بررسی بنلی ستا 125 ؛ ابریشم چینی

بنلی ستا 125
بنلی ستا ۱۲۵

بنلی یکی از قدیمی‌ترین سازندگان موتورسیکلت در ایتالیا بوده، اما امروز به مالکیت چینی‌ها درآمده است. این الگویی است که در طول دهه‌ها در شرکت‌های بزرگ خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی رخ داده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

موتورسیکلت مدل بنلی ستا ۱۲۵ یک موتورسیکلت سبک و جذاب با طراحی به سبک  دهه ۶۰ میلادی است، که توسط شرکت نیکران موتور در بازار موتورسیکلت ایران عرضه می شود.

ستا (Seta) به معنای ابریشم در زبان ایتالیایی است. ابریشم به عنوان یک جنس لطیف اما محکم، نمادی از زیبایی و راحتی است. شرکت بنلی نیز در مدل بنلی ستا تلاش کرده است علاوه بر توان فنی مناسب، راحتی را برای راننده‌های شهری فراهم کند. این موتورسیکلت چینی که تحت لیسانس برند اصلی تولید شده است، برای اولین بار در نمایشگاه GLLAS در سال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته شد و با توجه به دو اسکوتر پیشین بنلی و چهار مدل جدید دیگر، ستا را می‌توان به عنوان ایتالیایی‌ترین اسکوتر این برند نامید. همچنین بنلی ستا اولین اسکوتر بنلی در ایران بود که از سال ۱۳۹۷ عرضه شد. در آن زمان، اصلی‌ترین رقبایش از ساخته‌های TVS یعنی دو مدل ژوپیتر و وگو بودند، که البته این روزها اسکوترهای زیادی از دیگر شرکت‌ها مثل SYM در کشور عرضه می‌شوند که فروش بسیار بالایی نیز دارند.

بررسی طراحی بنلی ستا ۱۲۵

ستا با حجم ۱۲۵ سی‌سی در واقع در رده اسکوترهای شهری با موتور کوچک قرار می‌گیرد که برای نیازهای شهری و ترافیک مناسب است. در نمای کلی، ستا شبیه به سایر اسکوترهاست، اما برخی عناصر در طراحی آن باعث می‌شوند با رقبای خود کمی متفاوت باشد. به عنوان مثال، طراحی بخش عقب موتورسیکلت در مقابل نمونه‌های مدرن، شکل گرد و محدب ندارد و به جای آن، شبیه به وسپاهای قدیمی، حالتی جعبه‌ای دارد. این سادگی در بخش‌های دیگر موتورسیکلت نیز قابل مشاهده است.

با استارت موتورسیکلت، دی‌لایت‌های LED که در یک باکس جداگانه قرار دارند، به راحتی قابل مشاهده هستند. ارتفاع بالای رکاب و سطح جادار آن باعث می‌شود که پس از ساعت‌ها رانندگی، راکب احساس خستگی نکند. خطوط نرمی در کنار موتور قرار گرفته است که زیر زین قرار دارد و نام Seta 125 در انتهای باک آمده است. همچنین بالای باک، سه رنگ قرمز، سفید و سبز، که نمادی از پرچم ایتالیاست، قرار دارد.

بنلی ستا 125
بنلی ستا ۱۲۵

کیلومترشمار موتور ستا به‌صورت کاملاً آنالوگ و با عقربه‌ها طراحی شده است. در یک بخش مجزا، سرعت موتور را نشان می‌دهد و یک آمپرسنج کوچک نیز وضعیت سوخت را نمایش می‌دهد. در حالی که، بسیاری از رقبا امروز از صفحه‌نمایش دیجیتالی برخوردار هستند و ظاهری مدرن تر دارند، اما بنلی ستا به‌طور کامل از طریق عقربه‌ها و نشانگرهای آنالوگ اطلاعات را نمایش می‌دهد. همچنین آینه‌های ستا با طرح گرد و با روکش کرومی طراحی شده‌اند. یکی از نکات مثبت در بنلی ستا، وجود فلاشر برای موتورسیکلت است که اکثر موتورسیکلت ها در این کلاس و قیمت چنین آپشنی ندارند.

چراغ ترمز ستا نیز از نظر طراح، طراحی کاملاً کلاسیکی دارد. نوارهای کرومی با رنگ نقره‌ای از زیر زین شروع می شود و تا اطراف چراغ‌ها ادامه پیدا می‌کنند. همچنین، برای حفاظت از گلگیرها، از قطعه‌ای با رنگ کرومی براق استفاده شده است، که به شباهت ستا با موتورهایی مانند وسپا پیاجیو افزوده است.

مشخصات فنی بنلی ستا ۱۲۵

بنلی ستا 125
بنلی ستا ۱۲۵

موتور بنلی ستا از یک پیشرانه ۱۲۴.۶ سی‌سی استفاده می‌کند. این پیشرانه یک موتور هواخنک، تک سیلندر، چهارزمانه و دو سوپاپ است. طبق اعلام شرکت نیکران موتور، قدرت آن برابر با ۸ اسب بخار و گشتاور ۸.۴ نیوتن‌متر است. این قدرت و گشتاور توسط یک گیربکس CVT با کلاچ اتوماتیک و تسمه به چرخ عقب منتقل می‌شود. استفاده از این نوع گیربکس با تسمه، یک روش ساده و رایج در بیش تر اسکوترهای امروزی است. همچنین حداکثر سرعتی که بنلی ستا می تواند به آن دست پیدا کند، ۹۵ کیلومتر بر ساعت است.

موتور بنلی ستا دارای وزنی حدود ۱۱۵ کیلوگرم است و ارتفاع آن از زمین تا بالا حدود ۷۶ سانتی‌متر است. حجم مخزن سوخت این موتور ۷ لیتر است. ترمزهای جلوی این موتور از نوع دیسکی و ترمزهای عقب از نوع ترمز کاسه‌ای هستند. تایر جلو ابعاد ۹۰/۹۰ با شعاع ۱۲ اینچ و تایر عقب ابعاد ۱۰۰/۹۰ با شعاع ۱۰ اینچ دارد. سیستم تعلیق عقب و جلو موتور بنلی ستا از نوع کمک‌های روغنی است. این نوع فنربندی باعث ایجاد نرمی مناسب در رانندگی درون شهری می‌شود. یکی از مزایای این موتور حجم بالای مخزن سوخت آن است که ۷ لیتر بنزین ظرفیت دارد، که نسبت به رقبای خود دو لیتر بیش‌تر است. فاصله ۱۲۵۰ میلی‌متری بین دو محور این موتور باعث افزایش قابلیت مانور و عملکرد آن نسبت به رقبا می‌شود.

۵ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.