. این خودرو دارای پیشرانه ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ است که با زمان بندی هوشمند سوپاپ ها، می تواند ۱۰۷ تا ۱۱۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۰ تا ۱۴۸ نیوتن متر تولید کند.

در بحث امکانات رفاهی و ایمنی، به احتمال زیاد تفاوتی میان نسخه سدان و کراس اوور SP100 وجود نخواهد داشت و بیشتر بحث تفاوت پیشرانه (نصب پیشرانه M18 بر روی نمونه کراس اوور) و ظاهر جلوه خواهد کرد. پیش از آغاز تحریم ها، سایپا سامانه کنترل پایداری را برای پلتفرم SP100 در نظر گرفته بود و برای نمونه کراس اوور آن، قابلیت نیز کنترل حرکت در سراشیبی نیز معرفی شده بود. اما حال مشخص نیست که آیا در گام نخست، SP100 کراس اوور با این آپشن به بازار می آید یا خیر؟

شنیده ها حاکی از آن است که نسخه کراس اوور شاهین و یا همان SP100 کراس اوور در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ به بازار می آید و در صورت ثبات اقتصادی، قیمتی فراتر از ۱۵۰ میلیون تومان را خواهد داشت.

۳- خانواده X200 مدل ۹۹

پلتفرم X200 در محصولاتی چون کوییک، ساینا و تیبا استفاده می شود. در سال ۹۸ شرکت سایپا کوییک آر را در این سبد محصول معرفی کرد و از سویی پیش فروش نمونه های آپشنال خانواده تیبا و ساینا را آغاز نمود. حال خبرهای رسیده حاکی از آن است که در سال جدید طیف دیگری از محصولات خانواده X200 به بازار می آید که با پسوند ۹۹ نام گذاری خواهد شد.

«کوییک ۹۹» اولین عضو این خانواده است و سپس «ساینا ۹۹» به بازار معرفی می شود. با توجه به حذف کامل خانواده پراید در بخش خودروهای سواری گروه سایپا از خرداد سال جاری، این شرکت برنامه دارد که تیپ ها و نسخه های خانواده X200 را ارتقا دهد. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که سری ۹۹ محصولات X200، در بحث طراحی با فیس لیفت همراه شده اند و از سویی تریم داخلی متفاوتی نسبت به سایر نمونه ها دارند. همچنین احتمال نصب برخی ویژگی های جدید بر روی ساینا ۹۹ و کوییک ۹۹ وجود دارد. تابستان سال جاری زمانی است که مدیران سایپا برای معرفی سری ۹۹ محصولتشان در نظر گرفته اند.

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.