تجربه رانندگی با ب ام و X3 28i مدل ۲۰۱۴

ب ام و X3 2014

اوایل هزاره دوم میلادی تقاضا برای خرید خودروهای شاسی بلند در بازارهای جهانی با رشد چشمگیری همراه شد که همین امر خودروسازان جهانی را به طراحی و توسعه خودروهای کراس اوور و شاسی بلند واداشت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کمپانی «ب ام و» نیز برای سهم خواهی بیش تر از این بخش بازار در سال ۲۰۰۳ تصمیم به توسعه پلت فرم سری ۳ خود گرفت و با معرفی نسل اول “X3″، پا به بازار کراس اوورهای نیمه لوکس گذاشت. در واقع در آن زمان ب ام و ایکس ۳ یکی از پیشرفته ترین و جذاب ترین گزینه های اروپایی موجود در بازار به شمار می رفت که به عقیده بسیاری از علاقه مندان، یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر بود. نسل اول این کراس اوور آلمانی تا سال ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داشت و در این سال ها تغییراتی جزئی در قالب فیس لیفت را تجربه کرده است.

ب ام و X3 2014

نسل دوم ایکس ۳ نیز از سال ۲۰۱۲ به صورت رسمی معرفی و عرضه شد که این نسل مانند نسل اول توانست به صورت رسمی با تیراژ مناسب وارد بازار کشور شود. اما همزمان با واردات این نسل، قوانین جدیدی از جمله ممنوعیت ورود خودروهای ساخت آمریکا در سال ۹۵ و همچنین ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار در سال ۹۶ بر سر راه واردکنندگان قرار گرفت که سبب شد نسل دوم ایکس ۳ مانند قبل نتواند سهم عمده ای از بازار کراس اوورهای نیمه لوکس آلمانی را از آن خود کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از نمونه های X3 28i xDrive مدل ۲۰۱۴ موجود در کشور بپردازیم.

تاریخچه

ب ام و X3 2014

نسل دوم ب ام و ایکس ۳ که با کد اتاق F25 شناخته می شود، با ظاهری کاملاً دگرگون شده و امکانات رفاهی بیش تر در سال ۲۰۱۲ به بازار جهانی معرفی شد. یکی از تغییرات عمده این خودرو، که باعث شد استقبال بیش تری از آن صورت بگیرد، افزایش ابعاد کلی خودرو بود که به منظور کلاس بندی دقیق تر و افزایش مدل ها در سری X صورت گرفت. در واقع نسل دوم ایکس ۳ با ابعادی مشابه نسل اول ایکس ۵ پا به میدان گذاشت که فلسفه این امر را می توان در این یافت که مدیران ب ام و از همان زمان به فکر توسعه سری X بودند و سودای تولید و عرضه مدل های کوچک تر را در سر می پروراندند.

ب ام و X3 2014

ب ام و ایکس ۳ در ایران نیز از همان سال های اولیه عرضه طرف داران پروپاقرصی داشته که توقع روحیات اسپرت از یک کراس اوور دارند. به عبارت دیگر ذات اسپرت این خودرو، که از ب ام و سری ۳ به آن رسیده است، موجب شده طیف بیش تری از خریداران به سراغش بروند، زیرا در عین راحتی و کارآمد بودن، قابلیت های حرکتی چشمگیری نظیر یک سدان اسپرت و تند و تیز را داراست.

ظاهری شکیل و قابل قبول

ب ام و X3 2014

با نگاهی کلی به چهره ب ام و ایکس ۳ نسل دوم درمی یابیم که طراحان این شرکت به خوبی توانسته اند از تجربیات قبلی خود استفاده کنند و محصولی پخته و بااصالت را روانه بازار کنند. از این رو، با گذشت چند سال از تولید این خودرو، همچنان توانایی جلب توجه در خیابان ها را دارد. هرچند به عقیده بسیاری از کارشناسان، محصولات ب ام و پس از گذشت چند سال جذابیت خود را از دست می دهند و توانایی رقابت با رقبای دیرینه خود را ندارند که علت آن را طراحی مدرن آن ها می دانند.

ب ام و X3 2014

بزرگ ترین تغییر صورت گرفته در طراحی ظاهری این خودرو مربوط به نمای جلوی خودروست که در آن چراغ های پیشانی جدید با گرافیک داخلی جذاب تر خودنمایی می کنند. بزرگ تر شدن جلوپنجره کلیوی و همچنین سپر حجیم تر نسبت به گذشته باعث می شود در نگاه نخست چهره ای گیراتر در ذهن شکل بگیرد. در نمای کناری نیز خطوط حجم دهنده بیش تری روی پروفیل ها نمایان شده که بدنه ای عضلانی و تنومند را برای ایکس ۳ پدید آورده اند. همچنین شیشه های کناری و ستون ها مورد بازبینی قرار گرفته و با بهره گیری از تریم کرومی ظاهری لوکس تر به خود گرفته  اند.

