سرقت با سی جی گوجه ای یا کاوازاکی نینجا؟

سرقت موتورسیکلت
سرقت موتورسیکلت

تردد موتورسیکلت های با حجم موتور بالا در کشور ممنوع است و دلیلی که برای این ممنوعیت مطرح می شود احتمال بالای بروز سرقت با این موتورسیکلت هاست؛ امری که به نظر نمی رسد چندان به واقعیت نزدیک باشد.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تردد موتورسیکلت های سنگین یا موتورسیکلت هایی که حجم موتور بالایی دارند به چند دلیل در ایران ممنوع اعلام شده است. یکی از این دلایل، احتمال بروز سرقت توسط این موتورسیکلت هاست، چراکه این موتورها از سرعت و شتاب بالایی برخوردارند و ممکن است دارندگان این موتورسکلت ها با بهره گیری از چنین قابلیت هایی دست به سرقت بزنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

موضوع دیگر احتمال بروز حادثه به دلیل سرعت زیاد این موتورسیکلت ها برای راکبان و دیگران است و علاوه بر این ایجاد صدای نامتعارف نیز از دیگر دلایل عدم اجازه این موتورسیکلت ها برای عبور از سطح جاده هاست. در این راستا پلیس بارها اعلام کرده است که با دارندگان این موتورسیکلت ها به صورت جدی برخورد می شود و این موتورسیکلت ها پلاک نمی شوند و تنها امکان حضور در پیست های موتورسواری را دارند.

اما این دلایل برای ممنوع سازی تردد موتورسیکلت های سنگین پرسش های بسیاری را برای علاقه مندان به این حوزه ایجاد می کند. اولین پرسش این است که آیا سرقت و سایر امور خلاف، اکنون با موتورهایی که در سطح شهرها تردد دارند ممکن نیست؟ این در حالی است که شواهد نشان می دهد موتورسیکلت های ارزان، بیش ترین نقش را در میان موتورسیکلت های حاضر در صحنه سرقت بازی می کنند. در مقابل اما موتورسیکلت های سنگین از قیمت بالایی برخوردارند و به نظر نمی رسد کسی که تمکن مالی خرید این موتورسیکلت ها را دارد به دنبال سرقت برود. مسئله دیگر این است که موتورسیکلت های موجود در کشور از نظر آلایندگی های صوتی و سوختی نیز بسیار بیش تر از موتورهای روز دنیاست.

گفته می شود تنها در شهر تهران حدود ۴ میلیون و سیصد هزار موتورسیکلت در حال تردد است و برابر آمارهایی که اعلام می شود ۷۰ درصد از این موتورسیکلت ها کاربراتوری اند و براساس اظهار نظرهای کارشناسی، اعلام می شود هر موتورسیکلت بین ۴ تا ۷ برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می کند. علاوه بر این، موتورسیکلتی مانند هوندا سی جی ۱۲۵ صدایی بسیار بلند و گوش خراش از خود تولید می کند و چنین صدایی از هیچ موتورسیکلت سنگینی به گوش نمی رسد. مسئله آلایندگی نیز به همین ترتیب است و آلایندگی های ایجادشده توسط موتورسیکلت های روز دنیا بسیار کم تر از موتورهای موجود در کشور است.

نکته دیگری که مطرح می شود، ایمنی این موتورسیکلت هاست؛ موضوعی که به هیچ عنوان با موتورسیکلت های داخلی قابل مقایسه نیست و موتورهای موجود در کشور، هیچ تجهیز خاصی برای ایجاد ایمنی ندارند و هر تصادفی با این موتورها می تواند آسیب های جدی برای راکبان ایجاد کند. این در حالی است که موتورسیکلت های روز دنیا از امکاناتی مانند کنترل پایداری و ترمزهای ای بی اس برخوردارند و این مسئله می تواند ایمنی راکبان را تأمین کند. همه این عوامل حکایت از آن دارد که دلایل مطرح شده برای ممنوعیت تردد موتورسیکلت های با حجم موتور بالا در کشور، چندان هم قانع کننده نیست و باید دید پشت پرده این ماجرا چه سیاست هایی نهفته است.

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.