بررسی تست های ایمنی خودرو – مقدمه و تعاریف

تست های ایمنی خودرو

یکی از مهم ترین پارامترهای امروز در ارزیابی خودروهای مدرن میزان ایمنی آن هاست و در همین راستا مؤسسه های معتبری در جهان، خودروها را رده بندی می کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در زمان پیدایش خودرو کم تر کسی به ایمنی این وسایل توجه می کرد، چراکه در ابتدا خودروها خیلی پرسرعت نبودند و علاوه بر این، بحث ایمنی در سایر صنایع هم به اندازه امروز مهم نبود. با گذشت سال ها و پیشرفت های متعدد در زمینه پیشرانه و سایر قطعات خودرو، کم کم رویکرد خودروسازها باید تغییر می کرد، زیرا حالا مشتریان افزون بر زیبایی، قدرت و سرعت، میزان ایمنی خودرو هم برای‌شان مهم بود. خودروسازان بزرگ و قدیمی در ابتدا تست های ایمنی خود را روی خودروهای خود انجام می دادند. اگرچه تست های اولیه در آن زمان استانداردهای امروز را دنبال نمی کرد، اما از نظر تبلیغاتی مشتریان زیادی را به خود جذب می کرد و همچنین میزان ایمنی نسبی هم در این تست ها مشخص می شد. یکی از خودروسازان، که در این زمینه سرآمد بود، «آئودی» نام دارد. بسیاری از محصولات جدید این کمپانی پنج ستاره ایمنی دارند و این نشان می دهد کمپانی آئودی در بحث ایمنی سبقه زیادی دارد. آئودی از جمله اولین خودروسازانی بود که محصولات خود را مورد تست ایمنی قرار داد و حدود ۷۰ سال پیش برای اولین بار تست های ایمنی پیشرفته را برای محصولاتش انجام داد. بر این اساس، آئودی اولین خودروسازی است که تست های ایمنی را برای محصولاتش در نظر گرفت.

تست های ایمنی خودرو

در حال حاضر، مؤسسه های زیادی تست های ایمنی را برای خودروهای جدید انجام می دهند که از مهم ترین و جامع ترین آن ها می توان به «یورو اِنکپ»، «لاتین اِنکپ» و «چاینا انکپ» اشاره کرد. البته مؤسسه های دقیق و معتبر دیگری هم در این زمینه فعالیت دارند، اما مؤسسه های یادشده برای بازارهای منحصر به خودشان جامع ترین اطلاعات ایمنی را در دسترس قرار می دهند.

حال با هم به بررسی تعاریف و چگونگی تست های ایمنی در مجموعه «یورو انکپ» می پردازیم.

ستاره های ایمنی چگونه خوانده می شوند؟

تست های ایمنی خودرو

برای ایجاد سهولت در تشخیص و رده بندی ایمنی خودروها، مؤسسه های فعال در این بخش معمولاً مجموعه ای پنج ستاره را برای خودروها در نظر می گیرند. واضح است در این رده بندی ها هرچه ستاره ها بیش تر باشند، خودرو ایمن تر است. در کشور ما بحث ایمنی خودروها چندان در خرید و فروش آن ها مؤثر نیست. البته بسیار شنیده ایم خودرویی مثل پراید از نظر ایمنی ضعیف است اما اگر دقیق تر بررسی کنید خودروهای چینی و جدیدی در ایران هستند که حتا یک ستاره ایمنی هم ندارند و عموم مردم هم آگاهی لازم را در این زمینه ندارند و یا نیازی نمی بینند که به آن توجه کنند. اما در کشورهای پیشرفته اروپایی یکی از مهم ترین معیارها برای خرید یک خودرو میزان ایمنی آن هاست و به مین دلیل است که مؤسسه هایی که در این زمینه کار می کنند هرساله تست های دقیق تری را برای انتشار این اطلاعات انجام می دهند. گرچه تست های ایمنی هرگز نمی توانند شرایط خاص رانندگی در دنیای واقعی را شبیه سازی کنند، اما در سال های گذشته با پیشرفت در تست های ایمنی شاهد آن بودیم که خودروهایی که امتیاز ایمنی بالاتری را داشته اند در تصادف های واقعی هم عملکرد بهتری را از خود نشان داده اند.