ب ام و X3 2014

نمای عقب نیز جایی است که تغییرات وسیعی به خود دیده که عمده ترین آن ها شامل چراغ های جدید و بزرگ تر و سپر بازطراحی شده است. که تمامی این بخش ها در کنار هم ظاهری اسپرت تر برای نسل دوم ایکس ۳ پدید آورده اند. در این قسمت دیفیوزر همرنگ بدنه نیز به چشم می خورد که در کنار دو خروجی اگزوز نصب شده در سمت چپ سپر، چهره ای پویا و گیرا رقم زده است.

ب ام و X3 2014

ابعاد شاسی جدید F25 است در مقایسه با نسل اول حدود ۱۲ میلی متر بلندتر، ۸۳ میلی متر طویل تر، ۲۸ میلی متر پهن تر و ۱۲ میلی متر ارتفاع آن از سطح زمین بیش تر شده و نیز فاصله بین دو محور جلو و عقب آن افزایش ۱۵ میلی ‎متری را تجربه کرده اند.

کابین دگرگون شده اما همچنان آشنا

ب ام و X3 2014

با ورود به کابین نسل دوم ایکس ۳ با فضایی کاملاً جدید روبه رو می شویم که نسبت به گذشته تغییرات گسترده ای داشته است. نکته قابل توجه در این قسمت، حفظ اصالت طراحی است که باعث می شود فضایی کاملاً آشنا در ذهن تداعی شود. در واقع این خودرو نیز مانند سایر مدل های ب ام و دارای کابینی اسپرت و راننده محور است که از متریال باکیفیتی ساخته شده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که پس از گذشت حدود ۵ سال از تولید این خودرو، برخی از قطعات و ادوات کابین مستهلک شده و نسبت به گذشته دچار فرسودگی شده اند که این امر بسته به شرایط نگهداری و مراقبت های صورت گرفته توسط مالک می تواند متغیر باشد. با این وجود در مقایسه با کراس اوورهای کره ای، ژاپنی و یا حتا برخی دیگر از اروپایی ها، از کیفیت قابل قبولی برخوردار است.

ب ام و X3 2014

صندلی های اسپرت اما راحت از دیگر ویژگی های این خودروست که ممکن است در نگاه نخست چندان به نظر نرسد، اما پس از گذشت مدتی می توان راحتی آن را به وضوح مشاهده کرد. طراحی کنسول مرکزی و ادوات نصب شده روی داشبورد به گونه ای است که نسبت به برخی رقبا از کلید و دکمه های کم تری برخوردار است که این موضوع برای کاربری آسان تر راننده صورت گرفته است. در واقع این بخش شباهت بسیار زیادی با مدل های سدان داشته و دارای وجه تشابه فراوانی است.

امکانات رفاهی و آپشن ها

ب ام و X3 2014

در بخش امکانات رفاهی و آپشن ها باید گفت که نسل دوم ایکس ۳ حرف های بسیاری برای گفتن دارد. به عنوان مثال، در بخش ایمنی، این خودرو دارای ۹ عدد کیسه هوا در نقاط مختلف کابین است که ایمنی سرنشینان را تضمین می کنند. از سیستم های الکترونیکی ایمنی نیز می توان به انواع و اقسام سیستم های ایمنی و کمکی و پایداری نظیر DTC، BA، EBV، EBD، DSC، CBC و ABS اشاره کرد. همچنین در کنار آن ها برای افزایش ایمنی، سیستم ها و امکانات دیگر همچون ترمزهای دیسکی، سیستم کلید هوشمند با استارت دکمه ای، سیستم ضد سرقت، قفل درِ اتوماتیک، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادف، قفل فرمان هوشمند و… به خدمت گرفته شده اند.

ب ام و X3 2014

در بخش رفاهی خودرو، ب ام و برای هدایت بهتر و راحت تر اتومبیل سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان با دو نیروی قدرتی الکتروهیدرولیکی (برقی و هیدرولیکی) را به مجموعه فرمان اضافه کرده است. تودوزی چرمی، پشت سری های فعال، صندلی های برقی با تنظیم ۸ حالته، گرم کن، تنظیم گودی کمر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، آینه های کناری برقی مجهز به گرم کن، چراغ های زنون و LED جلو و LED عقب، سنسورهای نور و باران، سیستم کروزکنترل، سیستم ناوبری (GPS)، رینگ های ۱۷ اینچی، سانروف، سنسور پارک در جلو و عقب، ترمز پارک برقی، پرده های شیشه های سرنشینان عقب، سیستم خودکار استارت/ استاپ، دوربین دنده عقب و چراغ های مخصوص روز از دیگر امکانات این خودروست.