ستاره های ایمنی بیش تر، عملکرد ایمنی بالاتر

تست های ایمنی خودرو

عموم مردم تصور می کنند که ستاره های ایمنی بیش تر تنها نشان دهنده این است که خودرو در شبیه سازی تصادف بدنه عملکرد خوبی داشته است، اما تنها همین امر نیست که باعث امتیاز بیش تر می شود. نکته دیگر که در امتیازدهی ایمنی خودروها مؤثر است عملکرد تجهیزات ایمنی استاندارد برای هر بازار است. برای مثال، وقتی یک خودرو با قابلیت ترمز هوشمند در یورو انکپ تست می شود، عملکرد دقیق تر این آپشن باعث می شود امتیاز ایمنی این خودرو هم بالاتر رود. پس امتیازات ایمنی خودرو فقط در مورد میزان ضربه پذیری و مقاومت بدنه و اتاق نیست.

تولید خودروهایی که امتیاز ایمنی پایینی دارند قانونی است؟

تست های ایمنی خودرو

رتبه بندی ایمنی خودروها و امتیازدهی به آن ها فراتر از قانون است و به نوعی یک کنترل کیفی با سطح بالاتر محسوب می شود. پس تولید خودروها با امتیاز ایمنی پایین غیرقانونی نیست و بسیاری از خودروها در اقصا نقاط جهان تولید می شوند که صفر ستاره از پنج ستاره ایمنی را دارند. دقت کنید خودرویی که ستاره ایمنی کمی دارد حتماً ناامن نیست و استانداردهای اساسی ایمنی را دارد. اما ستاره های ایمنی، تفاوت های خودروها را رقم می زنند و در بحث بازاریابی و فروش بسیار مؤثر هستند. پس نتیجه این است که خودروهایی که ستاره ایمنی کمی دارند ایمن هستند و تولید آن ها قانونی است، اما خودروهایی که ستاره ایمنی بالایی دارند بسیار ایمن تر هستند و عملکرد بهتری را در تصادف ارائه خواهند داد.

چرا به روز بودن تست های ایمنی مهم است؟

تست های ایمنی خودرو

مهم ترین نکته در بررسی امتیازهای ایمنی یک خودرو، سال انجام تست های ایمنی است. چراکه مؤسسه های مختلف فعال در این زمینه هرساله استانداردهای جدیدی را در تست های خود لحاظ می کنند و عملیات شبیه سازی خود را به روز می کنند. پس هرچه سال انجام تست بر یک خودرو جدیدتر باشد، تست دقیق تر و مدرن تری را گذرانده است. حتا می توان گفت یک خودرو که به تازگی چهار ستاره ایمنی را کسب کرده است از خودرویی که ۱۰ سال پیش پنج ستاره ایمنی را در همان مؤسسه گرفته است ایمن تر است. چراکه تست های مدرن تری را پشت سر گذاشته است.

چرا برخی مدل ها دو امتیاز ایمنی دارند؟

اگر به فهرست امتیازهای ایمنی خودروها در سال های جدید نگاه کنیم متوجه خواهیم شد خودروهایی که در یورو انکپ بررسی شده اند با دو امتیاز در فهرست این مؤسسه قرار گرفته اند. از سال ۲۰۱۶ به بعد تصمیم بر این شد که هر خودرو دو بار تست ایمنی شود. یک بار با نسخه پایه و استاندارد و بار دیگر در نسخه فول. این رتبه بندی باعث می شود هر فرد برای خرید هر نسخه از خودروها بتواند سطح ایمنی این خودروها را بررسی کند. البته بسیاری از مدل ها تنها در نسخه پایه مورد بررسی قرار می گیرند. این نوع تست ایمنی در یورو انکپ باعث شده است که به مرور با بررسی امکانات ایمنی آپشنال و تأثیر مثبت آن ها در ایمنی خودرو، بسیاری از این امکانات، طبق قانون، به صورت استاندارد در خودروها به کار رود.

آیا تمام مدل های جدید بررسی ایمنی می شوند؟

تست های ایمنی خودرو

برای مجموعه ای مثل یورو انکپ مقدور نیست که تمام خودروهای جدید اروپا را تحت تست ایمنی قرار دهد. حتا اگر تولیدکننده تمام تیپ های یک مدل را به این مجموعه پیشنهاد دهد باز هم امکان این وجود ندارد که این مؤسسه تمام نسخه ها را مورد بررسی قرار دهد. معمولاً این مؤسسه خودروهای جدید و محبوب بازار را انتخاب می کند و تست های ایمنی را روی آن ها انجام می دهد. اما انتخاب این مدل ها چگونه است؟ هر عضوِ مجموعه ای مثل یورو انکپ می تواند حامی مالی تست حداقل یک مدل خودرو باشد. بسته به این که آن مدل چه مزایایی برای آن کمپانی به عنوان حامی مالی دارد این انتخاب صورت می گیرد. البته خود خودروسازان هم می توانند در این زمینه حامی مالی خود باشند و مدل های مورد نظر خود را برای تست ایمنی به این مجموعه بیاورند.

توضیح اجمالی ستاره های ایمنی یورو انکپ

تست های ایمنی خودرو

برای ایجاد سهولت در تشخیص و رده بندی ایمنی خودروها، مؤسسه های فعال در این بخش معمولاً مجموعه ای پنج ستاره را برای خودروها در نظر می گیرند.

۵ ستاره ایمنی یورو انکپ: عملکرد کلی عالی در تصادف و مجهز به فناوری جامع و مناسب برای جلوگیری از تصادف.

۴ ستاره ایمنی یورو انکپ: عملکرد کلی خوب در تصادف. همچنین ممکن است فناوری جلوگیری از تصادف در این خودروها وجود داشته باشد.

۳ ستاره ایمنی یورو انکپ: عملکرد متوسط در تصادف. در این مدل ها آخرین نسخه های جلوگیری از تصادف موجود نیست.

۲ ستاره ایمنی یورو انکپ: محافظت نسبی در تصادف. در این مدل ها هیچ گونه سیستم جلوگیری از تصادف دیده نمی شود.

۱ ستاره ایمنی یورو انکپ: محافظت کم در تصادف. در این خودروها به ندرت سیستم های جلوگیری از تصادف دیده می شود.

۰ ستاره ایمنی یورو انکپ: این خودروها تست های پایه برای ایمنی را با موفقیت گذرانده اند، اما از نظر ایمنی و سیستم های جلوگیری از تصادف به شدت ضعیف هستند.

لازم به ذکر است برای انجام تست های ایمنی در مجموعه ای مثل یورو انکپ، چهار دستگاه از هر مدل لازم است. اگر خودرو در بازار موجود باشد این مؤسسه خود به صورت آزاد از این مدل خریداری می کند و در غیر این صورت کارخانه تولیدکننده خودرو را به این مؤسسه می رساند.

متن بالا مقدمه ای بود برای توضیح چگونگی امتیازدهی ایمنی به خودروها. در ادامه این سری مقاله ها خودروهایی را از نظر ایمنی بررسی می کنیم که در بازار ایران حضور دارند و به بحث ایمنی آن ها توجهی نشده است.

ستاره های ایمنی چگونه خوانده می شوند؟

برای ایجاد سهولت در تشخیص و رده بندی ایمنی خودروها، مؤسسه های فعال در این بخش معمولاً مجموعه ای پنج ستاره را برای خودروها در نظر می گیرند. واضح است در این رده بندی ها هرچه ستاره ها بیش تر باشند، خودرو ایمن تر است.

تولید خودروهایی که امتیاز ایمنی پایینی دارند قانونی است؟

تولید خودروها با امتیاز ایمنی پایین غیرقانونی نیست و بسیاری از خودروها در اقصا نقاط جهان تولید می شوند که صفر ستاره از پنج ستاره ایمنی را دارند.

چرا به روز بودن تست های ایمنی مهم است؟

مؤسسه های مختلف فعال در این زمینه هرساله استانداردهای جدیدی را در تست های خود لحاظ می کنند و عملیات شبیه سازی خود را به روز می کنند. پس هرچه سال انجام تست بر یک خودرو جدیدتر باشد، تست دقیق تر و مدرن تری را گذرانده است.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.