ویژگی های فنی پیشرانه

ب ام و X3 2014

در بخش مشخصات فنی باید به این موضوع اشاره کرد که ب ام و ایکس ۳ نیز مانند سایر مدل های ب ام و از طیف وسیعی از انواع پیشرانه های بنزینی و دیزلی بهره مند است که تنها برخی نمونه های بنزینی توانسته اند وارد بازار ایران شوند. در واقع نسخه ۲۸i xDrive بیش ترین سهم واردات را به خود اختصاص داده که با سایر مدل های ب ام و در ایران مشترک است.

ب ام و X3 2014

نیروی پیشران در این خودرو توسط یک پیشرانه ۴ سیلندر مجهز به سیستم توئین پاور توربو تأمین می شود که با حجم دقیق ۱۹۹۴ سی سی قادر به تولید نیرویی معادل ۲۴۰ اسب بخار در دور موتورهای ۵۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۵۲ نیوتن متر در دورهای ۱۲۵۰ تا ۴۸۰۰ دور در دقیقه است. این نیرو به وسیله جعبه دنده ۸ سرعته تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دستی دنده ها به هر چهار چرخ منتقل شده و سواری لذت بخشی را به ارمغان می آورد. شتاب صفر تا صد این خودرو چیزی حدود ۶٫۸ ثانیه اعلام شده است. همچنین طبق ارزیابی های سازمان حفاظت محیط زیست (EPA)، مصرف سوخت این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی در شهر، بزرگراه، و ترکیبی به ترتیب معادل ۱۳، ۱۰ و ۱۱ لیتر است.

تجربه رانندگی

ب ام و X3 2014

با نشستن پشت فرمان ب ام و ایکس ۳ مدل ۲۰۱۴ تفاوت چندانی با سایر مدل های ب ام و احساس نخواهید کرد، زیرا طراحی کلی فضای داخل کابین مشابه سایر مدل ها صورت گرفته و حس جدیدی به سرنشینان القا نمی کند. با این وجود با روشن کردن پیشرانه آماده حرکت می شویم که به لطف موتور توئین توربوی نصب شده روی آن، پس از گذشت چند سال همچنان شتاب قابل توجهی در زمان شروع حرکت احساس می شود.

ب ام و X3 2014

سیستم تعلیق درنظرگرفته شده برای این خودرو در قسمت جلو از نوع دوبل جناغی و در قسمت عقب از نوع چنداتصالی یا مولتی لینک است که باعث شده ضربه های ناشی از ناهمواری های مسیر به خوبی جذب و مانع ارتعاش کابین شود. البته از آن جایی که خودروی موردنظر از نوع کارکرده بوده و چند سالی از سال ساختش می گذرد، برخی صداهای اضافه از قسمت زیربندی و جلوبندی به گوش می رسد که با توجه به نوع نگهداری و میزان رسیدگی مالک می تواند متغیر و قابل برطرف کردن باشد.

ب ام و X3 2014

یکی دیگر از مواردی که باید هنگام انتخاب خودروهای کارکرده ب ام و بدان توجه داشت، سلامت فنی پیشرانه توربوشارژ آن است. در واقع به دلیل حساسیت بالای این پیشرانه ها و کیفیت نامرغوب بنزین موجود در کشور، احتمال بروز آسیب در آن زیاد است. نکته دیگری که درخصوص سیستم انتقال نیروی این خودرو وجود دارد، سیستم چهار چرخ محرک است که امکان رانندگی در جاده های خارج از جاده را فراهم می کند. البته باید به این نکته توجه داشت که ایکس ۳ خودروی مناسبی برای آفرود و خارج از جاده نیست، بلکه به دلیل ارتفاع بیش تری که نسبت به خودروهای سدان دارد، قابلیت حرکتی بیش تری در جاده های خاکی و تپه های نه چندان بلند دارد. به عبارت ساده، این کراس اوور آلمانی برای کاربری های شهری ساخته شده و از آن می توان در آفرودهای بسیار سبک نیز استفاده کرد.

نتیجه گیری

ب ام و X3 2014

از آن جایی که پیشرانه به کار رفته در این خودرو دقیقاً مشابه سایر مدل های ب ام و است، اطمینان خاطر بیش تری برای مالکان جهت تأمین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش حاصل می شود که این موضوع در شرایط کنونی از اهمیت بالایی برخوردار است. در حال حاضر، ب ام و ایکس ۳ مدل ۲۰۱۴ در بازار با قیمتی حدود ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود که با پرداخت این مبلغ گزینه های متعددی در رده های گوناگون از جمله سدان و کراس اوور وجود دارد. از آن جایی که ایکس ۳ یکی از محصولات پرطرف دار در بازار ایران به شمار می رود، با توجه به قیمت ها و شرایط کنونی نیز متقاضی خاص خود را دارد. پیش از خرید حتماً باید به سلامت فنی و ظاهری آن توجه داشت که کارشناسان خبره می توانند در این زمینه کمک شایانی به خریداران داشته باشند.

ب ام و X3 2014

در پایان از آقای رامین خان بابائی، مالک محترم خودرو، برای همکاری در تهیه گزارش سپاس گزاریم.

۲.۷ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.